Hvad er et Pilot Cadet Scheme? Det er faktisk et godt spørgsmål, for Pilot Cadet…
Vil gymnasiet være en idé og hvilke kompetencer vil være gode at have i forhold til mine pilotdrømme?
Q: Vil gymnasiet være en idé og hvilke kompetencer vil være gode at have i forhold til mine pilotdrømme?
A: “Gymnasiet eller tilsvarende” er ikke påkrævet for at blive pilot. Der er enkelte selskaber, specielt de helt store i f.eks. Asien, som kræver en “degree”, men for langt de fleste selskaber handler det om din erfaring som pilot (timer og typerating) samt personlighed. Vores anbefaling er, at selvom det ikke er et krav for at blive pilot, så giver det rigtig god mening at have en uddannelse at “falde tilbage på”. Det kan nemlig være du for en tid får brug for at tage et ikke-pilot job, hvis du får dit certifikat som pilot i en tid (som nu med COVID-19), hvor udsigterne til et job som pilot ikke er for gode. Før du læser videre kan du måske med fordel se vores youtube video som svar på at en fagforening i UK (BALPA) gik ud og direkte frarådede at man blev pilot i overskuelig fremtid.
Vores syn på BALPA’s udmelding om ikke at blive pilot
Vi har også givet et bud på om det er smart at blive pilot i 2020, 2021 – du kan se vores youtube video her:
Skal du vælge at blive pilot i 2020, 2021?
I forhold til hvilke kompetencer der vil være gode og have:
En solid forståelse for matematik og fysik er altid et godt fundament, men man behøver ikke være en klon af Niels Bohr. Gode engelskkundskaber er vigtige at have, da meget af læsestoffet vil være på engelsk. Det er naturligvis vigtigt at have fagligheden i orden, men en god pilot besidder mange andre færdigheder. Vi nævner i tilfældig rækkefølge:
▪ God kommunikator
▪ Leder
▪ Ansvarsbevidst
▪ ”Go’ kollega”
▪ Kommerciel bevidst
▪ Service minded
▪ Åben og imødekommende
▪ Modtagelig overfor kritik/ Søger feedback
▪ Villig til at forbedre egne evner
▪ Analytisk og metodisk
▪ Selvkritisk og ealistisk
▪ Deler tanker og udtrykker om nødvendigt usikkerhed
▪ Godt håndelag (dvs god til at flyve)
▪ Afbalanceret personlighed
▪ Forstår at opdage, analysere og håndtere fejl
▪ Målrettet og i stand til at tage beslutninger
▪ Ærlig
▪ Loyal
▪ En gentleman/ eller hvad man nu kalder det kvindelige modstykke
▪ Præsentabel
▪ Faglig stolt
▪ Sætter sikkerhed først
▪ Praktisk
▪ Teknisk indsigt
▪ Selvsikker men samtidig ydmyg overfor faget
Det er en ordentlig mundfuld vi får remset op her, men vi mener, det illustrerer, at en god pilot er meget andet, end en der er rigtig stærk teoretisk. I luftfartsbranchen møder man mange forskellige personligheder, og nok en af de vigtigste egenskaber, uanset om man er kaptajn eller styrmand, er, at man ”på dagen” er i stand til at samarbejde og få det maksimale ud af de ressourcer, der er tilrådelige.
Ingen af os bliver nogensinde perfekte (til at flyve), og hvis man en dag skulle tro det, så er man for alvor en trussel mod den ellers høje flyvesikkerhed, der findes i dag.
Fortvivl ikke, hvis ikke du kan genkende mange af tingene på listen i dig selv. Det tager tid at udvikle alle disse ting, og som sagt er ingen af os perfekte.
Plakaten (billedet) som er vedhæftet dette svar, hænger på Boeings museum ”History of Flight” i Seattle i World War One afdelingen. Titlen er ”Earning Wings”, og her beskrives, hvad der ledes efter for de kommende militære piloter. Det pudsige er, at selvom det er mange, mange år siden og så passer den beskrivelse stadig enormt godt på hvad man leder efter i piloter (ikke bare militære). Selvfølgelig skal vi se bort fra kommentaren om “men” i første linie. Der er stadig et overtal af mænd i branchen, specielt når det kommer til jagerpiloter , men der er ikke noget, der hindrer kvinder fra at forfølge drømmen som pilot.
Vi håber dette svarede på dit spørgsmål, du skal være velkommen til at skrive igen!
Såfremt du seriøst overvejer branchen, så har vi skrevet en bog specielt til dig. Bogen giver en bred gennemgang af branchen, samt flere gode råd og tips fra erfarne piloter om hvordan du bliver pilot. Feks hvad der vil være godt at vide inden du starter, hvordan du kan vælge en flyveskole, samt i hvilken rækkefølge du gør de forskellige ting. Helt konkret er der en checkliste du kan følge. Hjælp til at blive pilot
Vi tilbyder også “en til en” rådgivning, dog mod en mindre betaling. Derfor kan det være en god idé først at læse bogen. Har du derefter spørgsmål eller tanker, er du velkommen til at kontakte os. Vi tilbyder 15 minuttes gratis rådgivning, så du kan få en fornemmelse for om det er noget for dig.
Happy landings
Spørg Piloten/ Ask A Pilot
This Post Has 0 Comments