skip to Main Content

Kunne du tænke dig at høre mere fra luftens skræk?

Indledningsvis så tillad os at slå fast, at der ikke er nogen dumme spørgsmål og vi meget gerne besvare ALLE luftfartsrelaterede spørgsmål med seriøsitet.

Det hænder dog at spørgsmålene er i en kategori, hvor vore tilknyttede piloter – ikke helt kan lade være med at komme med et humoristisk svar.

Her er et eksempel. Vi ønsker ikke at hænge spørger eller piloten der svarer ud – men du må gerne melde tilbage om du fandt svaret for humoristisk.

Vi har kaldt vores (lidt skarpe) pilot for “luftens skræk” og overvejer lidt om luftens skræk skal have sin egen klumme her på siden – hvad mener du?

Vi ønsker ikke at støde nogen og håber ikke at vi er medvirkende til dette med det efterfølgende.

Her er spørgsmålet vi fik:

Q: Hej. Jeg har en ven som er besat af og påstår at jorden er flad og at fly ikke kan flyve hvis jorden er rund, og han påstår at et fly kun kan flyve i en lige linie.

Han mener at hvis jorden var rund ville der være en kurve i horisonten men den er altid kun lige.

Har man som pilot set kurven af jorden i horisonten ?

Når et fly flyver med jordens kurve, hvordan regulere flyet så det. Det skal jo gå lidt nedad på sin rute for at følge jorden ?
Min ven påstår nemlig også at på alle de billeder han har taget fra et fly, også kun viser en lige linie i horisonten. Han mener at NASA har hjernevasket os til at tro jorden er rund, og at alle de billeder som NASA har udgivet af jorden fra rummet er fake.


A: Tak for dine spørgsmål. Det glæder mig meget, at du trods alt spørger på vegne af en ven. Til gengæld bør din ven nok få undersøgt, om der kommer tilstrækkeligt med ilt til hovedet 😉 Påstanden om, at jorden skulle være flad er jo helt ude i hampen, og normalt vil jeg ikke spilde min tid med at svare på sådanne tåbeligheder; det svarer lidt til at spørge om vi piloter ofte flyver i formation storke med små babyer i næbbet! Absurde middelalder ammestuehistorier!

Da jeg nu har fået afløb for min vrede, skal du naturligvis have svar på de spørgsmål, som, upåagtet af baggrunden herfor, rent faktisk har noget med flyvning at gøre.
Påstanden om, at en fly kun kan flyve i en lige linje er grotesk. Naturligvis kan vi flyve så vi følger jordens krumning. Din ven bygger sine ‘teorier’ som så mange andre sammensværgelsesfantaster på en helt fraværende viden om aktuelle forhold.
Et fly flyver i en given højde over jordoverfladen med reference til trykket ved havoverfladen i noget kaldet standardatmosfæren. 1013,25 hPa. Forestil dig en flyvetur fra Oslo til Rom. Af flyvelederne bliver vi tildelt et flyveniveau på 38.000′ over standardisobaren, kaldet Flight Level 380. Teoretisk vil flyet så flyve i 38.000′ hele vejen til Rom. Men verden er dynamisk og det atmosfæriske tryk er ikke konstant. På den pågældende dag er trykket i Oslo 1025 hPa, i nordtyskland 1033 hPa og i Rom 993 hPa. Da vores højde til referencen er konstant 38.000′ betyder det faktisk, uden at komme en hel masse ind på detaljerne, at flyets sande højde over havoverfladen ved Oslo er 38.360′, over nordtyskland 38.600′ og over Rom 37.400′.
Dette justerer piloterne under flyvning. Eller det vil sige, det gør autopiloten. Vi sørger simpelthen for at holde 38.000′ på vores højdemåler. At den sande højde så varierer alt efter tryk og temperatur er ligegyldigt, da alle andre fly flyver efter den samme reference.
Der er en pilotjoke, der går på en Airbus A340-300, som ikke er berømt for at have alt for meget pust ud af motorerne, at den kun stiger fordi jorden er rund. Det er naturligvis en joke.
Fra normal flyvehøjde for kommerciel trafik, omkring 33-41.000′, er det meget svært at se ordens krumning. Jorden er en (tilnærmelsesvis) kugle, og således 360 grader rundt. Hver grad er 60 sømil, eller godt 110 km. I 11 km højde (36.000′) ændrer vi således perceptionen af horisonten med 1/10 grad, eller ét bueminut. Med andre ord, der er rent faktisk ikke den helt store forskel på den horisont, du kan se fra jorden og den vi ser fra cockpittet.
Dertil kommer at luften i Europa og tilsvarende breddegrader ofte er diset, og det er det, der primært gør, at vi ser horisonten som en ret linje; krumningen bliver lidt grumset. Højt mod nord er luften ofte mere klar, og der kan man godt skimte jordens krumning fra almindelig flyvehøjde, dog kun meget svagt.
Militærfly som U-2, SR-71, og den civile Concorde fløj meget højere, hhv 70, 80 og 60.000′ Her kunne de både se mørket i den yderste del af atmosfæren samt tydeligt jordens krumning.
Det skulle også gerne forklare hvad din ven kan eller ikke kan se på billederne samt hvorfor vi ikke har nogle billeder fra cockpittet, der viser krumningen.
NASA, hjernevask og falske billeder? Jaja……
Din ven trænger til noget frisk luft. Tag ham med til stranden. Der vil man ofte kunne se skibe langt ude på havet, hvor kun sejlet kan ses, eller kun masterne og bygningen. Det skyldes jordens krumning – det var sådan de gamle grækere fandt ud af, at jorden er rund.

Mvh

Luftens skræk

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top