skip to Main Content

Læs dette hvis du har fly-angst eller du gerne vil hjælpe en der har

Her følger en historie om hvordan fly-angst pludselig kan slå benene væk under en.

Jeg hedder Michelle og jeg hader at flyve. Jeg tror det startede med en dårlig flyveoplevelse (turbulens), for siden den tur er det blevet værre.

Det havde været en dejlig ferie med familien i Tyrkiet, men da vi skulle hjem og vi nærmede os flyet ved gaten, paralyserede angsten for at flyve mig fuldstændig. Jeg vidste, at man kunne leje en Hertz bil fra Danmark til Tyrkiet, så jeg beslutter mig for at jeg hellere vil køre hjem til Danmark i en lejet bil. Min familie flyver til København uden mig, så jeg står tilbage alene i lufthavnen i Bodrum.

Fordi jeg vælger ikke at flyve, eskorterer lufthavnspersonalet mig ud af afgangshallen til lufthavnens politistation. Min telefon er tør for strøm og jeg har ingen oplader, men fordi jeg skal eskorteres ud med det samme, kan jeg ikke nå at købe en oplader i DutyFree. På politistationen scannes mit pas og jeg føler politiet ser truende ud og alt jeg ser er deres våben. Ingen vil låne mig en oplader eller en telefon. Ingen forstår engelsk særlig godt, men jeg får forklaret, at jeg ønsker at leje en bil fra Hertz og køre til Danmark. Da jeg finder ud af, at man ikke må køre fra Tyrkiet til et EU land og det kun er muligt den anden vej rundt, begynder jeg at græde som aldrig før. Politiet kan ikke hjælpe mig og jeg må klare mig selv.

Min familie er fløjet med min bagage og jeg har intet skiftetøj eller de mest nødvendige toiletting. I terminalen går jeg hen mod folk og siger “hi, my name is Michelle and I am from Denmark. Where are you from”? I håb om, at folk ville svare mig og evt. låne mig deres oplader i kort tid, så jeg kan finde et hotel og en forretning der sælger opladere.
Ingen folk vil tale med mig og jeg føler de vifter mig væk, som om jeg er en hjemløs person. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre og jeg sætter mig ned og græder. Det her er mit livs mareridt.
Pludselig kommer en britisk familie hen mod mig. De giver mig vand og efter de hører om min situation, lader de mig beholde deres telefon oplader. Jeg forsøger straks, at booke et fly hjem, men alt er booket og jeg indser, at jeg må finde et sted at sove. Jeg får fat i en taxa og får langt om længe fundet et hotel. 

Da jeg kommer frem til hotellet fortæller jeg om min situation og de er enormt søde og hjælpsomme. Jeg ender med at få en privat chauffør og hjælp til køb af tøj og toiletartikler. Dagen derpå kontakter jeg forsikringsselskabet og jeg finder ud af, at eneste måde hjem er, at jeg skal flyve alene. Jeg begynder at græde igen, for hvordan skal jeg kunne klare det at flyve hjem.

“HJÆLP” var titlen på mailen jeg skrev til Spørg Piloten sent om aftenen. 30 min senere er der svar fra Søren og vi aftaler at ringe sammen dagen efter. Søren er luftkaptajn med ca 20 års flyve-erfaring og han giver sig god tid til at lytte på min situation og tanker, før han sammensætter et intensivt fly-angst program, der skal få mig hjem til Danmark. Udover det at flyve, taler vi en masse om ruten, flyselskabet jeg skal flyve med og vejrforholdene for netop min tur. Søren introducerer mig til hans kollega, en fantastisk Spørg Piloten psykolog ved navn Freddy. Freddy går igennem vejrtrækningsøvelser og afspændingsteknikker, som jeg også modtager som lydfiler, så jeg selv kan opbygge en rutine med “Freddy i ørerne”. Freddy lærer mig envidere om tankestop-teknik og jeg får en række sætninger jeg rutinemæssigt skal sige til mig selv for at kunne bevare kontrollen.

I løbet af to dage med intensiv træning med Søren og Freddy, er jeg klar til at se min angst i øjnene. Der afgår ikke nogen direkte fly hjem og jeg skal flyve med Turkish Airlines fra Bodrum til København med en mellemlanding i Istanbul. På nedstigningen til Istanbul er der vildt meget turbulens og jeg begynder at hyperventilere i en sådan grad, at jeg får hjælp af kabinepersonalet. De tager mit blodtryk og giver mig ilt. Jeg hyperventilerer nemlig så meget, at jeg til sidst ikke kan løfte arme eller fødder, fordi der ikke kommer blod ud i mine arme og ben- de summede bare. På jorden i Istanbul har jeg Søren i røret helt frem til at jeg boarder og dørene lukkes. Uanset hvad jeg spørger om “hvad nu hvis det sker?” – så har han en rolig samt faglig forklaring og han får mig til at anvende de teknikker Freddy har lært mig. Turen fra Istanbul til København går heldigvis rigtig godt og jeg var bare SÅ lykkelig over at det lykkedes mig at komme hjem.

Der er mange jeg gerne vil sige tak til, den britiske familie i lufthavnen, hotelpersonalet, kabinepersonalet ombord Turkish Airlines og naturligvis Freddy og Søren. 

Jeg har lært, at fly-angst ikke er en rationel følelse. Med faglig hjælp kan man konfrontere ens fly angst og få værktøjer der virker. Da jeg begyndte at arbejde sammen med Freddy og Søren gik det bedre og hurtigere end jeg havde regnet med. Nu føler jeg, at jeg er der, hvor jeg kan kontrollere min angst. Set i bak-spejlet ville jeg ønske, at jeg havde været klar over at programmer som det jeg gik igennem fandtes og at jeg havde fået gjort noget ved min fly-angst noget før, således at jeg ikke var endt i mit livs mareridt.

Jeg håber, at jeg ved at dele min historien kan være med til at sprede håb og lyst for dem, der gerne vil forsøge at gøre noget ved deres angst for at flyve. Jeg havde skabt et meget negativt billede af det at flyve. Jeg var sikker på det ville gå galt. Jeg var sikker på ingen ville eller kunne hjælpe mig. Min rejse har dog overbevist mig om, at man kan gøre noget ved sin fly-angst og at der findes så mange gode mennesker i denne verden. Langt flere end jeg indtil nu har troet og nogen gange møder man dem i forbindelse med en flyvetur.

Vi er utrolig glade for at vi kunne være med til at Michelle kom godt hjem igen og vi siger mange tak til Michelle for at ville dele en så personlig historie.

Her er link til det materiale vi brugte til at hjælpe Michelle https://spoerg-piloten.dk/produkt/fra-flyangst-til-flyglaede-pakke/

En til en coaching kan bookes ved at kontakte os via mail kontakt@spoerg-piloten.dk

/ Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 5 Comments
  1. Jeg har arbeidet og fløyet fly siden 1966
    Jeg Instruktør på fly og ved ret meget om alt der foregår i og omkring et fly i detaljer !
    Røgskyen du ser er gummi fra hjulene som blir acereret fra 0-250 km/t på 1 sec , senere når flyet står stille er de bremsene som afgir røg pga extrem varme udvikling !

  2. Lyn som treffer fly går på en måde ret igennem og ud igen , rundt omkring i flyet er der « bondings» som er jord forbindelser som sørger for at lynet komme ud til lynavleder som sidder yderst på vinger og halen !

    1. A:Tak for du er ærlig. At være ærlig er en god egenskab at have som pilot. Jeg vil umiddelbart ikke mene, at du er udelukket fra at kunne blive pilot. For at kunne blive pilot skal du kunne opfylde kravene til en Class I medical. Derudover er økonomien (finansiering af uddannelsen) ofte en udfordring for de fleste.

      Happy Landings,

    2. Tak for du er ærlig. At være ærlig er en god egenskab at have som pilot. Jeg vil umiddelbart ikke mene, at du er udelukket fra at kunne blive pilot. For at kunne blive pilot skal du kunne opfylde kravene til en Class I medical. Derudover er økonomien (finansiering af uddannelsen) ofte en udfordring for de fleste.

      Happy Landings,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top