skip to Main Content

Pilotuddannelsen, håndelagsprøve i flysimulator?

Q: Jeg hedder Jonas og  jeg kunne rigtigt godt tænke mig at blive pilot. Jeg har læst en del om uddannelsesmulighederne på ug.dk.

Under adgangskrav står der følgende: “For at blive optaget på uddannelsen skal du:  være fyldt 18 år,  have gode skolekundskaber i dansk, engelsk og matematik, have et almindeligt godt helbred og have gennemgået en helbredsundersøgelse samt bestået de medicinske prøver til trafikflyvercertifikat, der kræves af Statens Luftfartsvæsen og bestået en optagelsesprøve.”

Jeg med på ovenstående men blev senere forvirret da jeg undersøgte mere om optagelsesprøverne. Her skriver ug.dk: “Optagelsesprøven eller egnethedsprøven laves af den enkelte flyveskole og består af en personlighedsanalyse, en regne- og matematikprøve, en prøve i engelsk, en håndelagsprøve i flysimulator samt en personlig samtale. Prisen for egnethedsprøven varierer fra skole til skole og kan koste op til ca. 7.000 kr. Denne prøve betales af ansøgeren.”

Hvad er en håndelagsprøve i flysimulator? Det er måske et dumt spørgsmål, men jeg har brug for at blive 100% afklaret med hvad det vil sige.

A: Hej Jonas,

Vi er meget stolte over vort samarbejde med UG og jeg er glad for at høre at du fandt os den vej igennem!

Hvad UG skriver mht. optagelses prøverne på flyveskolerne er korrekt, men jeg vil gerne forsøge at uddybe det lidt mere og give min version af “baggrunden” for hvorfor det er således og derudover give dig et svar på hvad ”håndelags” prøven er samt hvad den går ud på.

Flyveskoler er mange gange “private virksomheder” der har en klar interesse i at have så mange elever som overhovedet muligt – så af den grund kan det måske virke mærkværdigt at de holder optagelses prøver og sorterer elever fra. Der er efter min mening mange grunde til at de gør dette – listen herunder er sikkert ikke komplet, men det var de punkter jeg umiddelbart kunne komme i tanke om, nævnt i tilfældig rækkefølge:

  1. Omdømme – flyveskolerne har et “omdømme” de skal tænke over. Såfremt de leverer elever der ikke er gode ambassadører for skolen vil det i sidste ende gøre det svært for skolen at tiltrække nye elever.
  2. Finansiering – eleven skal sikre sig finansiering af uddannelsen – såfremt eleven pludselig kræver en del ekstra træning (der er typisk lagt en lille buffer ind) kommer dette til at koste eleven ekstra. Det kan måske stille skolen i et dårligt lys, såfremt den får et rygte for ikke at kunne levere piloter til den annoncerede “pris”. Den ekstreme situation er at eleven aldrig bliver færdig (banken smækker kassen i og vil ikke låne pilot aspiranten flere penge), hvilket heller ikke er godt for skolen der gerne vil have en 100% beståelse. Kommer beståelses procenten langt ned, kan det muligvis blive svært for fremtidige elever at sikre finansiering til at gennemføre pilot uddannelsen på den pågældende skole – og det vil skolen naturligvis forsøge at undgå.
  3. Samarbejde med luftfartsselskaber om at kunne levere et produkt (piloten) af en given standard i løbet af en given tid. Der er flyveskoler som har et tæt samarbejde med et eller flere luftfartsselskaber; skolen kan være under pres og føle at de skal levere piloter (kadetter) der har et bestemt niveau – igen indenfor en bestemt tidshorisont.

I mange tilfælde er det dog min opfattelse at det at blive pilot, blot er et spørgsmål om hvor mange penge man har på kontoen (selvfølgelig forudsat at man kan bestå en class one medical og at man har en ren straffeattest etc.) De fleste kan efter min opfattelse nemlig lære at flyve, såfremt der er uanede penge til nok flyvetimer og de ”basale forudsætninger er tilstede” (du nævner selv nogle af de basale forudsætninger).

Der er overordnet set to veje man kan tage den civile uddannelse på. Den integrerede og så den modulare. Den modulare vej tager man uddannelsen i ”moduler” og man sørger ofte selv for at planlægge og bestemme hvornår man gennemfører modulerne. Uddannelsen kan derfor godt tage mere end 2 år. Det kan eksempelvis være at man har familiære forpligtelser eller et job man gerne vil passe mens man tager uddannelsen – og her er den modulare metode god til at give den nødvendige fleksibilitet. Det er normalt ikke et problem at finde en skole som via den modulare vej gerne hjælper dig med at opnå dine drømme, måske uden at kræve at du består nogen prøver. Nu vil jeg nødig være skyld i at “modulare” elever får et dårligt ry – så tillad mig at tilføje at den modulare vej producerer en række virkelig dygtige og kompetente piloter og der findes en række eksempler på modulare elever der har brugt samme tid (flyvetimer) som integrerede elever.

Den integrerede vej tager man uddannelsen på typisk 20- 22 måneder, hvor man i perioder benytter alle ugens 7 dage til undervisning. Man følger et ”hold” og et nøje tilrettelagt uddannelsesprogram og det kan være at man bor på skolen under uddannelsen. Kunsten ved den integrerede uddannelse er at kunne lære det nødvendige på berammet tid/ program.

Når skolen vælger at foretage en ”håndelags prøve” er det ofte for at foretage en vurdering om du er i stand til at gennemføre uddannelsen på den nominerede tid. Håndelag dækker over en række ting, men grundlæggende er det man kigger efter – din evne til at gøre flere ting samtidig (simultan kapacitet) og forsøge at se hvorledes du klarer at flyve en flyver med den begrænsede information du når at få på dagen. Jeg har selv forsøgt at udsætte min familie og venner for eksempelvis microsoft flight simulator og jeg er selv blevet overrasket over hvordan nogen var super gode til at lave små korrektioner og bevare overblikket hvorimod andre var i den modsatte ende af skalaen hvor de lavede enormt store korrektioner (nærmest i chok – hov jeg holder ikke højden… jeg må gøre noget… kæmpe korrektion… hastighed falder… hov, må hellere give en masse gas… hov nu stiger jeg igen eller hastighed bliver for høj… osv, osv…). Selvom jeg har mange års erfaring kan jeg have svært ved at forudse hvordan en person ”flyver” blot ved at tale med dem og se deres teoretiske færdigheder. Det svarer måske lidt til at du skal kigge på 10 mennesker og sige hvilke der formår at danse i takt eller hvem der kan synge… der ved man ikke rigtig før musikken spiller.

Men hvordan foregår en håndelags prøve i en simulator så? Hvad du bliver udsat for varierer meget, men generelt vil du få at vide at det vigtigste er at du bliver ved med at flyve flyveren. Det lyder jo nemt, men undervejs vil de sikkert forsøge at stille dig en række spørgsmål eller opgaver som du skal tænke lidt over… løser du opgaverne men glemmer at flyve flyet? Har du kapaciteten til at gøre begge dele? Formår du at holde øje med flere ting samtidig (højde, hastighed kurs f.eks.). Det er alt sammen evner der falder ind under betegnelsen ”håndelag” altså dine praktiske evner for at kunne lære at flyve. Udover håndelaget er der de teoretiske forudsætninger, matematik, engelsk etc. som kan være vigtige forudsætninger for at kunne bestå teori prøverne. Endeligt, og det er ofte noget flyveskoler IKKE checker, er din psykologiske profil. Dette er dog noget mange luftfartsselskaber går meget op i. Selvfølgelig går de op i at få dygtige piloter der kan flyve flyveren sikkert fra a-b, men det handler OGSÅ om at få en kollega ind som har de ”rigtige” værdier, samarbejdsevner og som passer ind i ”familien”.

Jeg møder tit pilot aspiranter der går lidt i panik over prøverne og jeg forsøger gerne at hjælpe. Det skader aldrig at være forberedt og der er en række ting man kan gøre for at forbedre sine chancer. Der er dog en fin grænse jeg passer på ikke at overskride, for i sidste ende er prøverne jo til at sortere dem fra som ikke har evnerne – er jeg al for effektiv i min coaching/ rådgivning er det måske at gøre den enkelte en bjørnetjeneste… min vigtigste opgave (efter min egen opfattelse) er dog at hjælpe med at give et reality check omkring branchen og lidt rådgivning omkring valg af skole, karriere planlægning, gode råd til opnåelse af finansiering etc – inden nogen investerer en mindre formue. Flyveskolerne tilbyder en række glimrende info møder som jeg altid vil opfordre folk at tage til – mit eneste råd er dog at man skal huske på de forsøger at sælge et produkt – det svarer lidt til at spørge en ejendomsmægler om det hus der er til salg også er et godt hus? Hvad der mangler lidt når det kommer til det store valg ”skal jeg bliver pilot eller ej” er måske lidt en tilstandsrapport, hvis vi nu skal holde billedsproget… og det er netop det spørg piloten håber at kunne levere ved at tilbyde personlig rådgivning og coaching.

For god ordens skyld vil jeg lige nævne at det er gratis at stille os spørgsmål på spørg piloten men at coaching og rådgivning er mod betaling. Spørg piloten er registreret med SE nr 35309233 og vore handels betingelser findes på vor hjemmeside.

Vi har desuden en facebook side, hvor du også nemt kan få kontakt med os og hvor vi har mulighed for at skabe nogle konstruktive og nuancerede debatter der kan være en hjælp til andre.

Alt indhold på vor side må ikke reproduceres, citeres eller videregives uden forudgående accept og såfremt en sådan accept gives skal spørg piloten altid nævnes som kilde.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top