Vi har fået en del spørgsmål omhandlende straffeattest og sikkerhedsgodkendelse som pilot, hvilket har givet…
Fra en der lever med en kommende pilot -har I nogle råd til at takle hverdagens stress?
Q: Jeg er i et forhold med en skøn ung mand, som er under uddannelse til at blive kommerciel pilot. Jeg har ingen anelse om hvad denne uddannelse kræver af ham, men den tager utrolig hårdt på både ham og jeg, da det er tunge lektiemængder og lange dage. Har I nogle råd til at takle hverdagens stress? Noget som jeg kan gør for at hjælpe? Tips og tricks er velkommen.
A: Tak for at du viser mig tillid og forklarer hvordan du oplever tilværelsen med en pilotaspirant. Jeg er ikke parterapeut og mine råd sker udfra egne erfaringer. I min egen karriere har der været mange perioder hvor stressniveauet har været højt og hvor tingene langt fra gik som planlagt. Jeg mødte min hustru kort inden jeg blev færdig som pilot i foråret 2003. I dag har vi 3 børn sammen (under 5 år) og jeg et fantastisk godt job, så det er muligt at komme igennem på den anden side.
Normalt ville jeg aldrig offentliggøre en så personlig henvendelse, men jeg har sikret mig, at den ikke kan spores tilbage til dig. Din henvendelse er nemlig UTROLIG vigtig. Den sætter fokus på et meget overset emne – nemlig de udfordringer og følelser der kan være for den, der er partner med en som ønsker at blive pilot.
Det første råd jeg vil give dig (Jer) er, at du kan hjælpe din partner ved at begynde at lære lidt omkring den branche han er på vej ind i. Dette kan du gøre ved f.eks. at læse vores “introduktion til luftfartsbranchen” kompendium. Det kan købes og downloades på vores hjemmeside her: https://spoerg-piloten.dk/produkt/before-take-off/
Dernæst handler det meget om, at du forstår samt accepterer at din partner igennem det næste lange stykke tid vil gå igennem perioder, hvor han er meget ophængt og måske stresset. Der er ingen lette tricks eller tips, der kan fjerne presset – desværre. Pilotuddannelsen er meget intensiv og specielt op til prøver og tests kan presset stige til et nærmest umenneskeligt niveau for pilotaspiranten. Af den grund, kan det nærmest være en fordel at man bor på pilotskolen. På den måde kan man nemmere adskille “intenst studiemode” og så afslapning. Såfremt din partner bor hjemme, er han måske nød til (i perioder) at tage det intense studiemode med hjem. Er det tilfældet kunne I måske aftale hvilke perioder der er tale om. Når en sådan periode er aktuel, kunne aftalen være at du blot lod som om, at han ikke var der??? Aftaler I sådanne perioder kan du omvendt også forlange, at der er perioder hvor han er tilstede både fysisk og mentalt – for selvfølgelig skal I sørge for også at få tid sammen. Det SKAL der være plads til. Fordelen ved opdelings-løsningen er, at din partner får mulighed for at planlægge perioder hvor han kan læse igennem og at alle dage ikke bare bliver semi-stresset uden ret megen tid til hinanden. Det vil måske oven i købet hjælpe ham til at blive mindre stresset.
Det er individuelt hvordan man reagerer i en presset situation, men de fleste vil ændre adfærd, så at han ikke er som normalt har ikke nødvendigvis noget med dig at gøre eller betyde noget skidt for Jeres forhold. Kommunikation er værktøjet I har brug for at benytte Jer af. Bliv ved med at tale sammen! Fortæl din partner hvordan du har det – det kan også lette presset for dig, men forvent ikke at din partner ser sig selv i stand til at ændre på vilkårne. Det kan derfor være en hjælp for din partner, at du ikke stiller for mange krav. Jeres tid, hvor I får mere tid sammen, skal nok komme igen.
Når din partner er færdig med uddannelsen, begynder et helt nyt kapitel hvor det handler om at samle erfaring, da det gode job sikkert ikke kommer med det samme. De fleste nyuddannede går ledige et godt stykke tid og når muligheden så lige pludselig byder sig, så er varslet ofte kort. Et job i udlandet er måske det der skal til, for at din partner kan få gang i karrieren. Her er det selvfølgelig vigtigt, at I sammen kan træffe så mange beslutninger som muligt og at du forstår at et job i udlandet ikke behøver at betyde at han er væk for altid (hvis nu ikke du vil eller kan tage med). Økonomien kan også være svær. Det er ikke unormalt, at der er røde tal på bundlinien det første lange stykke tid. Dette kan for nogen være en ekstra stressfaktor, men er man forberedt på at det bliver en hård tid kan man måske nemmere takle det.
Som partner til en kommende pilot, vil jeg dog sige direkte til dig, at du ikke for altid skal finde dig i at være no 2 efter flyvningen. Det første lange stykke tid vil det dog sikkert være en del nemmere for alle parter, hvis du accepterer, at du ikke altid får første prioritet og at din partner ofte befinder sig i “pilot land” mentalt.
Det lyder måske hårdt – og det ER en super hård branche som meget få forstår… vi er lidt tilbage til begyndelsen, hvor jeg nævnte det med, at du kan gøre en forskel ved at prøve at lære lidt om den verden din partner er på vej ind i.
At få en karriere som pilot er svært, men at finde en partner der kan acceptere alt ræset på vejen til det gode job, er måske ENDNU mere svært.
Såfremt I føler der er et behov, tilbyder jeg gerne personlig rådgivning, men jeg er som sagt ikke parterapeut. Denne rådgivning kunne også være, at du fik mulighed for at tale med min hustru, hun har helt sikkert en række gode råd, som jeg aldrig har været bevidst om. Måske dette bliver starten på noget helt nyt. Vi har med stor succes via www.propilots.dk rådgivet kommende piloter, men der er helt sikkert også et behov for at de folk omkring de kommende piloter får rådgivning. Det er Jeres fremtid og man skal, efter min mening, passe på med at leve livet igennem hinanden men i stedet MED HINANDEN!
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren
This Post Has 0 Comments