skip to Main Content

Hvor skal man tage pilotuddannelsen? USA, Island, Danmark eller et helt andet sted? Hvor står man stærkest mht at få job?

Q: Vi er tre drenge, som de seneste år har arbejdet for at tjene penge til pilotuddannelsen. Mens vi har arbejdet for skabe et økonomisk stabilt udgangspunkt for uddannelsen, har vi søgt utrolig meget info om pilotuddannelsen i forskellige lande. Vi har bla. haft mail korrespondance med flere skoler i USA, på Island og vi skal snart til infomøde i Roskilde.

Vores spørgsmål går egentlig på følgende:

Vi har alle vores egne noter om de forskellige steder skrevet ned (pros/cons), men giver det forskellige jobmuligheder alt efter hvor vi tager uddannelsen? Hvad er, efter din optik at foretrække i USA vs Island?

A: Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe jer godt på vej – men husk på at jeg ikke har nogen krystal kugle og det her handler om at I foretager et valg udfra jeres egen “mave fornemmelse”. Jeg prøver at være objektiv, men jeg er også farvet af mine egne erfaringer som jeg dog glædeligt deler med Jer.

Det lyder virkelig godt at i bruger hinanden og jeg kan rigtig godt lide jeres fremgangsmåde. At i tre har hinanden er en kæmpe fordel, det kan nemlig være meget uoverskueligt at skulle undersøge branchen – men samtidig ser jeg grund til at i skal være opmærksomme. Det er meget individuelt hvordan man “bedst lærer” og det er ikke nødvendigvis en god ting, hvis en af jer skal gå på kompromis og “vælge den skole de andre tager” – så i skal være meget opmærksomme på at lytte til hinanden og ikke tage det som kritik eller katastrofe såfremt i ikke kan blive enige.

Nå, det var lige den løftede pegefinger… vi må hellere fokusere på spørgsmålet.

Jeg forstår godt jeres ønske om at gå efter det billigste sted – det giver rigtig god mening – men der er også andre faktorer man skal huske. Det kan være lidt et eventyr og jeg forstår udmærket godt hvis enten Island eller USA lyder lidt mere tillokkende end Roskilde. I jeres valg af skole er det klart at økonomien har betydning, men hvad er det værd at kunne være hjemme hos familie og venner og få omsorg og support? Tager i til Island eller USA, så skal i sikkert regne med at tage hjem et par gange og kan i nu få SU – husk at indregne alt dette når i sammenligner. Bliver i hjemme i DK -kan i så trække lidt på familien? Nu har jeg selv haft en karriere i forsvaret og lige bagefter tog jeg den civile pilot uddannelse – så i ret lang tid skulle jeg “dele” indkvartering med andre og jeg havde det fint med det… det var der andre der bestemt ikke havde. For dem var det meget værd at kunne tage hjem et par gange om måneden til familien eller kæresten. I skal være opmærksomme på at pilot uddannelsen er intensiv og at alle ugens 7 dage bliver brugt – hvordan er i som personer? Har i brug for jeres frirum? Det er alt sammen ting i skal huske at tage med i jeres overvejelser.

Mht. Island vs USA – så skal i være opmærksomme på evt. forskelle i “slut produktet” – f.eks. er det nu et JAR certifikat i ender ud med… hvis man sammenligner er det vigtigt at det ikke er æbler og bananer… for der er godt nok stor forskel på at ende ud med et FAA vs JAR certifikat.

Man siger tit at USA er country of dreams… og der er helt sikkert også en række muligheder. Min erfaring er at chancen for at komme i job som instruktør f.eks. er en del bedre i USA… men kan i nu få lov at blive i guds land så længe – og er instruktør jobbet noget i stræber efter? Der er en række ting i skal være meget opmærksomme og grundige med at undersøge hvis i tager til USA – men jeg vil forsøge at begrænse længden af mit svar og undlade at uddybe dette i denne omgang. Lønningerne i USA er også forbavsende lave – så prøv at danne jer et realistisk billede af mulighederne “over there” før i lader jer forføre af “the american dream”.

Island vil være et lidt utraditionelt valg – det gør det dog ikke til et forkert eller dårligt valg. Måske er det jer der er smartere end alle andre.. Jeg har umiddelbart svært ved at se fordelene, men hvis i har en god fornemmelse med en skole der – så ser jeg ikke nogen grund til at i IKKE skulle gøre det.

Jeg tog selv uddannelsen i Roskilde, så jeg er måske lidt farvet. Den skole jeg tog uddannelsen på hed Luftfartsskolen og den eksisterer ikke længere, men både Center Air og Copenhagen Air Taxi eksisterer stadig. Begge skoler i Roskilde har sine fordele, men nu skal jeg passe på med at kommentere i detaljer – for skolerne kan sagtens have ændret sig. En ting vil jeg dog understrege på det kraftigste! Pas nu på med at tro på hvad der bliver “lovet” til info møderne… Eksempelvis ved jeg at en af “skolerne i Roskilde” (jeg vil undlade at nævne hvilken i det offentlige rum) hævder at de har gode referencer i det firma jeg arbejder i UK – de får det næsten til at lyde som om de HAR en aftale… Nu sidder jeg i rekrutteringen og forleden viste jeg vor “head of training” info materialet fra skolen – vi havde en længere snak om vi skulle tage kontakt til skolen eller ej. Hvad jeg kunne komme frem til var at “den gode reference” skolen hævdede at have, var en tidligere elev som havde fået ansættelse hos os (i dag er han ikke hos os længere) så det var kun “varm luft” og i princippet et falskt (eller skal vi strække den og kalde det et “ikke-opdateret”) indtryk skolen kom med. I denne situation talte vi meget om at vi skulle kræve at skolen ændrede sit materiale, men efter længere overvejelser (som jeg vil undlade at komme med) besluttede vi ikke at gøre noget. Dette er blot ET af mange eksempler på at skolerne måske prøver at fremstå bedre og hvordan de bevæger sig på grænsen til hvad man måske kunne kalde bondefangeri. Der vil næsten med sikkerhed også komme noget under informationsmødet omkring visse selskabers kæmpe fly ordrer og hvordan der med store kommende pensions årgange vil blive et stort behov for piloter, hvordan branchen svinger som en sinus kurve med ca 7 års udsving etc…. Det har jeg hørt på i mere end 10 år.

Vedr. job muligheder. I skal være opmærksomme på at der over de seneste par år er opstået en tendens til at nyuddannede underbyder hinanden i desperation på at få det første job. Ikke nok med at det nærmest er “normalt” at købe sin typerating, så er vi i dag også kommet til at folk enten betaler for deres “linetraining” eller at de går med til nogle meget lavt lønnede cadet kontrakter.

Selskaberne rundt omkring i verden er godt klar over at de har 100 vis af ansøgere at vælge mellem – og det har presset de vilkår at i som nyansatte piloter vil få tilbudt. Som om det ikke er nok, så er det over de sidste par år blevet mere og mere normalt med kontrakt ansættelser. I stedet for at være fastansat, så benytter mange selskaber sig nu af at kun at ansætte piloter på en 6 måneders kontrakt, eksempelvis over sommeren hvor selskaber muligvis har et større behov for piloter. Efter sommeren står man så uden job og næste sommer er det ikke sikkert at man vil kunne få kontrakten igen. Det er DET i skal have med i jeres overvejelser – der er meget, meget få gode jobs tilbage i denne branche og det bliver endnu sværere såfremt i begrænser jer til eksempelvis Skandinavien. Så jeg vil anbefale jer at i skal se hele verden som potentiel arbejdsplads. Prøv også at “mærke efter” om i tror at i ville kunne leve med at i med stor sandsynlighed aldrig alle 3 vil kunne få job i Danmark.

Når i står med jeres certifikat i hånden og forlader skolens område, så står i selv med ansvaret for jeres karriere. I vil sikkert opleve at skolen lige pludselig ikke viser den store interesse i hvordan det går jer (uanset hvad de ellers har lovet på infomødet og igennem uddannelsen) for nu har i jo betalt. Sorry hvis jeg lyder kynisk, men det er bedre at i er forberedt. Enkelte vil måske være ekstremt heldige at få glæde af nogen af de kontakter skolen har – men det vil jeg bestemt ikke satse alt på. Jeg fik eksempelvis et brev fra SAS, da jeg havde ca 12 måneder tilbage af uddannelsen. I brevet stod der (mere eller mindre) at jeg via skolens aftaler var forud godkendt til ansættelse i SAS og at de ville se frem til at se min ansøgning… Branchen ændrede sig dog hurtigt og den aftale (brevet) var intet værd da jeg stod og var færdig.

I stedet skal i forberede jer på at skulle ud og skabe jer en masse kontakter i branchen. Pas på med at sætte næsen for højt op… jeg startede selv som rundflyvnings pilot på Bornholm og har arbejdet mig op fra bunden – andre har dog startet karrieren direkte på eksempelvis en Airbus 319 eller B737 og der findes intet “rigtigt eller forkert” i mine øjne. I den her branche er det afgørende at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt samt at kende de rigtige mennesker… eller som en sidste mulighed at have så mange penge (og vi snakker over en million) at i bare kan købe jer til et job.

Det har altid skabt stor forundring for mig hvordan piloter rask væk bruger 6- 700.000 kr og 22- 24 måneder på en uddannelse, men at de så vælger at bruge “0” timer på at træne ting som ansættelses/ optagelses-prøver, psykolog samtaler (profil), og interview træning – det der i sidste ende er MÅLET med investeringen er jo ANSÆTTELSEN – eller hvad? Da jeg sidder på “den anden side af bordet” og skal rekruttere folk i ny og næ – så er det ofte tydeligt at mange kan forbedre deres chancer markant for at få et job ved at træne disse ting – så hvis det er noget i tre vælger og så længe “alle andre” ikke også gør det – så vil i have en fordel når den tid kommer.

Det er min overbevisning at såfremt i vil have de bedste muligheder for job efterfølgende, så er CTC i UK den skole der mig bekendt har haft mest succes med at få deres elever i job. Prisen er dog også derefter og det er nærmest slavelignende kontrakt forhold at de får deres cadetter ud i – men mange klarer den videre og får senere muligheden for at komme ind i “de gode selskaber”. Andre skoler jeg synes i skal kigge på er Oxford i UK og Jerez i Spanien.

Jeg vil dog undlade at fremhæve en skole frem for nogen anden – i sidste ende handler det om hvor i tror i vil kunne få maksimal udbytte af de ressourcer skolen tilbyder og altså blive den dygtigste pilot. Det handler om at i skal få tilegnet jer et godt og solidt fundament for jeres fremtidige karriere. Som jeg skrev tidligere, så er mennesker forskellige -så den bedste skole for “Per” er ikke nødvendigvis den bedste for “Anders”. Jeg går måske lidt “hårdt” til skolerne men det er mest når det kommer til måden de “sælger” sig selv på – der er mange fantastiske skoler “out there” med mange ildsjæle der gør et utroligt stort arbejde for at bidrage til at uddanne dygtige piloter – det skal jeg være den første til at indrømme og slå fast!

Jeg var i starten af oktober til en workshop i Manchester, hvor en række airlines fra Fjern- og Mellem-østen var repræsenteret – og formålet var at prøve at tiltrække piloter med erfaring til at komme og arbejde for dem. I den del af verden er der lige nu ret gode muligheder. Spørgsmålet man skal stille sig selv er om man kan forestille sig at leve i den del af verden? (til info så arbejder jeg pt med at lave et kompendie med råd til piloter som overvejer at arbejde i den del af verden). Profilen selskaberne søger er typisk folk med mere end 1500 timers erfaring og gerne jet erfaring samt typerating – så det er ikke relevant for ny-uddannede. Det store problem er at komme op og få den erfaring som selskaberne leder efter, ingen “tager ansvar” for hvordan de nyuddannede kommer fra de 200 timer de har fra skolen og så til de 1500 timer som ofte er den “gyldne” grænse for hvornår det begynder at se lysere ud.

Nu skal det ikke være en reklame, men jeg overvejer sammen med en kollega at starte “introduktionskurser til branchen” (her vil finansiering, jobmuligheder, valg af skole blive berørt blandt mange andre emner) samt et andet kursus indeholdende “interviewtræning” (mere målrettet til netop uddannede piloter) op engang i det nye år. Det kommer til at “koste et eller andet” og formegentlig bliver det i København – såfremt det har jeres interesse må i sige til, så skal jeg kontakte jer når jeg har noget konkret.

Det var så dundertalen og forhåbentlig gav det svar på jeres spørgsmål- jeg synes det er så fantastisk vigtigt at i ikke investerer jeres liv i en branche uden at være velvidende om at i løber en kæmpe risiko og uden at i er forberedt på de udfordringer der kan være.

Så for lige at opsummere:

Tænk jer godt om – er i klar til denne branche – hvad forventer i at opnå og er det realistisk?

Hav fokus på at i med stor sandsynlighed ikke er ens og at i måske har behov for at vælge forskellige skoler

Ved valg af skole så tænk ikke kun på økonomi men hav også de psykologiske overvejelser med

Forhold jer kritisk til hvad der bliver sagt på intro møder på flyveskoler – kig mere på hvad de tilbyder rent UDDANNELSES MÆSSIGT og foretag jeres egen analyse af hvad i tror mht. markedet og muligheder for at komme i job.

Du nævner Danmark, USA, Island… jeg ville nok vælge Danmark (Roskilde) og måske kigge på UK (CTC og måske Oxford) eller Spanien (Jerez).

Du (i) skal være velkommen til at skrive igen.

På vegne af spørg piloten,

Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 14 Comments
  1. Jeg faldt over det her spørgsmål som jeg synes bliver besvaret rigtig fint. Dog mener jeg ikke at det kommer rigtig frem hvilke fordele der er ved at tage uddannelsen på Island. Da jeg pt. selv er igang med pilotuddannelsen heroppe vil jeg lige bidrage med lidt kort information. Uddannelsen heroppe koster lige nu omkring 350.000 dkr, som dog er uden MCC kursus (det kan inkluderes hvis det ønskes). Da Island er med i JAR/EASA samarbejdet opnås der med det samme europæisk certifikat og det er ikke nødvendigt efterfølgende at konvertere eller tage supplerende undervisning/flyvning andre steder. Økonomisk er Island derfor meget konkurrencedygtig overfor USA. Derudover kan jeg nævne andre fordele som udfordringen ved at flyve i et ofte meget omskifteligt vejr. Og som Søren også siger er det i denne branche godt at vide at man kan klare sig i udlandet, da det formentlig er her der er mulighed for job.
    Så hvis i ellers mener at have overvejet alle de andre faktorer som Søren nævner i sit svar kan jeg kun anbefale jer at komme til Island.

    Iøvrigt vil jeg meget gerne modtage mail hvis der kommer noget mere konkret på banen om et “interviewtrænings” kursus.

    De bedste flyvehilsner
    Michael

    1. Hej Michael

      Har du en e-mail jeg kan skrive til? Har en masse spørgsmål angående din uddannelse i Island.

      Med venlig hilsen

      Nikolaj

  2. Jeg er også selv i fuld gang med at forberede mig økonomisk til en pilotuddannelse. Derfor vil jeg også meget gerne modtage en mail, hvis “Introduktionskurset” bliver til noget.

    Venlig hilsen
    Lasse

    1. Introduktionskurset kørte vi som en prøve sidste år og kom frem til at vi kan opnå bedre individuelle resultater ved at tilbyde effektiv personlig rådgivning. Jeg sender dig en mail med mere information. Med venlig hilsen Anders.

  3. Hej Søren.

    Jeg skal selv muligvis starte på Roskilde skolen indenfor den nærmeste fremtid, og jeg vil meget gerne lige høre, om du havde gode erfaringer med denne skole? Jeg overvejer sammentidlig også at tage på en skole i Randers som hedder “Grey Bird”.

    Jeg vil meget gerne hører din kommentar til, hvordan du kom igennem uddannelsen. Var den hård?

    Hvordan fik du dit første job, efter du var uddannet ved Roskilde.

    Med venlig hilsen

    Frederik 🙂

  4. Hej
    Jeg har læst, at pilotuddannelsen på Island koster ca. 350.000kr – og det er langt billigere end her i Danmark og det undre mig, hvad der kan gøre en sådan stor forskel – umiddelbart lyder det som om, at standarden er tilsvarende den danske?. Er der mulighed for SU under uddannelsen på Island, samt overnatning – er det på kollegieværelse eller på skolen. Under uddannelsen får man ikke løn – vel?
    Mvh
    Dorte

    1. Hej Dorte.

      Jeg vil anbefale at du kigger forbi http://www.propilots.dk og overveje individuel rådgivning. Det kan være svært at få overblik over branchens muligheder og desuden er flyveskoler (generelt) bedre til at sælge uddannelsen end til at informere omkring den. Vi har ikke nogen interesse i at overtale dig til at blive pilot og ej heller nogen interesse i at skræmme dig. Vi ønsker at give dig uafhængig rådgivning der dækker de gode såvel som negative aspekter ved branchen. Vi kender skolen på Island temmelig godt og det er vort indtryk at niveauet er højt og som mange andre skoler har skolen sine styrker og svagheder. Uddannelsen på Island udløser alm SU. Tager du uddannelsen (den integrerede) i DK kan du få forhøjet SU. Skolen på Island tilbyder forskellige muligheder for bolig. Hvad der vil være den “bedste” skole for den enkelte vil i høj grad afhænge af ens karriereplan – så når først beslutningen er taget om at “projekt pilot” skal realiseres er det oplagt at få lagt en plan, dernæst valg af flyveskole, dernæst opnåelse af finansiering af planen og endelig medical og forberedelse til evt. optagelsesprøver. Efter endt uddannelse er vi gerne behjælpelig med coaching og networking. Mvh Søren

    1. Det er korrekt at forsvarets pilotuddannelse er gratis. Du indgår dog en kontrakt med forsvaret om efterfølgende tjenestepligt. Efter min mening, ser vi i dag ikke det samme flow (som for 15- 20 år siden) af forsvarets piloter, som går hen og bliver civile piloter. Som udgangspunkt skal du, såfremt du søger ind i militæret, derfor regne med at det er i militæret at du gør karriere som pilot.

Skriv et svar til lasse andersen Cancel comment reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top