skip to Main Content
Hvis Man Flyver Horisontalt Vil Man Så Ikke Pga Jordens Krumning Forsætte Ud I Rummet?

Hvis man flyver horisontalt vil man så ikke pga jordens krumning forsætte ud i rummet?

Q: Her i forbindelse med ferien, kom jeg med min 8 årige søn ind på spørgsmålet omkring flyvning og jordens rotation osv. det fik mig selvfølgelig til straks at undersøge, da jeg ikke lige kunne huske alle detaljer fra mine fysi timer og da min søn´s fætter er i gang med pilotuddannelsen tog jeg først fat i ham, men kunne ikke rigtig få et specifikt svar – så nu prøver jeg Jer:
Hvis man f.eks. flyver over Atlanten (New York) altså imod jordens rotation og skal lande i Frankfurt:
Hvordan korrigerer man så for at lande på landingsbane der evt. ligger nord/Syd? Med jordens fart på ca.1600km/t.

Hvis man flyver horisontalt, vil det med jordens krumning så ikke betyde, at man med mellemrum skal dykke for ikke at fortsætte ud af atmosfæren….. men, hvis ikke pga. at jordens kraft automatisk holder en nede vil det betyde, at man konstant skal øge højde for ikke modsat at skulle miste højde?

A: Jeg tror du blander et par ting sammen i forhold til almindelig flyvning og rumfart samt noget teoretisk der måske er sjovt at snakke om, men ikke realistisk 😊Jeg har fundet et link der måske svare lidt på noget af det. https://www.quora.com/If-the-earth-is-a-ball-why-can-you-not-just-fly-horizontally-into-space

Hvis du fjerner jordens atmosfære og tyngdekraft helt fra universet, stopper alt bevægelse af planeter og objekter, så ville du kunne ”flyve” som du forklarer. Alt reference til ligeud, op og hastighed ville også blive ubrugeligt. Svarer lidt til bare at tage en globus i hånden, og flyve lige ud, simpelt. Og jeg er sikker på at de få personer som stadigt holder på at jorden er flad, ville få en god dag ud af den forklaring!

Svaret på dit første spørgsmål finder du her https://spoerg-piloten.dk/jordens-rotation/ Atmosfæren omkring jorden bevæger sig med samme hastighed (minus vind) så det eneste der skal korrigeres for er de aktuelle vindforhold under flyvningen fra start til landing, det gør autopiloten, ellers gør vi det selv, når vi flyver manuelt. Det nemmeste er at sige, at jorden og atmosfæren er et lukket system, så i forhold til at skulle korrigere på en tur, er hastigheden som jorden bevæger sig med, lige meget. Det er så ikke det samme i forbindelse med at sende en rumraket ud af atmosfæren, her kan man nemlig drage fordel af jordens rotation.

Med hensyn til om vi flyver ud af atmosfæren, er det ganske simplet umuligt for andet end en raket bygget til formålet, der er ikke motor kraft til det, og flyet vil falde ud af himlen inden vi når så langt, da det ikke er aerodynamisk bygget til at kunne flyve så langt ud i atmosfæren. Det hele drejer sig nemlig om en kombination af disse: Motor kraft og aerodynamik. Fly er afhængig af begge, og da luften er så tynd (halveret i 18.000 fod/6km) skal der virkelig både fart på, og motorkraft til at op nå det.

Concorden, der fløj til New York på små 3 timer, var bygget til at flyve i 45.000 fod/15km, og er det passager fly der mig bekendt, har rekorden i både højde og hastighed inden for civil luftfart. https://en.wikipedia.org/wiki/Concorde De fleste moderne passagerfly er certificeret til at flyve i maks 41000 fod/13km højde, men der er undtagelser, f.eks Boing 787 dreamliner, som er certificeret til 43.000 fod/14km.

Nogle af de helt avanceret jagerfly og bombefly er bygget til at flyve noget højere end almindelige passager fly, typisk op til 50.000 fod/17km men kan presses mere. U2 bombeflyet kan teoretisk nå 90.000 fod, men den aktuelle højderekord der er offentlig tilgængelig, er sat af SR-71 Blackbird, med 85.000 fod/30km. https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

Vi følger jordens krumning helt automatisk, da vi altid flyver på det samme standard tryk, nemlig 1013 Hectopascal/millibar. Det er standard for alle fly i hele verden når vi kommer op i en vis højde, typisk 2 km afhængig af startbanes højde i forhold til havets overflade. Trykket varierer naturligvis, men det mærker vi ikke, mest fordi autopiloten som regel flyver, og selvom man flyver manuelt, er ændringerne så små, man ikke ligger mærke til det.

Håber det svarer på dine spørgsmål

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Jens Martin Christensen

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top