skip to Main Content

Turbulens

Jeg vil gerne vide hvad der får turbulens til at opstå. Og hvor bange jeg skal være for det. De gange jeg har fløjet og hvor det er sket, tror jeg at jeg dør, og græder. Det er derfor jeg ikke tør flyve. Hvis du havde et svar, der kunne gøre jeg forstår, at det ikke kan undgåes, ved jeg det vil hjælpe.

Du er langt fra ene om ikke at bryde dig om turbulens og selv finder vi det heller ikke specielt hyggeligt. Vi er helt sikker på at piloter altid prøver at undgå turbulens og at vi gør vores yderste for at gøre turen så behagelig som mulig. Vi er aldrig nervøs når vi pludseligt møder turbulens og vi håber, at ved at fortælle lidt om turbulens og flyvning, at du måske vil blive beroliget lidt og få det bedre.

Hvad er turbulens?

Googler man turbulens, finder man følgende definition:

Af lat. turbulentia ‘uro’, afledn. af turba ‘tumult, mængde af folk’, kaotisk bevægelse i væske eller gas, i hvilken strømningshastigheden fra sted til sted og hele tiden ændrer retning og størrelse”.

Typer af turbulens

Når vi taler om turbulens indenfor luftfart kan vi tale om flere typer:

  1. Termisk
  2. Clear air turbulens/ jetstrøm
  3. Orografisk
  4. Wake turbulens

1) Termisk turbulens

I løbet af en dejlig sommerdag med masser af sol, vil solens opvarmning af jordoverfladen skabe en termisk ustabil tilstand, hvor lokale bobler af opvarmet luft frigøres og stiger til vejrs. Om natten afkøles overfladen derimod hurtigt, hvis himlen er skyfri, og atmosfæren bliver termisk stabil med langt mindre turbulens.

2) Clear air turbulence/ jetstrømme

I atmosfærens højere lag, hvor moderne fly har deres rejsehøjde (ca. 33- 41.000 fod) findes en særlig type turbulens kaldet: ”clear air turbulence”. Den kan opstå som følge af store hastighedsgradienter i overgangsområdet mellem de kraftige vinde der blæser i højden (jetstrømme) og den øvrige atmosfære. Der er et par problemer med clear air turbulence: Clear air turbulence kan ikke fanges på vores radar og optræder derfor ofte uden varsel, clear air turbulence kan opstå selv når der ikke er skyer i nærheden. Clear air turbulence er den primære årsag til ”in-flight” injuries. Der findes en del eksempler på at et møde med clear air turbulence har medført skader på de passagerer som ikke har haft sikkerhedsbæltet spændt – det er derfor altid god praksis at have bæltet spændt selvom ”fasten seatbelts” skiltet ikke er på.

I højden kan man også møde turbulens, når man flyver tæt på skyer – specielt de såkaldte CB’er (cumulus nimbus) i normal tale tordenskyer. I modsætning til clear air turbulence kan man på vejrradaren se CB’erne og derfor planlægge en rute hvor man ikke kommer for tæt på.

3) Orografisk turbulens

I atmosfærens nederste lag kan der nemt opstå turbulens grundet vindens vekselvirkning med overfladestrukturer som fx bakker, bygninger og træer.

Ved flyvning hen over bjerge kan der være urolig luft som følge af at luften bliver “omrørt” og dette påvirker atmosfærens stabilitet. Selv om man flyver mange tusinde fod over terrænet, så vil det stadig kunne mærkes – specielt såfremt vinden er kraftig i lavere højde.

4) Wake turbulence

I forbindelse med at en fly-vinge skaber lift opstår der også ”wake turbulence” oversat – randhvirvler. Grunden til at de opstår er, at der på vingens overside dannes et lavere tryk end der dannes på undersiden. Ude ved vingespidserne vil trykket forsøge at udlignes, hvilket skaber en hvirvel.

Randhvirvlerne bevæger sig med lav hastighed ud til siderne (og i højden også ned), men såfremt vinden har samme hastighed, kan man komme ud for at hvirvlerne bliver stående på startbanen, hvilket i forbindelse med en start kan give turbulens. For at undgå gener med randhvirvler er der faste regler for hvor lang tid der skal gå imellem starterne.

I højden kan man komme ud for at ramme et andets flys ”wake” hvilket som regel kun vil mærkes som et kortvarigt bump.

Turbulens skala

Light turbulence – briefly causes slight, erratic changes in altitude and/or attitude.

Light chop – slight, rapid and somewhat rhythmic bumpiness without noticeable changes in altitude or attitude.

Moderate turbulence – similar to light turbulence, but greater intensity. Changes in altitude/attitude occur. Aircraft remains in control at all times. Variations in indicated air speed.

Moderate chop – similar to light chop, but greater intensity. Rapid bumps or jolts without obvious changes in altitude or attitude.

Severe turbulence – large, abrupt changes in altitude/attitude. Large variation in indicated airspeed. Aircraft may be temporarily out of control.

Extreme turbulence – aircraft is violently tossed about and is impossible to control. May cause structural damage.

Det er meget sjældent at opleve severe og extreme turbulence. Skulle man opleve severe/ extreme turbulens – vil vi som piloter som udgangspunkt requeste et descent til en lavere hoejde, hvilket højst tænkeligt vil formildne forholdene. Jeg har ikke selv oplevet severe turbulence og jeg har ikke hørt om nogen kollegaer, der har oplevet extreme turbulence. Det er vigtigt at understrege at et møde med severe eller extreme turbulence ikke betyder at flyveren vil styrte ned eller få så store skader, at den ikke kan flyve sikkert frem til destinationen.

Der kan være stor forskel på hvordan flyvning i turbulens opleves fra et passagersæde på ovennævnte skala og man kan derfor beskrive det som følgende:

Light – vil sikkert føles som et let tryk mod sikkerhedsbæltet og lidt bump i sædet – det er ikke sikkert at ”fasten seatbelt” skiltet vil være på.

Moderate, vil det begynde at være svært at holde kaffen i koppen og det vil ikke være særlig nemt at spise et måltid mad – sikkerhedsbæltet vil være på og service i kabinen vil ophøre.

Severe, kan man have følelsen af at blive kastet voldsomt rundt i sædet og måske vil man fra tid til anden føle at man falder et par meter ned for derefter voldsomt at stige igen (store lufthuller).

Extreme, vil med sikkerhed være voldsomt ubehageligt og selv med et spændt sikkerhedsbælte kan rystelserne være så voldsomme at passagerne oplever at få mindre skader.

Ved et møde med kraftig turbulens kan det være at løse genstande i kabinen vil blive kastet rundt, samt at maskerne vil blive udløst (som følge af de store vibrationer). Der vil med al sandsynlighed herske en ret bekymret stemning i kabinen ved severe eller extreme turbulens da dette kan føles meget voldsomt.

Når piloter skal udføre en flyvning fra A- B vil vi få grundige informationer omkring vejret. Det vil også fremgå af min flyveplan, hvornår at vi langs ruten kan forvente at møde turbulens. Generelt er sådanne forudsigelser meget konservative og langt hovedparten af gangene er der intet at bemærke. Såfremt vi møder turbulens undervejs, vil vi udveksle erfaringer med andre fly i samme område og altid prøve at finde det flyve niveau, hvor der er mindst forstyrrelser.

Alvorlige turbulens hændelser

Turbulens er en af de største årsager til at passagerer og crew pådrager sig skader.

Passagerer som pådrager sig skader ved et møde med turbulens har ofte ignoreret anvisninger fra crew’et og ikke spændt sikkerhedsbæltet. På lange flyvninger kan man ikke forvente at man som passager skal side fastspændt hele tiden, så det vil være ret normalt at bevæge sig rundt. Ofte er luftfartsselskabernes anbefaling at man begrænser at bevæge sig rundt og at man altid har sikkerhedsbæltet fastspændt, når man sidder i sædet.

Fra 1981 til 1997 var der på verdensplan 342 rapporter om turbulens der endte med skader.

Her af var der 3 dødsfald (2 af disse havde ikke sikkerhedsbæltet fastspændt – mens fasten seatbelt skiltet var på).

80 pådrog sig alvorlige skader – heraf var 73 passagerer skyldige ikke at have sikkerhedsbæltet fastspændt.

Et par eksempler:

  • During a flight from Singapore to Sydney with 236 passengers and 16 crew, the airplane encountered turbulence over central Australia. The plane hit an “air pocket” which caused it to drop 300 feet. Nine passengers including one pregnant woman and three crew members suffered various neck, back and hip injuries, with one of the passengers requiring surgery. Those who were injured were not wearing seat belts.
  • During a flight from Japan to Brisbane 16 passengers were injured when a large aircraft encountered turbulence. Passengers had been advised to keep their seatbelts fastened while seated. The pilot in command reported that flight conditions were smooth prior to encountering the turbulence. The weather radar did not indicate adverse weather, so the crew did not turn on the seatbelt signs. A number of the passengers who were not wearing their seatbelts were injured when they were thrown from their seats.
  • A jet hit air turbulence shortly before it landed at a Hong Kong airport, injuring 47 people, seven of them seriously. “It happened very suddenly and everything was very chaotic,” one of the 160 passengers aboard the flight said. “The plane just dropped and I saw things flying all over.”

Hvor meget turbulens kan et fly tåle før det brækker midt over – mister en vinge etc?

Et af de mest testede fly i denne forbindelse er B777 – her er en youtube video af en test af vingen.

Teamet der designede vingen til B777 ville se hvor meget der skulle til og udsatte en B777 vinge for en test. Der skulle 150% af den kraftigste ”force”, som en fly vinge ville kunne møde under en flyvning, til at den brækkede. Som et billede på hvor meget dette er – så krævede det at den blev bukket hele 24 feet – næsten 8 meter!

Boeings seneste fly B787 er blevet forsinket et par gange – og nogen af udsættelserne var rent faktisk på grund af at man ikke ønskede at gå på kompromis med ”structural integrity”. Det er noget man tager meget alvorligt – og for de fly der er serviceret og operative, vil det ikke være realistisk at de som følge af et møde udelukkende med turbulens, vil kunne pådrage sig skader af katastrofal karakter – altså at de sådan uden videre brækker over og styrter ned.

Sidstnævnte flytype (B787) skulle eftersigende have den nyeste teknologi til at minimere generne ved turbulens. Dermed vil flyet være i stand til at give passagerne en langt højere komfort og det er nok kun et spørgsmål om tid, før der kommer nogle nye fly typer med endnu bedre systemer.

Skulle du trods piloternes forsøg på at udføre flyvningen så behageligt som muligt alligevel møde turbulens undervejs, så er der ingen grund til at frygte at flyveturen kommer til at ende før tid og at I ikke kommer sikkert frem til jeres destination – så spænd sikkerhedsbæltet og nyd flyveturen.

Andre interessante spørgsmål du måske kunne være interesseret i 

Hvis du selv har et spørgsmål?

Du kan stille os spørgsmål via vores engelske hjemmeside.

Vi håber dette gav dig en masse brugbar viden omkring turbulens. Skulle vi ikke have fanget det hele og du brænder inde med spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at tage kontakt til os.

Mvh

Spørg Piloten

contact@askapilot.net eller +45 5352 7700

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 4 Comments

  1. Jeg er bange for turbulens. Start, landing og øvrig flyvning går ok. Hvad koster det at gøre noget ved turbulensskrækken?

    Dbh. Mette

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top