Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Flyvning på hovedet
Q: Jeg underviser på gymnasiet Næstved og fik det spørgsmål om alle fly kan flyve på hovedet. Kampfly med symmetriske vinger giver ingen problemer og heller ikke mindre fly hvor man kan holde vinger skråt i forhold til den indkomne luft og på den måde skabe et lift.
Men hvad med de større passagerfly. Kan de store passagerfly som Boeing 737/747 eller Airbus380… få skabt lift nok hvis de flyver på hovedet?
Jeg har ledt på nettet men kan ikke finde svaret. Kan du måske hjælpe?
A: Når en flyvemaskine skal designes og derefter certificeres, er der et sæt spilleregler, der skal følges. De hedder i tilfældet større flyvemaskiner FAR PART 25 og dækker flyvemaskiner med en maksimal start vægt på over 12.500 pund, herunder falder blandt andet Boeing 737.
I PART 25 står der, at en flyvemaskine skal designes, så den kan stå imod belastninger, der ligger ud over dem, man kan regne med at komme ud for ved en normal flyvning. Dvs der er en buffer, som i teorien skulle være nok til, at det kan lade sige gøre rent strukturelt. I normal flyvning er G kræfterne limiteret til +2.5 til -1.0. Med en sikkerheds faktor på 1.5 G er ultimate load limit factor +3.75 til -1.5 G. Dermed er der spillerum til at udføre diverse unormale manøvrer.
På større fly vil metoden, man skal bruge for at flyve på hovedet, være den samme som på mindre fly.
De to modeller, der kan bruges til at beskrive hvordan en vinge skaber opdrift, er en kombination af Bernoullis princip (ændring i en strøms hastighed og tryk) og Newtons tredje lov, aktion lig reaktion – downwashet af luftstrømmen over vingen giver en modsat rettet kraft, der presser vingen op. At det ikke kun er Bernoullis teori, der ligger til grund, selvom det er den der oftest bliver videregivet, diskutteres flittigt og jeg blander mig hermed ud af debatten, men fører bare budskabet videre (se eventuelt dette link for at læse mere om denne debat). Hvis man kun brugte Bernoullis teori ville det ikke være muligt, at forklare hvorfor flyvemaskiner med asymmetrisk vingekammer kan flyve på hovedet.
Når flyvemaskinen skal flyve på hovedet, og den ikke er designet til det, er vingerne ikke lige så effektive til at skabe opdrift. For at få den fornødne lift på vingen må man øge indfaldsvinklen, hvilket resulterer i en relativt stejlere vinkel, end hvad man kender den fra normal flyvning.
En ting er kan, en anden er må. At det kan lade sig gøre for større maskiner også at udføre sådan en manøvre betyder dog ikke, at Hr og Fru Jensen kan anmode piloterne om en demotur på hovedet til Gran Canaria. Fly skal certificeres til at udføre kunstflyvning, som sådan en manøvre er. Normale passagerfly er ikke certificeret til dette, og må derfor ikke.
At det kan lade sig gøre, var der en pilot med navnet Tex Johnston, der fint beviste ved en præsentation af en Boeing 707, da han udførte den manøvre, der kaldes et barrel roll. Se video herunder.
This Post Has 0 Comments