skip to Main Content

Hvor mange procent effektiv driftstid påregnes en læge/ambulance-helikopter at kunne have ?

Q: Hvor mange procent effektiv driftstid påregnes en læge/ambulance-helikopter at kunne have ? Visse helikoptertyper står jo da vist lidt rigeligt på værksted.

Hej Finn – Tak for dit spørgsmål.

Lad mig starte med at gøre opmærksom på at jeg ikke er helikopter pilot og jeg befinder mig lidt på udebane med dette spørgsmål, men jeg vil gøre et forsøg.

Jeg har søgt lidt på nettet og stødt på et par uofficielle kilder der hævder at man skal regne med ca 5 timers service tid pr time helikopteren har fløjet – så måske kan man tale om 20% effektiv drifts tid pr time den har været til service?

Jeg tror ikke det kun handler om visse helikoptertyper – men at det gælder for alle helikoptere at de står ”lidt rigeligt på værksted” som du så elegant formulerer det.

Helikopterens dele skal skiftes alt efter hvor mange timer ”delen” har været i brug. Når man taler om levetid bruger man udtrykket TBO – Time Between Overhaul. De forskellige dele på helikopteren har forskellig levetid – så det er ikke sådan at den kan flyve 2000 timer og så er den helt færdig. I teorien kan man blive ved med at operere helikopteren, så længe man overholde den service plan der er for de forskellige dele. Man skulle måske ændre udtrykket “det koster spidsen af en jetjager” og bruge en helikopter del i stedet for det er svimlende hvad de koster. Eksemplvis koster ET rotorblad til en  MD 902 explorer redningshelikopter £45.000 (ref: http://www.yorkshireairambulance.org.uk/helicopters/)

Det er på grund af helikopterens kompleksitet med de mange roterende dele, at den skal serviceres langt oftere end f.eks. en B737 jet.

Det firma jeg arbejder for har over sommeren samlet ind til operationen af 2 redningshelikoptere og jeg har været i stand til at få fat i lidt data, som måske vil interessere dig:

Statistikken er for to redningshelikoptere opereret i UK i 2011:

• 7665 hours of available cover [when helicopters were scheduled to be operational]

• 1095 missions flown

• 470 patients carried

• Average cost per mission circa £1,600

• The average flying hours per patient carried was just under 30 minutes

• The average mission time was just under 70 minutes

• Total litres of fuel used in the year was 145,000 litres and represents a cost of nearly £10.000 per month

• Total cost of £2.628,000, which is £7,200 per day, every day of the year, to keep them both operational – or £300 for every hour of the day or £5 for every minute.

• With all cost incl. the cost pr flying hour came to (£2.628.000/ 547,5 hrs), (1095 missions times 30 minutes average= 547,5 hours) £4800 pr flight hour.

Jeg har fundet følgende uofficiel kilde som egentlig meget godt beskriver hvorfor det er så dyrt med en helikopter: http://au.answers.yahoo.com/question/index?qid=20080603053803AApy7V3

“To answer your question why helicopter cost so much to operate is very simple. Helicopter has all kinds of moving parts the produce vibrations at different rates know as IPS (wave length). Because of the vibration it shakes parts and they ware out sooner than on a fixed wing aircraft this is why they are required to be changes at a certain time. We call these parts “time limited” or “Life limited” and most part have a time life on helicopter like rotor blades, gear boxes, bearing, pumps and etc.

Because life limited parts have to be tracked by flying hours it takes lots of man-hours to track all of the parts, which adds to the cost of doing business. These parts are changed out and overhauled again adding to the cost.

Helicopters are a special flying machine and require pilots and mechanics to have a lot more training than on fixed wing aircraft. All of these factors add up to make the cost of operation hour’s cost more than fixed wing aircraft. This is the short answer of course fuel burn is a lot more on helicopter because of the design, but they are used for a different purpose.”

Hvis du vil læse lidt om akut lægehelikopteren i DK og dennes evaluering – så klik på dette link :http://www.prehospital.dk/indland/3653-evaluering-af-akutlaegehelikopter

Jeg håber du føler, at du fik svar på dit spørgsmål.

På vegne af spørg piloten,

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top