Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Fra sommertid til vintertid
Q: Mit spørgsmål går ud på hvordan flyvelederne i kontroltårnet kan styre de fly der skal lette og lande når vi skifter fra sommertid til vintertid. Fx hvis der er et fly der skal lette kl. 02.05 i sommertid og så er der et fly der skal lette kl. 03.05 i sommertid som så vil blive til 02.05 i vintertid. Det vil sige de to afgange får samme afgangstid men med en times forskel pga. Vintertid.
Hvordan holder de styr på dette. Håber i forstår mit spørgsmål. Tak på forhånd
A: I flyvningens verden opererer vi med en standard der hedder UTC eller Z (coordinated universal time).
UTC har ikke sommer og vintertid, men forbliver fast året rundt. Dvs det er en konstant som vi kan regne ud fra. UTC er lig med dansk sommertid -2 timer eller dansk vintertid -1 time.
Det gør det også nemmere hvis man skal regne med tidszoner. Eksempelvis på en flyvetur fra København til New York. Flyveren afgår kl 11:00 dansk tid (09:00 UTC) og lander 14:30 øst kyst tid (17:30 UTC). Hvis du kigger på din billet vil der stå afgang 11:00, ankomst 14:30. På den måde ser det ud som om at turen kun tager 3:30 hvilket man jo ved at den ikke gør. Det ville være ret upraktisk hvis vi hele tiden skulle skifte tiden på vores ur undervejs når vi flyver mod øst eller vest.
Derfor har vi vores UTC tid som vi bruger i det daglige arbejde. Se på det vedhæftede foto. Der kan du se tiderne skrevet og med betegnelsen Z bagefter som er UTC. Ankomst DGAA (Accra) 18:50z hvilket er 20:50 dansk tid, men 18:50 lokal tid.
Og med den viden kan vi nu kigge på dit spørgsmål igen. Det først fly letter 00:05 UTC (02:05 – 2 timer). Det næste fly letter kl 01:05 UTC (03:05 – 2 timer) som forbliver 01:05 UTC når det bliver vintertid (02:05 – 1 time).
Alle flyafgange er fastlagt i UTC systemet netop for at undgå problemer med sommer og vintertid eller tidszone skift.
For Danmark , UTC tid . Ja