skip to Main Content

Piloten sagde Samos var en kategori C lufthavn – hvad betyder det? Var det farligt?

Q: Piloten sagde Samos var en kategori C lufthavn – hvad betyder det? Var det farligt? Da jeg i sommer, var på Samos oplevede jeg at piloten på flyet sagde, at den lufthavn vi skulle lande på var en kategori C. Det undrer mig, hvad det betød. (måske højere risiko?) Og hvad for en kategori er f.eks Billund, København. Er selv meget interesseret i fly men ved simpelthen ikke hvad det betyder.

A: Det forholder sig således, at flyselskaber har lov til at opdele lufthavne i forskellige kategorier – f.eks. A, B, C. Der kan være gode grunde til, at man laver en sådan opdeling. F.eks. kan det være forbundet med ekstra træning eller specielle procedurer at beflyve en kategori C lufthavn. Da flyselskaberne har mulighed for selv at kategorisere lufthavne, kan det være svært at sige helt præcist, hvad der giver lufthavnen dens kategori. Alligevel vil jeg forsøge at give dig et indblik.

Generelt er det min formodning, at kategori A lufthavne er de lufthavne, hvor der ikke eksisterer nogen specielle forhold, med andre ord altså en lufthavn, der kan betragtes som helt “standard”. Forhold der kunne gøre at en lufthavn betegnes som standard er f.eks. 45 meter bred bane, instrument landingsprocedure og intet højt terræn. Bevæger vi os op til kategori B, så kunne det f.eks. være at banen var mindre end 45 meter bred, at der var højt terræn (bjerge) og derfor måske en stejlere anflyvning end de typisk 3 graders indflyvninger. Kategori C lufthavne kan være lufthavne, hvor man skal have modtaget speciel træning eller opnået en godkendelse fordi de har kategori B egenskaberne og dernæst måske specielle anflyvnings procedurer. Et eksempel på en lufthavn som vil betegnes som kategori C er Innsbruck. Grundet terrænet omkring Innsbruck er der ganske særlige procedurer for at anflyve denne lufthavn og mange selskaber vil måske vælge, at det kun er kaptajnen der må starte eller lande.

Tager vi et kig på Samos; “LGSM” eller “SMI” hvis vi bruger pilotsnak, så finder man følgende:

•Højt terræn

•Kort bane (ca 2000 meter)

•Specielle lokale vindforhold

•Specielle anflyvningsprocedurer

Hvor udfordrende en lufthavn er kommer til dels an på flytypen. Et mindre propelfly vil f.eks. ikke have nogen problemer med at lande på en 2000 meter bane, men for en A380 vil en 2000 meter bane være et no go. For en A380 vil kategorien for Samos, derfor hverken være A, B eller C – men i stedet kategori “X” – dvs uegnet.

Samos kræver specielle overvejelser, men det er jo netop det kategoriseringen af lufthavn fortæller piloten. Før enhver anflyvning vil piloterne foretage en “anflyvnings briefing”, hvor “pilot flying” (PF) og “pilot monitoring” (PM) sammen gennemgår anflyvningen. Dette sikrer at piloterne, inden anflyvningen, grundigt har sat sig ind i evt. specielle forhold. I forhold til en kategori A lufthavn vil, margin for f.eks. hvor godt vejret skal være eller hvor sent man må afbryde landingsforsøget (minima kalder vi det), være meget højere. Således vil man f.eks. fint kunne lande i København (kategori A vil jeg mene) i tåget vejr og lavt skydække – ja man kan måske (forudsat flyet og piloter er godkendt OG København har iværksat “low visibility procedures”) foretage en autoland ind til København. En autoland betyder, at piloterne følger en procedure, hvor de sætter flyet op til at lande selv ved hjælp af flyets systemer. Ved en autoland kan man (kræver godkendelse til CATIIIB) operere helt ned til en sigtbarhed på 75 meter og ingen begrænsning i skydække dvs det kan være helt overskyet ned til banen (overcast). En autoland ind til Samos vil dog være udelukket. Skal man flyve ind til Samos skal man til sammenligning have en sigtbarhed på ca 3000 meter og skydække på minimum ca 2000 fod. Når jeg skriver “ca” er det ikke fordi vi som piloter har en margin, faktisk har vi helt præcise minima vi skal respektere, men de varierer fra flytype til flytype, derfor mit brug af “ca”.

Men er det så “farligt” at flyve ind til Samos? Se det vil jeg jo på ingen måde mene det er. Vi har jo netop grænseværdier (minima) og specielle indflyvningsregler, som alt sammen er lavet for at sikre sikkerheden.

Jeg håber dette svarede på dit spørgsmål, du skal være velkommen til at skrive igen!

Såfremt du har en generel interesse i flyvning, kan jeg anbefale vores kompendium “introduktion til luftfartsbranchen”, det kan købes og downloades på vores hjemmeside www.spoerg-piloten.dk. Det er egentlig skrevet til pilot-aspiranter, men vi har erfaret at mange luftfarts-entusiaster elsker det faktum at vi stiller døren ind til flight deck lidt på klem og fortæller åbent omkring branchen og vort job som piloter- så der skulle være et par timers go’ luftfarts læsning her 😉 Det er derudover en måde du kan “støtte” os på, så vi kan bevare setup med. at det er gratis at spørge og få svar 🙂

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top