skip to Main Content

Militæret eller civil pilotuddannelse

Q: Hej Spørg Piloen!
Jeg er Anton og går i 8. klasse, og drømmer om en fremtid om at blive pilot på en Boeing 737 NG, Boeing 777 eller Airbus A330 hvis disse er mulige. Jeg har talt lidt med min far om det, og synes det er en fed idé. Men samtidig synes han også jeg skal tage uddannelsen til pilot via militæret, ellers skal man selv betale alle de mange penge. Mit spørgsmål går dermed på – om man stadig kan uddanne sig til civil pilot for et flyselvskab selvom man uddanner sig via militæret? Jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstået det rigtigt, så jeg ville være glad for hvis du kunne give en forklaring på alt dette.
Hilsen Anton

A: Hej Anton.
Det er rigtigt som din far siger, at hvis man vælger den civile vej, skal man selv punge op uanset hvor og hvordan man gør det. Det skal man selvfølgelig ikke i flyvevåbenet, MEN jeg vil dertil også lige sige, at det ikke bare sådan lige er at komme den vej. Flyvevåbenet har meget strenge krav og der er ikke mange, som kommer igennem nåleøjet. Kommer man igennem det første nåleøje, er der blot flere af slagsen – dermed sagt, at det bestemt ikke er muligt at blive pilot den vej, bare fordi man gerne vil…

Men til dit egentlige spørgsmål om, hvorvidt man kan uddanne sig til civil pilot, selvom man har uddannelsen med sig fra flyvevåbenet, er svaret at ja, det kan man sagtens – det er blot igen et spørgsmål om penge, da man skal igennem en stor del af den civile uddannelse, selvom man altså har været pilot i flyvevåbenet. Hvis man kommer igennem alle prøverne i flyvevåbenet og ender ud med at blive uddannet pilot, har man også en bindingsperiode – typisk omkring 12 år så vidt jeg er informeret. Så hvis det er Airbus og Boeing du gerne vil ud at flyve, er flyvevåbenet den længste og sværeste vej til dette.

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top