skip to Main Content

Hvis det står så skidt til, hvorfor bliver så mange stadig pilot?

Der er ikke tvivl om, at det er rigtig svært for nyuddannede civile piloter at finde job som pilot. Selv for erfarne piloter kan det være svært at finde stabilitet i branchen. Spørgsmålet er om de gyldne tider vil vende tilbage eller om den civile branche har ændret sig således, at det ikke længere er særlig lukrativt at være civil pilot?

Får jeg lidt i løn?

De fleste nyuddannede piloter får sig lidt af et chock, når de skal finde deres første pilotjob. Ligenu er der eksempler på, at man som nyuddannet kan få 2 år i Sydamerika, hvor man flyver en ældre propelflyver. Det lyder måske som lidt af et eventyr, men når man så får at vide, at man skal betale EUR 30.000 i træningsgebyr, og man kun får ca EUR 1000 i løn om måneden, så takker mange nok nej. Eller de har slet ikke råd til at sige ja.

Pilotuddannelse og arbejde i feks USA

Mange drømmer om at uddanne sig pilot i feks USA og det kan der måske være nogle fordele ved, men man bør være opmærksom på, at der i USA (FAA) gælder andre regler for piloter end i Europa (EASA). F.eks. kan man ikke under FAA gå direkte fra flyveskole til Airline. Dette spring kræver som udgangspunkt 1500 timers erfaring. Som nyuddannet har man typisk blot 200 timers erfaring.

En ting der er værd at have styr på ifht FAA og EASA er konverteringsreglerne. Det er muligt at konvertere fra FAA til EASA og den anden vej rundt, men det kan være både dyrt og tidskrævende. Derfor er anbefalingen herfra, at man tager sit certifikat under de regler, hvor man forventer at skulle arbjede. Så f.eks. forventer man at bo og arbejde i Europa – så er det nok smart at træne under EASA reglerne.

Mulighederne for pilotjob i Europa

Selvom mulighederne i Europa kan forekomme mere attraktive (idet man kan komme direkte i en airline), så er det stadig således at udbud og efterspørgsel er med til at påvirke terms and conditions for piloter. Således kan man finde selskaber, som betaler langt under halvdelen af hvad startlønnen er for eksempelvis militærets piloter. Det kan også være, at man skal ud og finansiere en typerating, før man overhovedet er istand til at søge jobbet. Derudover vil den civile pilot formegentlig skulle have dobbelt husførelse og sætte sig ind i alverdens skatteregler for ikke at komme i klemme. Jobsikkerheden (som civil pilot) kan måske også hænge i en tynd tråd, fordi man er ansat via et underselskab, der til enhver tid kan opsige kontrakten. Så det hele er måske ikke så stabilt, som man havde håbet.

Hvad? Kan man søge i Forsvaret, hvis man allerede er civil pilot?

Hvad mange ikke er klar over er, at det er muligt at søge ind i Forsvaret, selvom man allerede er civil pilot. Det faktum at der er civile piloter, som efter at have betalt den civile pilotuddannelse (ca 700.000 DKK), søger ind i Forsvaret siger ikke så lidt endda.

Hvorfor mange går ind til pilotuddannelsen med urealistiske forventninger

Først og fremmest handler det nok mest om uvidenhed, at mange går ind til branchen med urealistiske forventninger.  I DK kan man på ug.dk læse om den civile pilotuddannelse. Her er der en masse rigtig god information, men et tal vi studser over er, at startlønnen som pilot er opgivet til ca 60.000 DK per måned. Baseret på vores lille historie om flyvning i Sydamerika og de oplysninger vi har om startlønnen rundt omkring i Europa for piloter, så virker tallet på ug.dk urealistisk at opnå. Det er dog vigtigt at have med, at mange selskaber i DK kræver en erfaring, som man ikke har som nyuddannet. Det medfører ofte at danske piloter må samle erfaring i selskaber i udlandet for så senere at komme hjem til dansk luftfart. Derfor svarer lønnen (opgivet på ug.dk) muligvis mere til hvad en pilot med en del års erfaring er i stand til at opnå.

Flyveskolernes rolle i forhold til information om pilotuddannelsen

Flere flyveskoler hævder, at en meget høj procentdel af deres elever er kommet direkte i job, men det kan være svært, at kontrollere om det stemmer eller ej. Mange flyveskoler fortæller også meget rosenrødt om branchen, om jobmulighederne og at det ikke er nødvendigt at betale for en typerating for at komme i job. En dag på flyveskolen, hvor man møder glade elever og hvor man måske får lov at sidde i et fly og prøve en simulator – er sjældent en dårlig oplevelse.

Ofte er flyveskolerne ikke gode til at fortælle om de alternativer der er. F.eks. fortæller meget få om de statsfinansierede skoler i Skandinavien samt mulighederne for at blive pilot den modulare vej. Det er tit den integrerede uddannelse, som bliver “solgt”.

Overvejer du pilotuddannelsen og har du brug for hjælp?

Vi prøver bestemt ikke at knuse nogens pilotdrømme eller have nej-hatten på. Vores e-bog “How do I become a pilot” er da også fuld af gode råd og løsninger til hvordan projekt pilot kan lykkedes, der er en checkliste til at udvælge en flyveskole og hvad rækkefølge du kan gøre de forskellige ting i – blot for at tage et par eksempler. Den store forskel er nok, at informationerne i e-bogen er baseret på realistiske beskrivelser af branchen, og at vi ikke har noget vi skal “sælge”. Problemet er nok, at hvis flyveskolerne fortalte ærligt om branchen, så ville det formegentlig påvirke antallet af elever, der startede.

Det at gå til en flyveskole og spørge ind til projekt pilot, er som at spørge en ejendomsmægler om man skal købe en bolig.

Det kan være svært at finde information om branchen, og har du brug for at stille spørgsmål omkring det at blive pilot, eller har du lyst til at tage en snak om dine overvejelser, er du altid velkommen til at kontakte os.

Happy Landings

Spørg Piloten – Ask A Pilot

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top