
Køber luftfartsselskaberne kasserede lavkvalitets højtalere? Jeg mindes ikke at have hørt/forstået en hel meddelelse fra piloten
Q: Køber luftfartsselskaberne kasserede lavkvalitets højtalere til at sætte op i kabinerne og ligeledes kasserede mikrofoner til piloternes kommunikation til passagerne, og har piloterne instruktion om at tale så hurtigt og uforståeligt som muligt, når de informerer passagererne om flyvetid, ankomsttid mv? Jeg taler da rimelig godt engelsk, men jeg mindes ikke at have hørt/forstået en hel meddelelse fra piloten. For min skyld kan de ligeså got helt droppe den.
A: Jeg kunne ikke helt lade være med at trække på smilebåndet, da jeg læste dit spørgsmål. Jeg vil ikke tøve med at give dig ret i, at det tit bliver til en “mumlen” fra mine kollegaer. Der er uden tvivl plads til forbedringer, når vi piloter (og måske også kabinebesætningsmedlemmer) laver vore announcements. Jeg tror, at det handler om fejl fra vores side og ikke udstyret, selvom der kan være forskel fra fly til fly. Piloter er sjældent trænet (ordenligt) i at lave announcements. Mig bekendt modtager man på intet tidspunkt af pilotuddannelsen undervisning i at lave announcements. Jeg har heller ikke hørt om, at det er noget man træner i luftfartsselskaberne. Det er muligvis et område, hvor det bliver taget for givet, at vi piloter er autodidakte. Jeg vil medgive dig, at mine kollegaer i branchen generelt taler meget hurtigt, Måske er det en arbejdsskade, da kommunikation med f.eks. flyvelederne foregår meget hurtigt. Det er dog klart, at vi må vælge et tempo så vore passagerer også forstår hvad vi siger.