Selvfølgelig afhænger svaret af hvilken helikoptertype vi taler om, men for en større helikopter f.eks.…
Vejrets indflydelse på flyvning og start / landinger
Q: Jeg har prøvet at skrive et par gange med et par spørgsmål, håber at du vil svare på dette! Jeg er i øjeblikket i Filippinerne og skal flyve hjem til Danmark.
Jeg håber meget, at du/I vil svare på mit spørgsmål, da jeg er ret flyskræk og ikke synes, at en flyvetur i stormvejr lyder som en god ide. Måske har du noget info der også?
A: Vi prøver altid at komme med et svar, men da det foregår på frivillig basis så kan der i visse perioder gå lidt tid før vi får svaret. Det er heller ikke altid vi liiige har et svar paa hånden, så til tider bliver vi nød til at lave lidt research så det vi kommer med også har lidt substans.
Jeg håber du modtager dette svar inden du skal rejse hjem til Danmark og at du får en god flyvetur og oplevelse.
For den tid på året og i den del af verden du skal flyve, er det ret normalt med meget kraftige vinde og fronter. Ordet “storm” har en lidt negativ klang og kan være med til at sprede lidt uhygge… for det lyder da bestemt ikke rart at flyve i en storm. Det kan måske lede tankerne hen i mod at det måske kan være lidt farligt – og det er sådan set her, at jeg vil starte.
Hvis det forholder sig sådan at noget er decideret “farligt” så går man ganske enkelt ikke på vingerne. Det er ikke særlig behageligt at flyve igennem en storm eller at skulle starte eller lande i en og i værste tilfælde kan flyet også få strukturelle skader såfremt det er en meget kraftig storm. Forefindes der rapporter om storm langs ruten planlægger man ofte at flyve en stor omvej for at undgå dette. Såfremt vejrmeldingerne for destinationen lover kraftig storm, vil man ofte medbringe en masse ekstra brændstof og sikre sig at man har to alternative lufthavne i baghånden, og for disse to alternativer skal vejret være fint til at kunne lande.
Nu sidder du måske og tænker… jamen hvis nu man “kom til” at flyve ind i en storm eller at det ikke var muligt at flyve uden om? Det er ret svært at “komme til” at flyve ind i en storm, da man inden man går i luften har fået en grundig vejrbriefing ofte med radar billeder af aktuelle vejrforhold. Der ud over er moderne fly udstyret med en vejr radar som gør det muligt for os at se de store storme, selvom de skulle være skjult i mørket om natten eller gemt i andre skyer. Det kan være ganske normalt at du fra passager sædet kan se torden skyer og måske lyn… det betyder ikke at flyet nu er på vej ind en storm- det kan sagtens være at jeres pilot navigerer jer trygt igennem mens han/ hun holder en passende afstand. Skyer i forbindelse med en storm kan være gigantiske så selv om man befinder sig i en sikker afstand, måske 40- 60 km væk – så kan en stor tordensky se ud som om den er faretruende nær.
Flytrafikken følger ofte nøje planlagte ruter… vi kan jo kalde dem motorveje i luften. Det betyder at man har muligheden for at blive “advaret” om evt vejr af andre fly langs ruten…. og hvis man nu skulle være i den uheldige situation at piloten ikke har formået at undgå vejret af uforklarlige årsager – så er det højst utænkeligt at flyet ville decideret styrte ned af den grund.
Det kan selvfølgelig være at i kommer ind i områder med lidt turbulens og der er også former for turbulens som vi ikke kan opfange på vores vejr radar – prøv at læse indlæggene omkring turbulens hvis du vil vide lidt mere herom. Skulle du komme til et punkt hvor du finder det ubehageligt og du måske bliver lidt nervøs – saa prøv at tænke på at piloterne helt sikkert har en familie de også meget gerne vil hjem til og at de ikke selv på nogen måde ville udsætte dem selv, besætningen eller passagerer for fare.
Nu opfatter jeg dit spørgsmål således at du specielt er lidt nervøs for at flyet ikke kan lande som følge af en storm eller meget kraftige vinde pga vejret i Danmark. Det er korrekt at der har været episoder med hård vind i Danmark og det kan medføre forsinkelser og i værste tilfælde aflysninger såfremt vinden kommer fra en speciel retning. Ofte bliver det først rigtig kritisk med kraftig vind såfremt man også har regn eller endnu værre sne/ slud. Nogen lufthavne er værre ramt end andre og det er også lidt forskelligt fra fly til fly hvor høj en vind grænse de har og endeligt så kan sigtbarheden eller snerydning etc være så dårlig at man bliver nød til at lukke lufthavnen for en periode. I det tilfælde, at et fly allerede er på vej til lufthavnen der lukker, vil man enten bruge den mængde ekstra brændstof man har med (holding fuel – kommer af ordet “holding” som er når flyet cirkler over et bestemt punkt… altså venter), hvis man vurderer, at det er realistisk at lufthavnen åbner igen. Åbner lufthavnen ikke, eller har man ikke forudset behovet for at medbringe holding fuel, vil man flyve direkte til en alternativ lufthavn. Ofte, og selvfølgelig kun hvis vejret var godt, vil valget falde på det man kalder den “kommercielle alternative lufthavn”. Det vil ofte være en lufthavn lige i nærheden af destinationen, hvor det måske var muligt at transportere passagerne på en anden fordelagtig måde (f.eks. bus) frem til destinationen – både fordi man ønsker at ens passagerer når frem, men ligeledes for at undgå høje regninger til hotel, forplejning med mere (hvad flyselskabet skal tilbyde varierer meget).
Der er selvfølgelig altid en risiko for at jeres afgang bliver ramt af forsinkelser eller aflysning. Jeg vil ikke være al for bekymret for, at det danske vintervejr skulle være det, der forhindrer Jeres planer… og skulle det ske at København eller Billund lukker, kan det jo være at i alligevel når det hele hvis flyet i stedet lander i Malmø eller Århus etc.
Flyver flyene lavere om vinteren? Jeg har bemærket, at flyene fra Aalborg Lufthavn har fløjet lavere de sidste par måneder.