skip to Main Content

Når der går “news” i den

Flight UX1093 flyver fra Madrid til Amsterdam 09FEB2020 og ender med at returnere til Madrid.

New York post bringer historien og skriver feks: “https://nypost.com/2020/02/10/air-europa-flight-sickens-passengers-brings-them-to-tears-while-trying-to-land-in-storm

“An Air Europa plane turned into a vomitorium…”

“Dramatic video captured several of the 300 passengers aboard the flight screaming in terror…”

https://twitter.com/RTLnieuws/status/1226598257545093122

I skrivende stund har hele 700.000 set klippet.

En passager udtaler sig til nyhederne:

“People screamed and were puking. The turbulence was enormous, everything vibrated and went back and forth…”

“The communication from the cockpit was pretty lousy. I saw on a screen that we were returning to Madrid after five attempts to land. We did not know where we were…”

“The turbulence above Schiphol was enormous. The pilot really stopped the landing twice at the very last moment. We took off again at 150 meters (490 feet) above the runway. Really not cool

Her er vores research og kommentarer.

Den 09FEB 2020 oplever man flere steder i Europa stærke vinde grundet orkanen “Ciara”.

Vejr rapporter (i pilot sprog METAR) viser også stærke vinde for Amsterdam i tidsrummet hvor UX1093 har foretaget landingsforsøg:

Flight radar 09FEB 2020, viser at UX1093 foretager tre (ikke 5) landingsforsøg (approaches) hvorefter flyet returnerer til Madrid.

Landingsforsøgene er afbrudt i ca 1000 ft (ikke 490 fod) og det er normal procedure at piloter under en anflyvningen vurderer om landingen er “stabil” (stable). En afbrudt landing (Go-around) er en kontrolleret og sikker manøvre som alle piloter er trænet i – det er ikke nogen sensation.

At flyet har haft nok brændstof til at kunne returnere til Madrid, indikerer at vejr situationen er noget piloterne har været bekendt med.

Hvorfor tre forsøg? Mange flyselskaber har i deres manualer en begrænsning på op til 3 landinger, før man skal foretage en landing et andet (sikkert) sted. I Amsterdam har man flere forskellige baner og det tyder på at piloterne har forsøgt sig med forskellige baner, først en sydvestlig bane og dernæst den længste og bredeste bane i Amsterdam bane 18R.

Et fly som B787 har fra Boeing fabrikken en maximum tilladt krydsvind på 40 knob. Stød (gust) har man lov til at se bort fra. Dog påhviler det kaptajnen altid at vurdere om anflyvningen kan gennemføres sikkert, selv om der er vindforhold indenfor krydsvinds grænsen.

I forhold til passager kommentaren om at piloterne var “pretty lousy”, “I saw on the screen we were returning to Madrid”.

Luftrummet omkring Amsterdam er trafikeret og piloternes opgave er primært at flyve flyveren. Tre landingsforsøg og en returnering til Madrid har krævet en del af piloterne og med “inflight moving maps” er det svært at forestille sig at passagererne ikke har været bekendt med flyets position.

Det er standard i mange selskaber, at det påhviler kabinepersonalet at lave en announcement når et fly afbryder en landing og det er med god grund. Piloterne skal koncentrere sig om at flyve flyet.

Videoen med den skrigende passager er med til at forstærke indtrykket af at der er sket noget farligt. Når vi ser på videoen er det ikke vores opfattelse, at der har været ekstrem turbulens.

At flyve i stærke vindforhold er i sig selv ikke farligt. Det kan sammenlignes med en færge, når der er høje bølger. Man vil naturligt bliver rystet lidt rundt og hvis man ikke er sø-stærk kan det medføre søsyge og opkast. På samme måde i et fly. Det har uden tvivl været ubehageligt at gennemføre de tre anflyvninger, men det har ikke været livsfarligt.

Sensations journalistisk kan være medvirkende til en ubegrundet frygt for at flyve. Vi kan kun håbe på, at folk forstår at det nogen gange er mediernes hensigt at sælge historier og at der derfor tit (med luftfart) går lidt for meget “news i den”.

Har du angst for at flyve kan vi anbefale:https://spoerg-piloten.dk/produkt/fra-flyangst-til-flyglaede-pakke/

Med venlig hilsen

Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top