Q: Jeg var ude og flyve med en Airbus 320 og da vi skulle til…
Køber luftfartsselskaberne kasserede lavkvalitets højtalere? Jeg mindes ikke at have hørt/forstået en hel meddelelse fra piloten
Q: Køber luftfartsselskaberne kasserede lavkvalitets højtalere til at sætte op i kabinerne og ligeledes kasserede mikrofoner til piloternes kommunikation til passagerne, og har piloterne instruktion om at tale så hurtigt og uforståeligt som muligt, når de informerer passagererne om flyvetid, ankomsttid mv? Jeg taler da rimelig godt engelsk, men jeg mindes ikke at have hørt/forstået en hel meddelelse fra piloten. For min skyld kan de ligeså got helt droppe den.
A: Jeg kunne ikke helt lade være med at trække på smilebåndet, da jeg læste dit spørgsmål. Jeg vil ikke tøve med at give dig ret i, at det tit bliver til en “mumlen” fra mine kollegaer. Der er uden tvivl plads til forbedringer, når vi piloter (og måske også kabinebesætningsmedlemmer) laver vore announcements. Jeg tror, at det handler om fejl fra vores side og ikke udstyret, selvom der kan være forskel fra fly til fly. Piloter er sjældent trænet (ordenligt) i at lave announcements. Mig bekendt modtager man på intet tidspunkt af pilotuddannelsen undervisning i at lave announcements. Jeg har heller ikke hørt om, at det er noget man træner i luftfartsselskaberne. Det er muligvis et område, hvor det bliver taget for givet, at vi piloter er autodidakte. Jeg vil medgive dig, at mine kollegaer i branchen generelt taler meget hurtigt, Måske er det en arbejdsskade, da kommunikation med f.eks. flyvelederne foregår meget hurtigt. Det er dog klart, at vi må vælge et tempo så vore passagerer også forstår hvad vi siger.
En anden bidragende årsag til den ringe kvalitet du oplever kan være, at vi sjældent (fra flight deck) selv kan høre de announcements vi laver i kabinen. Dermed har vi ringe mulighed for at vurdere kvaliteten fra flight deck af. Det hører til sjældenhederne, at vi bliver gjort opmærksomme på, at det vi lige sagde overhovedet ikke kunne tydes af “normale” mennesker. Jeg vil tro, at langt de fleste af mine kollegaer med glæde ville gentage beskeden, såfremt du f.eks. du via et kabinemedlem gjorde os opmærksom på, at det var utydeligt. Faktisk hvis flere var modige nok til at gøre dette, så kunne man måske komme problemet til livs. En anden løsning var selvfølgelig at træne piloterne, men den slags koster jo både tid og penge og bidrager ikke til billige billetpriser.
Min kollega har tidligere skrevet et indlæg omkring pilot announcements. Jeg har tilladt mig at kopiere det ind i mit svar til dig her:
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren
This Post Has 0 Comments