Forleden kunne man læse om et SAS fly på vej til Miami, der foretog en…
Hvad bliver der sagt til passagererne, hvis flyet er ved at styrte? Og hvad sker der?
Q: Hvad bliver der sagt til passagererne, hvis flyet er ved at styrte? Og hvad sker der?
A: Jeg vil her komme med mit uforbeholdne svar på dine spørgsmål. Jeg har aldrig styrtet og aldrig talt med nogen, som har prøvet det.
Der er nogle helt standard ting, som skal gøres og siges, såfremt et fly er ved at skulle nødlande, som jeg vil foretrække at kalde det frem for at styrte. Man kan også tale om en planlagt og ikke-planlagt nødsituation. Det kan måske lyde mærkeligt med udtrykket “planlagt nødsituation”, så tillad mig at forklare forskellen. En planlagt nødsituation kunne f.eks. være, at flyet skal lande med et eller flere landingshjul ikke slået ud. I dette tilfælde har man tid til at forberede (planlægge) nødlandingen. Er der tale om f.eks. brand eller bortfald af alle motorer, ja så er tiden kritisk og det er ikke sikkert at hverken piloter eller kabinepersonale har tid til at planlægge ret meget – derfor udtrykket “ikke-planlagt”.
Det er som standard, kabinepersonalets opgave at klargøre passagerne på nødlandingen og flyselskabet vil ofte have beskrevet ord for ord hvad der skal siges og gøres. Dette vil som udgangspunkt bestå i at forklare passagerne hvorledes de skal forholde sig – både under selve landingen, men også bagefter, når flyet skal evakueres. Ude foran i cockpittet har piloterne formegentlig travlt med at flyve flyveren så sikkert som muligt og derfor tager kabinepersonalet sig ofte af passagererne. Såfremt tiden tillader det, vil piloterne dog komme med en udtalelse og give de detaljer de mener er relevante. Denne kommunikation samt håndtering af nødsituationer er noget de fleste piloter trænes i med 6 måneders interval i simulatoren.
Piloterne vil ofte kommunikere med flyvelederne og udsende et “MAYDAY”. Ligeså snart det sker, så går der et ret stort maskineri i gang. Det kunne f.eks. være at operationsstuer bliver gjort klar og at et stort antal ambulancer bliver sendt afsted samt at redningspersonale står klar på lufthavnen.
Det “normale” vil være, at piloterne forsøger at lande på en lufthavn, men der kan være tilfælde hvor dette ikke er muligt. Heldigvis hører nødlandinger til uhyre sjældne begivenheder og der er mange eksempler på at en nødlanding har haft et lykkeligt udfald. Et eksempel herpå er f.eks. Hudson River nødlandingen.
Jeg håber, at dette besvarede dit spørgsmål. Såfremt du selv er ramt af flyangst, kan du tage et nærmere kig forbi vores søstersite www.propilots.dk eller vores webshop, hvor du med det samme kan komme igang med at gå fra flyangst til flyglæde ved at investere i vores efterhånden gennemtestede og attraktive “pakke” – der fortsat er på tilbud til kun 269 DKK 😉
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Simon
This Post Has 0 Comments