skip to Main Content

Hvordan ser markedet ud for piloter i 2024

Du har måske læst vores undersøgelse tilbage fra 2022 omkring “hvor nemt er det at komme i job som pilot” – hvis ikke så kan du læse den her.

Vi har fået en del spørgsmål omkring, hvordan det så ser ud nu? Altså i 2024.

Når man taler om et marked for piloter, så er det svært at skære alle piloter over en kam. Der er derfor brug for, at vi adskiller det lidt. Det kan være svært at lave en opdeling, men man kunne måske gøre et forsøg og så sige “de nyuddannede” og så “de erfarne”. I mellem de to er der så “de ikke nyuddannede men heller ikke helt så erfarne”. Og sådan kunne vi så blive ved og ende op med mindre og mindre grupper. Men grundlæggende er der et marked for nyuddannede og så dem med erfaring.

Job markedet for nyuddannede piloter i 2024

I modsætning til piloter der modtog licens under COVID perioden, så er der næppe nogen tvivl om, at det nu ser lysere ud. Men vi er stadig ikke (i vores optik) der, hvor der er super rift om nyuddannede. Man skal stadig kæmpe ihærdigt for at få en mulighed for ansættelse. Og det hjælper helt sikker med lidt held i posen, og hvis man har et netværk.

Lavprisselskaberne er fortsat en af de helt store støvsugere af nyuddannede piloter, og der tegner sig fortsat et billede af, at det kan være en raket i forhold til at få gang i karrieren. Det er dog sjældent helt gratis (selvbetalt rating?), og man skal heller ikke undervurdere, hvor nemt det er at komme ind.

Der er dog flere andre aktører pt som tager nyuddannede ind, så det er absolut ikke sådan, at der slet ikke er muligheder lige nu og her.

Startløn som pilot

Startlønnen er det svært at sige noget om helt generelt, og det er (for os) en stor lettelse at se, at UG (uddannelsesguiden) har lyttet til kritikken om, at deres vejledende tal ikke var retvisende. Således skriver UG anno 2024

UG er under ombygning. Vi udstiller midlertidigt ikke indkomstdata for jobbet. Hvis du vil vide mere om lønniveauet for jobbet, kan du søge viden via en uddannelse, der leder til jobbet. Du kan som regel også finde information om lønniveauer på faglige organisationers hjemmesider.

Efter vores oplysninger er startlønnen som pilot anno 2024 gennemsnitsmæssigt et sted omkring 25.000 DKK. Selvfølgelig med store variationer, da man som pilot kan opnå ansættelse internationalt, hvor der naturligvis er store lønforskelle grundet nationalle forhold og grundet forskel mellem selskaber. Vores bud er baseret på det kendskab vi har til nyuddannede piloters kontrakter – men vi vil gerne slå fast at i modsætning til vores undersøgelse i 2022, så bygger ovenstående tal ikke på et repræsentativt grundlag.

Dem der nok har det sværest er dem som blev uddannet i løbet af COVID, og som har kæmpet med at holde sig klar. Det kan være en udfordring at holde håndværket vedlige, men også udfordrende at holde motivationen oppe.

Typerating eller ej i 2024

Det er nok et temperament spørgsmål lige pt. Det glædelige er, at vi kender til flere eksempler, hvor en pilot har arbejdet på “små fly” 1- 2 år (dvs har ikke betalt eller gennemført en rating), og som nu er i f.eks. SAS. Det vil sige, at et survey pilot job på en mindre twin, eller et faldskærmspilot-job godt kan være entry ticket til et større selskab, som markedet ser ud lige nu.

Job markedet for erfarne piloter i 2024

Når vi taler om erfarne piloter, så er det som udgangspunkt en med erfaring på typen og ca 1500 timer eller derover. Markedet lige nu for piloter med erfaring afhænger af mange faktorer. F.eks. alder. Har man blot et par år tilbage i branchen, altså tæt på pensionsalderen kan det være vanskeligt, at finde en arbejdsgiver, hvis man skulle miste jobbet. Omvendt er man med mange år tilbage i branchen, og med en relevant erfaring, så er det vores indtryk, at man som erfaren pilot godt kan have flere arbejdsgivere og vælge mellem. Det vi altså ser lige pt er, at mange piloter “hopper videre” til det, der måtte være “drømmeselskabet”. Det giver naturligvis lidt flow i branchen og skaber muligheder for de nyuddannede, der så (måske) kan tage det job, som den erfarne pilot efterlader. Dertil kommer, at en række selskaber udvider deres størrelse, hvilket naturligvis også skaber muligheder ifht job.

I Asien og Mellemøsten er der god rift om at tiltrække erfarne piloter, og flere af de større selskaber i den region har åbent for ansættelse. “Pakken” de lokker med varierer meget, men generelt kan lønningerne i den del af verden være højere end f.eks. i Europa.

Et marked som lige pt kan være svært at komme ind på og som historisk har været et godt marked for danske piloter er det engelske. Følgen af BREXIT og det faktum at UK ikke er EASA land længere, giver udfordringer ifht både opholdstilladelsen og certifikat. Det er ikke total umuligt, men man skal forvente at skulle igennem en del krumspring og nok en del tålmodighed, hvis man ønsker at søge job i det engelske. I det engelske ser vi dog, at flere af de større selskaber er på jagt efter erfarne piloter, men der ansættes også piloter direkte fra skolebænken, og der er tilmed en række fuldt betalte kadetschemes. Det vil sige, at man kan rent faktisk finde muligheder i UK lige nu, hvor flyselskabet betaler for pilotens uddannelse, mod at piloten efterfølgende binder sig en årrække hos selskabet.

I USA er der fortsat gode muligheder for erfarne piloter – her er processen EB2NIW en god mulighed for at opnå opholdstilladelse, hvilket vi gerne rådgiver yderligere om. Lønniveauet hos de større selskaber i USA er lige pt blandt de højeste i branchen (helt op til omkring USD 700.000 årligt), og erfarne piloter tilbydes “joining bonus”, som godt kan være i størrelsesorden USD 100.000. Vi har lavet en video omkring at arbejde som pilot i USA. Du kan finde den her.

For dig der overvejer at starte pilotuddannelsen i 2024

Det er svært at svare på, hvordan jobmulighederne vil være ude i fremtiden. Branchen er kendt for at kunne ændre sig meget hurtigt. Det er formegentlig værd at overveje de muligheder, der er for cadetschemes lige pt. Det vil nok være uhyrre vanskeligt at komme igennem. Sean Doyle (CEO BA) skrev eksempelvis i december 2023, at der havde været mere end 20.000 ansøgere til BA’s 100 prospect pilot spots hos Speedbird Pilot Academy. Så de muligheder der er for betalt pilotudannelse (fully fundet cadetscheme) skal man nok regne med en del ansøgere. I skandinavien er det fortsat sådan, at den statsstøttede Tromsø skole (Norge) tager et mindre antal piloter ind.

Har du en drøm om at blive pilot, vil vi meget gerne spare med dig og svare på dine spørgsmål. Du kan lave en del research selv ved at læse vores booklet, som kan downloades her eller fordybe dig i de mange posts, som vi har skrevet igennem årene. Vi forstår godt, hvis det kan skabe tvivl at læse indlæg, der er 2- 3 år gamle eller måske ældre – men det er vores indtyk, at mange af de gode råd stadig er relevante.

Det vil nok også være en god idé, at læse vores indlæg omkring det at have en anden uddannelse inden du bliver pilot. Du kan læse indlægget her.

Happy landings

Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top