skip to Main Content

Hvor almindeligt er det at afbryde en landing?

Q: Søndag d. 8. maj 2016 kl. lidt over 12 middag sad jeg på min sydvendte altan på Amager og nød solen. I horisonten kunne jeg se lettende fly over Øresund, så det var de to parallelle baner, der blev lettet og landet på. Stor var min undren derfor, da et lavtflyvende fly fra Qatar Airways kom flyvende i meget lav højde i retning væk fra lufthavnen lige over hovedet på mig. Jeg blev nysgerrig, for fly, der venter på landingstilladelse, cirkulerer normalt ikke over København, og jeg fandt flyet og dets rute på flightradar24.
Rutemarkeringen viste, at flyet allerede havde forsøgt at lande, men da flyet var få meter over landingsbanen, begyndte det at stige igen. Jeg fulgte herefter flyet på radaren, og efter at have lavet en rundflyvning omkring Køge Bugt landede det i Kastrup 10 minutter senere.
I den forbindelse har jeg et par spørgsmål til “Spørg Piloten”:
Hvilke årsager kan der være til, at et fly afbryder en landing, når flyet er så tæt på at sætte hjulene på jorden? Hvor almindeligt er det at afbryde en landing? Skal hændelsen rapporteres nogen steder, så man kan få opklaret, hvad årsagen til afbrudt landing har været?

A: QR159 foretog 08/05/16 det vi i branchen kalder en “go around” – dvs en afbrudt landing. Piloterne er i fuld kontrol og der er intet sikkerhedmæssigt farligt ved en go around. En go around foretages nemlig i “sikkerhedens navn”. Der kan være mange årsager til, at man som pilot foretager en go around og manøvren kan ske på instruks fra kontroltårnet eller på piloternes eget initiativ. Proceduren piloterne skal følge i tilfælde af en go around, er beskrevet ved alle anflyvninger. Den (altså manøvren for en go around) kan af en række årsager, være forskellig fra lufthavn til lufthavn. Selv samme lufthavn kan have forskellig go around alt efter hvilken landingsbane eller hvilken type anflyvning der er i brug. Således er det fast procedure at piloterne briefer hinanden på go around proceduren i forbindelse med en “approach briefing” som foretages forud for enhver anflyvning.

Der kan være mange årsager til hvorfor QR159 gik rundt og jeg vil gå udfra at både lufthavn samt pilot har rapporteret henvendelsen. Adgang til disse rapporter er mig bekendt ikke offentlig, hvorfor jeg ikke tror, at du (vi) vil kunne få opklaret hvad der skete præcist.
Hvor ofte en go around udføres, kommer i høj grad an på hvor i verden man opererer. Jeg har, tidligere i min karriere, fløjet i Norge og specielt om vinteren var vejret en regelmæssig årsag til at vi afbrød et landingsforsøg. Selvfølgelig havde vi altid op til flere “sikre” alternative lufthavne vi kunne gå til. Der er en række helt faste krav (som jeg for ikke at gøre dette til al for tung læsning vil undlade at gå i dybden med) for hvornår man må forsøge at gøre et landingsforsøg og for hvordan man sikrer at vi altid har brændstof med til at komme et “sikkert sted” hen. Der skal ligeledes foreligge helt ekstraordinære omstændigheder såfremt at man må foretage et landingsforsøg (på samme lufthavn) mere end to gange. Da jeg fløj i Norge om vinteren kunne jeg godt have en “go around statistik” på 1 ud af 10 flyvninger og det er der som sagt ikke noget farligt i. De sidste 11 år, hvor jeg har fløjet charter trafik har jeg udført i alt 3 u-dramatiske go arounds. Årsagerne til dette har været 1) Vinden ændrer sig markant 2) På ordre fra ATC 3) Ikke etableret i landingskonfiguration i 1000 ft mens vi var i skyer
Det er værd at vide (som passager) at go around manøvren dog involverer ret meget “ekstra arbejde” for piloterne, så hvis man overhovedet hører noget fra os over højtalerne, er det ofte en relativ kort besked. Kabinepersonalet vil ofte på vore vegne forklare at kaptajnen har fundet det nødvendigt at afbryde landingen. I tilfælde af at vi vælger at gå til en alternativ lufthavn (mange gange har vi op til flere at vælge imellem) kan man dog forvente at dette er noget vi briefer, men såfremt muligheden for en ny anflyvning byder sig, kan det være at vi vælger at fokusere på at koncentrere os om at få bragt flyet sikkert til landing og først efter landing komme med en forklaring.
Nu har jeg selv oplevet et par gange, som passager, at der er blevet lavet en go around – og personligt er jeg blevet opmærksom på hvordan mange passagerer oplever det som en frygtelig oplevelse. Efter min opfattelse kan et par beroligende ord fra piloterne, kan gøre en mærkbar forskel- specielt for de passagerer som i forvejen ikke er særlig glade for at flyve. Så selvom manøvren i min verden er helt u-dramatisk, vil jeg ofte forsøge at skabe tid til at komme med en rolig forklaring på, hvad vi foretager os, netop for at minimere at nogen af mine passagerer får en dårlig oplevelse.
Uanset årsagen til en go around, så er det vigtigt for mig at understrege at en go around netop sker i “luftfartssikkerhedens navn” og at det ikke er farlig manøvre.

Jeg håber dette svarede på dit spørgsmål, du skal være velkommen til at skrive igen!
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top