skip to Main Content

Fejl på spoilers

Q: I forbindelse en ferie, fløj vi med en thomas cook A321 tror jeg det var.
Under taxi, både ud og hjem foretager de, hvad jeg formoder, er en test af spoilers.
På hjemturen, kom der kun 3 ud af 4 op, og piloterne gentog også testen en gang, med samme resultat. Kan de i cockpit se at de ikke er deployed korrekt, men vælge at flyve med det alligevel, da det ikke er en kritisk fejl?

A: Airbussen har 5 spoilers på hver vinge. Fra vingeroden og ud mod tippen er de nummereret 1, 2, 3, 4 og 5. Spoilers 2-5 deployer op sammen med aileron som en del af roll control. Spoiler 1 bruges udelukkende som lift dumping ifbm landing og rejected take off. (Spoilers 2, 3 og 4 fungerer også som speed brakes, men det er en anden historie.)
Når du har bemærket, at kun tre ud af fire spoilers kommer op, kan det ganske rigtigt hænge sammen med en defect SEC (Spoiler-elevator computer). Dem har vi tre af på Airbussen, og man sagtens operere flyet sikkert med blot 2. Det har naturligvis nogle begrænsninger, primært på MTOW, Max Take-Off Weight, pga ringere lift dumping og dermed mindre vægt på hjulene.
Gentagelsen af testen er helt normal. Begge piloter kontrollerer deres flight controls før afgang.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top