skip to Main Content

Plan om at uddanne mig til pilot

Plan om at uddanne mig til pilot

Jeg taler allerede med en masse andre piloter, som siger at den bedste ide er nok at bare betale for uddannelsen selv, i stedet for at den inde i forsvaret da man er bundet til Forsvaret i 12 år hvilket er rigtigt lang tid. Jeg forventer jeg selv bare sparer op. Jeg skal selvfølgelig igennem en masse eksamener og test og derfor skal man studere meget, men hvis jeg nu bestod mine eksamener tror jeg at jeg vil vælge RyanAir eller EasyJet som en start på min karriere og derefter måske kunne kom ind på Emirates Airlines. Hvad siger I til den plan?

Gratis pilot uddannelse

Det er korrekt at en pilot uddannelse igennem forsvaret medfører tjenestepligt. Dernæst er det vores indtryk at antallet af militære piloter der søger over i det civile, ikke er så stort som tidligere. Det skyldes formegentlig primært den stabilitet forsvaret tilbyder sammenholdt med de usikre forhold som har præget den civile branche de sidste ca 10 år.

Hvad de fleste civile skoler herhjemme undlader at fortælle er muligheden for civil pilotuddannelse via de få statsstøttede piloter skoler som findes i Norden. Optagelsen til disse skole er naturligvis hård og et af parametrene er dine akademiske resultater (studentereksamen), så medmindre dit gennemsnit ligger i den øvre ende af skalaen, er dine muligheder for optagelse stærkt begrænset.

Finansiering af pilot uddannelsen

Hvis du hører til langt de fleste der må til lommerne for at kunne blive civil pilot, så står dine første valg nok imellem integreret eller modular, I DK eller udenfor DK. Den beslutning kan være svær at tage idet det kræver en del indsigt at kunne gennemskue skolernes marketing og dernæst opveje hvilken skole der passer bedst til dig og dine karriereplaner.

Mange flyveskoler er efter vores erfaring lidt vage I deres udtalelser ifht typeratings. Det er rigtigt at der er muligheder for job som ikke kræver en typerating, eller hvor man kan få en bonding aftale (betale typeratingen over lønnen). Langt de fleste sådanne muligheder kræver enten held eller du kender nogen (netværk). For de fleste er det således at de må forvente at selv skulle afholde udgiften til en typerating. Alt efter type løber det op i ca 150.000- 250.000 DKK.

Endeligt er det langt fra alle som går snorlige igennem deres træning. Den pris flyveskolerne opgiver er minimumsprisen. Det er ret normalt at elever får ekstra regninger for ekstra flyvelektioner etc. Vi nævner blot disse aspekter for at du kan ligge et realistisk budget for pilot drømmen.

Det typiske krav fra banker deslige er at du har ca 30% af den påkrævede uddannelspris i egen opsparring. Mange kræver også kautionist for restbeløbet. Har du ikke rige forældre eller mulighed for at sparre op til hele uddannelsen, er der muligheder ifht at gå den modulare vej. Her kan du i stille og roligt tempo tage et modul af gangen og skiftevis måske studere, tjene penge op, studere, tjene penge op. Det er klart at dette tager længere tid, men ifht at du formegentlig vil have ca 40 års erhvervsaktiv tjenestemulighed som pilot, vil 2- 3 år længere med at tage uddannelsen, sikkert ikke gøre den store forskel i sidste ende.

Om at komme i EasyJet eller RyanAir som første job

Dine muligheder for at komme i f.eks. Easyjet vil højst tænkeligt variere alt efter hvilken skole du går på. Således er for eksempel skolerne i UK feks L3 og Oxford begge kendt for at tilbyde deres elever mulig adgang lige efter endt uddannelse. Tager du uddannelsen i DK er det vores umiddelbare vurdering at du ikke har gode muligheder for at komme i Easyjet, uden først at have samlet erfaring et andet sted.

Når dette er sagt så er det værd at være opmærksom på at efter BREXIT er det ikke helt klart hvorledes en pilotuddannelse tager i UK vil blive anerkendt af de øvrige Europa; læs EASA. Dermed er det måske værd at vente på en afklaring på den front inden du går den vej.

Lidt anderledes forholder det sig med RyanAir. Her er det stort set ligemeget hvilken skole og metode (integreret/ modular) du har valgt. Det afgørende ved RyanAir er at du har pengene til at gennemføre det på det tidspunkt gældende træningsprogram. Programmet lige nu fra RyanAir koster 30.000 EUR og der er ingen eller meget begrænset løn frem til den dag du måske opnår din ansættelse i RyanAir. De faktiske udgifter er således en del højere end 30.000 EUR.

Emirates som drømme mål

Historisk set har Emirates og de øvrige selskaber i den del af verden været attraktive selskaber at arbejde for. Det man måske skal huske på er den “pris” familien betaler ved et sådant arbejde. Det at bo i feks Dubai kan godt være en udfordring specielt hvis man er en kvinde, der godt kan lide at sige sin mening. Dernæst skal man også huske på at omend man er godt betalt som pilot, så svarer det på ingen måde til de lønninger der er i feks den finansielle verden. Dermed kan du ikke helt blande dig med det øvre sociale lag, trods din pæne indtægt. Set med lokale øjne er du (måske) blot en velbetalt expat der ikke ellers nyder høj anseelse. Selvfølgelig er der mange som får det til at fungere og det er måske også skrækhistorierne som har størst udbredelse. Det siges: “Ta’ til mellemøsten med to sportstasker – en til penge og en til bullshit. Når en af dem er fyldt, så tager du hjem igen.” Hvor udtrykket stammer fra er vi ikke klar over men det stemmer meget godt overens med de historier vi hører. Det spørgsmål man måske skal stille sig selv er hvilket selskab man vil/ kan arbejde for efter ens eventyr i mellemøsten. Er man feks klar på at skulle tilbage som styrmand i et senioritets-selskab og vente feks 10 år på at blive kaptajn igen? Uanset hvad er det nok en meget god idé at have afstemt forventningerne til tiden i Mellemøsten og talt med nogen som har været den mølle igennem.

Målet om Emirates er bestemt realistisk det er måske mere spørgsmålet om din vej dertil bliver helt så snorlige og direkte som flyveskolerne og du selv måske forventer.

Lidt hjælp til planerne og pilot drømmen

Vi hjælper dig meget gerne med at lave realistiske planer. Vi fortæller også gerne om branchen som vi ser den på godt og ondt. Et godt sted at starte er måske at læse vores e-bog “How do I become a Pilot” – så er du allerede et skridt på vej til at få indsigt i branchen.

Happy Landings

Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top