Hvad er et Pilot Cadet Scheme? Det er faktisk et godt spørgsmål, for Pilot Cadet…
![](https://spoerg-piloten.dk/wp-content/uploads/2021/05/Plane-intercept.png)
Intercept af passagerfly
Dramaet omhandler et passagerfly der var på vej fra Athen til Vilnius. Flyet landede søndag 23 maj 2021 i Minsk lufthavnen. Flyet blev angiveligt intercepted af et militær fly og beordret til at lande i Minsk.
Vi har i den forbindelse modtaget en del spørgsmål som vi har valgt at samle her.
Hvad er et intercept?
Et intercept er en procedure der udføres i luften, hvor et militært fly flyver tæt på et passagerfly. Intercept af fly adskiller sig fra f.eks. intercept af skibe ved at der ikke er tale om at nogen stiger ombord på fartøjet.
For at opfange piloternes opmærksomhed kunne det interceptende fly for eksempel udføre en manøvre, hvor det militære flyver tæt forbi ”næsen” af det civile fly hvorefter det placerer sig på siden af flyet, så de civile piloterne kan have øjenkontakt med det militære fly.
Det interceptende fly vil højst tænkeligt være et jet fly som er meget manøvredygtigt og i stand til at flyve markant hurtige end et civil passagerfly.
Militære piloter er trænet i at lave intercept og selve manøvren det militære fly udfører udgør ikke nogen umiddelbart sikkerhedsrisiko for det civile fly.
Hvad er reglerne for et intercept?
ICAO står for International Civil Aviation Organization og i ”Rules of the Air” kan man læse om reglerne.
I klart sprog følger heraf at et fly der bliver intercepted SKAL øjeblikkeligt:
- Følge alle instruktioner der gives fra det fly der har intercepted det
- Hvis muligt skal det interceptede fly give besked til trafikflyveledelsen
- Forsøge at etablere radioforbindelse til det interceptede fly på nødfrekvens
- Indstille en specifik kode (transponder kode)
- Såfremt flyet har automatisk rapport afgivende udstyr skal disse sættes i emergency mode. (ADS-B, ADS- C)
Kan kaptajnen afvise at følge instruktioner?
Som udgangspunkt skal kaptajnen følge instruktionerne, men det fratager ikke kaptajnen det endelige ansvar for sikkerheden ombord. Et klart sprog eksempel. Et passagerfly bliver instrueret til at lande på en lufthavn hvor landingsbanen er for kort til at flyet med sikkerhed kan stoppe. I dette tilfælde vil det være kaptajnens ret (pligt) til ikke at følge instruktionerne, men det vil umiddelbart ikke være således at kaptajnen kan modsætte sig at lande flyet helt generelt. Er de instruktioner der gives fra det interceptende fly indenfor hvad der er forsvarligt for flyet rent manøvremæssigt og sikkerhedsmæssigt, er det kaptajnens pligt at følge instruktionerne.
Ved nærstudie af ICAO rules of the air, der har eksempler på kommunikationen, kan man se at der ligges op til meget korte instruktioner, nærmere ordre når det kommer til kommunikationen i intercept situationer.
Hvad er konsekvensen hvis instruktionerne ikke følges?
Yderst alvorlige, men det er svært at sige med sikkerhed hvad konsekvensen kan være, da det beror på mange omstændigheder. En beslutning om for eksempel en nedskydning er yderst kompleks at træffe, men det kunne være et scenarie såfremt det civile fly vurderes at udgøre en alvorlig trussel mod menneskeliv.
Happy landings
Spørg Piloten
This Post Has 0 Comments