Hvad er et Pilot Cadet Scheme? Det er faktisk et godt spørgsmål, for Pilot Cadet…
Skal man betale mere for at blive helikopter pilot?
Q: Hej!
Jeg hedder Alex, jeg er 16 år gammel. Jeg har en drøm, at være fly- eller helikopter pilot. Jeg har det spørgsmål om: Hvis man nu er flypilot og har betalt alt for sin uddannelse, men pludseligt gerne vil være helikopter pilot. Skal man så betale de 600.000 kroner for at være helikopter pilot, eller får man så lov til at betale et mindre beløb, da man er fly pilot i forvejen?
Mvh Alex Vu
A: Hej Alex,
Mange tak for din mail og interesse for vores hjemmeside. Det kan blive lidt teknisk at forklare over en mail, men her er i hvert fald noget baggrundsviden.
Det er muligt at skifte fra fastvinget til helikopter og det er ganske rigtigt, at du sparer nogle kurser og eksamener. Når det er sagt, er det begrænset, hvor meget man kan spare. Eksempelvis skal du igennem fem teori fag igen, da indholdet og forståelsen for helikopteren, ikke er en del af den fastvingede uddannelse.
Din helbredsuddannelse og radiocertifikat er det samme. Besparelsen her er typisk i omegnen af 18.000,- og vel egentlig ikke en besparelse, da du skal have de to certifikater uanset du flyver fastvinget eller helikopter.
På den praktiske del sparer du 6 timers flyvning hen mod PPL(H) (Privatcertifikat) og 50 timer hen mod CPL(H) (Kommercielt certifikat)
Prisen på et certifikat til helikopter i form af et såkaldt “Bridge Course” varierer og tager også udgangspunkt i din tidligere erfaring på fastvinget. Typisk bliver en helikopter pilot uddannet med et CPL og må flyve med betalende passagerer, gods etc. under visuelle meteorologiske forhold (VMC/VFR) – altså i godt vejr og ikke i skyer. Derfra køber mange en instrument rettighed, således man kan flyve under instrument meteorologiske forhold (IMC/IFR), hvilket gør piloten kan flyve for eksempelvis selskabet Bel Air, der flyver ud til boreplatforme fra Esbjerg.
Din instrumentrettighed kan konverteres fra fastvinget til helikopter og den eksakte pris vil bero på en dialog mellem skole og Trafikstyrelsen – typisk skal der kun flyves 10 timer før du kan komme til prøve.
For at summe op:
– Fem teorifag
– 56 timers mindre flyvning “cross country” VFR
– 35 timer mindre flyvning “cross country” IFR
Alt ovenstående forudsætter, du har gennemført en uddannelse til fastvinget fly og vil I sidste ende ikke være en besparelse samlet set.
Har du behov for yderligere sparring, tilbyder vi coaching og realitetscheck i relation til luftfartsbranchen. Det kan du læse meget mere om på vores hjemmeside http://propilots.dk/pilotuddannelse. På vores søsterside finder du vores kompendie, som introducerer tid til branchen https://spoerg-piloten.dk/shop.
Uanset, hvad dine planer bliver med luftfart, vil jeg ønske dig held og lykke. Skulle der dukke flere spørgsmål op, er du meget velkommen til at vende tilbage til enten mig eller via vores hjemmesider.
Med venlig hilsen,
Anders Møller
www.spoerg-piloten.dk
Jeg har to spørgsmål
kan en helikopter med dobbelt rotor flippe rotoren lige som en enkelt og genere fremdrift. Sekundært kan en enkeltrotor have mere end to rotorblade og kan de flippes ligeså vel
På forhånd tak
Michael Ib Christensen