skip to Main Content

Familie og fritid som pilot

Q: Jeg studerer på gymnasiet og ønsker at blive pilot i evt England en dag, så jeg tænkte lidt på hvor nemt det er, at få et familie liv op at køre, når man er pilot og derfor er meget fraværende i hverdagene. Hvordan får i det til at løbe rundt? Der ud over kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor meget fritid man egentlig har, og om det er det hele værd som pilot?

A: Først af alt så er ”normale” familier og pilot jobs ikke ens og der kan være store individuelle forskelle på hvad vi hver især vil betegne som et godt familieliv. Dernæst så udvikler branchen sig hastigt – men når først alle de forbehold er taget, så vil jeg da gerne, med udgangspunkt i min egen situation, fortælle lidt om hvordan det kan se ud.

Jeg har nu i 6 år, arbejdet i UK og pendlet hjem til min familie i København og til oktober venter min hustru og jeg vores første barn. Mit arbejde er lidt sæson betonet – jeg arbejder en del mere om sommeren end om vinteren – men set over et helt år er jeg i Danmark ca 160 dage. Jeg har minimum 11 dage fri pr måned, 7 ugers ferie samt 20 dage om året (vi kalder det guld og sølv dage) hvor jeg har mulighed for at ønske fri på specifikke datoer helt op til et år frem. Hvis jeg er heldig kan jeg nå en flyver hjem, samme dag som jeg har arbejdet, men jeg rejser meget sjældent til UK, samme dag som jeg skal arbejde. På en normal måned rejser jeg 3 gange retur mellem DK og UK og mønstret er forskelligt fra gang til gang. Jeg kan måske arbejde i 7 dage og være hjemme i 3, men det kan ligeså godt være 4 dages arbejde og 4 dage fri eller arbejde 1 dag og have 5 dage fri. Andre selskaber har et fast mønster f.eks. 5 dage på 3 dage fri. Det sker, at jeg kun har 1 eller 2 sammenhængende fridage og sker det, så tager jeg ikke retur til DK – det er tiden for kort til. Firmaet er generelt gode til at lægge mine fridage i blokke og jeg har selv mulighed (til en vis grad) for at komme med ønsker til mit skema. Hver den 15. i måneden kommer skemaet for den efterfølgende måned. Jeg skal selv finansiere og arrangere mine rejser mellem UK og DK og sørge for, at pendlingen ikke forhindrer mig i at møde fuldt udhvilet på job.

Jeg er derfor langt fra hjemme hver aften og selvfølgelig savner jeg tit mine venner og familie. For os som familie handler det om kvaliteten af tiden vi har sammen, og det er det vi prøver at fokusere på. Når jeg er hjemme i DK, så er jeg der 100% 24 timer i døgnet… med andre ord jeg har totalt fri. At pendle er en lidt speciel livsstil, og man skal have stor tiltro til hinanden og begge parter bliver nød til at være indstillet på setuppet – men sådan er det i en række brancher.

Alligevel er pilot branchen lidt speciel ved, at man sjældent kan overføre sit anciennitet og løn niveau, hvis man skifter arbejdsgiver. For kaptajner kan det betyde, at et jobskifte vil medføre, at de skal starte som styrmand igen. Mange selskaber opererer efter et senioritets system, hvilket i tilfælde af nedskæringer betyder LIFO (last in first out). Dermed kan det være et risky game at være i bunden af listen – omvendt giver det sikkerhed, når først man er klatret lidt op af listen. Det er derfor en opvejning af en række faktorer, der gør, at mange piloter vælger at blive ved med at pendle, frem for at skifte… også selvom der pludselig bliver mulighed for et job, hvor familien bor.

Der er også stor forskel på hvilket slags pilot job man pendler til og fra, og hvor i verden man pendler til og fra. Flyver man kortere ture (shorthaul) er det ofte nødvendigt, at man etablerer sig ved enten at leje et værelse, bo på hotel eller måske købe en bolig. Flyver man lange ture (long haul), har man måske ikke samme behov. Det er klart, at udgifterne til dobbelt husførelse og pendling, hurtigt kan løbe op… så det er ikke alle job, hvor pendlingen er holdbart i længden. En mulighed er, at familien flytter med, men det er heller ikke altid den optimale løsning.

Uanset hvilken model man vælger, så er det vigtigt, at man ikke lader sit liv gå i stå, når man er væk hjemmefra. Det samme gælder for familien man forlader. Det er rart, at man bevarer tæt kontakt til dem derhjemme, hvilket ikke er særlig svært, da det er sjældent, at man ikke befinder sig et sted med trådløst internet eller mobil dækning… eneste lille bemærkning er hvis man befinder sig i en væsentlig anden tidszone end familien – gør man det, så skal det lige koordineres lidt, hvornår man ringer.

Hvis man IKKE pendler og hvis man i stedet bor fast sammen med sin familie, ser det naturligvis lidt anderledes ud. Man skal sikkert stadig være en del væk, men igen handler det om fleksibilitet, og man skal være indstillet på skiftende arbejdstider. Der er meget få pilot jobs, hvor det er muligt at spille badminton med vennerne hver torsdag kl 1700 – 1800. Som branchen ser ud i dag, skal man nok heller ikke satse på at få et job i Danmark, men i stedet se ud over kongerigets grænser og være indstillet på, at det kan være svært at få sat gang i karrieren. Det kræver helt sikkert en forstående familie for, at det kommer til at fungere i længden.

Hvor meget fritid har man, og er det det værd at blive pilot?

Typisk arbejder jeg 14 dage på en måned. De ture jeg flyver varierer alt mellem 2 og 6 timer i længde, og for det meste flyver jeg ud og hjem samme dag. Det kan være meget forskelligt, hvilke ruter jeg flyver, og hvad tid på døgnet jeg arbejder. Der er strenge hviletids regler, som udover at beskrive hvor mange timers hvile jeg skal have, også beskriver krav til skift imellem dag og nat flyvninger. Derudover er der regler for, hvor meget jeg må flyve pr uge, måned og pr år. 900 timer er for tiden det maksimale antal flyve timer, jeg kan have på et år. En ting er flyvetimer, en anden ting er duty time. I mit job bruger jeg mange timer i en taxa, fly (som passager) og på hotel etc. Det sker f.eks. hvis firmaet vil have, at jeg skal flyve ud af en anden base, eller hvis jeg flyver en rute, der medfører et nightstop.

Hvordan man arbejder hænger meget sammen med hvilken flytype man er på, firmaets størrelse og operations område. Der er meget store forskelle på at flyve shorthaul, longhaul, fragt, VIP privat jet, rutetrafik, charter trafik, national flag carrier, lowcost etc – men generelt tror jeg, at piloter føler de har en del fritid – problemet vil nogle måske mene er, at det ikke er altid, at man har fri der hvor ens familie og venner har fri. Ofte tilbringer man en del tid med sine kollegaer, som man måske ikke kender på forhånd.

Om det er det værd er et utroligt svært og meget individuelt spørgsmål… Hvad er din personlige reference og målestok for hvornår det er det værd? Sigter du efter at tjene penge? At se verden? At have et ansvarsfuldt job? Glæden ved at flyve? Hvis jeg var klar over, at jeg ville ende i det job jeg har i dag, og hvis jeg kunne have de terms and conditions, som jeg har nu– så ja, så ville jeg gøre det igen… men ellers så tror jeg faktisk, at jeg havde valgt noget andet, med den viden jeg har nu om branchen. Det skyldes af helt personlige årsager, og er ikke ment som at afskrække nye piloter.

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top