skip to Main Content

Optimal anflyvning

Q: I hvilken afstand af lufthavn begyndes nedstigning, for at få den mest optimale indflyvning m.h.t.brændstof?

A: Den optimale nedstigning (descent) foregår med motorerne i tomgang. Det vil sige, at man forsøger at planlægge, at man ikke skal flade ud og holde højden i en lavere højde end rejseflyvehøjden, da motorerne forbruger mere brændstof i lavere højder. Dette kan dog stort set aldrig lade sig gøre, da anden trafik og luftrumsstrukturer forhindrer dette. Derfor bliver man descentet i flere omgange.

Dog planlægges det optimale descent altid. Hvis ikke man har en computer, der regner det ud for en, så har vi en tommelfinger regel der siger, at man descenter med 300 fod per 1 nautisk mil (nm) strækning tilbagelagt. Så hvis vi f.eks. flyver i 30.000 fods højde, vil vi starte vores descent ca 100 nm, hvilket svarer til 185 km, fra lufthavnen.

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top