skip to Main Content

Flyskræk, er Norwegian sikkert af flyve med?

Q: Hej. Jeg er en dreng på 16 år, som lider af flyskræk. Jeg skal til Gran canaria her den 13 februar og glæder mig helt vildt, MEN, jeg ser bestemt ikke frem til fly rejsen. Dagene op til kan jeg ikke sove og når vi kommer ind i flyet bliver det endnu værre, jeg får nogle voldsomme tanker om at flyet styrter ned og at der er noget galt med vingerne og at flyet ikke er blevet tjekkket ordentligt. Det værste er når at man skal lette, jeg går nærmest i panik, men når man så er kommet op og har fløjet i 45 minutter kan jeg slappe lidt af, men der går aldrig mere end 15 minutter så begynder jeg at høre underlige lyde (sikkert nogen jeg selv opdigter) og begynder at synes servitricerne opføre sig som om der er noget galt. og jeg kan derefter sidde i laang tid og være nervøs og bange. Jeg har læst at Norwegian skulle bruge slidte gamle fly på nogle debat hjemme sider og at de bare tænker på penge frem for sikkerhed og ikke overholder EU’s regler for sikkerhed i europa. Kan du forklare lidt om Norwegian er et sikkert fly selskab og om du har kendskab til hvilke fly de bruger. Kan du forklare hvor i flyet det er mest sikkert at sidde ved eventuelle problemer, og har du nogle gode råd til hvordan at jeg kan lade være med at blive så bange som jeg går når jeg skal flyve. Er det foreksempel godt at spise noget slik inden og under flyvning eller er det godt at løbe en tur om morgenen for at “få afløb for tankerne” eller er det bedst bare at ankomme til Gaten fuldstændig frisk og vel udvilet? Jeg har læst alle dine svar indtil videre og håber at du vil svare på det jeg stadig er usikker på, og er sikker på at det vil hjælpe det har det allerede med de andre svar.

Kære Andreas,

Jeg er glad for at jeg fik mulighed for at svare dig inden du skal til Gran Canaria her om små 2 ugers tid og for at du har kunnet bruge nogle af de andre indlæg til noget. Det lyder godt at du glæder dig til at skulle på ferie og så er det selvfølgelig super ærgerligt at du er nervøs med hensyn til flyveturen. Jeg vil prøve at gøre et forsøg på at svare på dine spørgsmål.

Lad os tage det fra en ende af:

Du kan ikke sove ordentligt dagene op til skriver du. Jeg tror, at det er her dit problem for alvor starter, for når man ikke får sovet forsvinder ens overskud og så er det lettere at komme til at være lidt irrationel. Spørgsmålet er hvordan du kan forbedre det. Nu har du ikke givet dig selv særlig god tid, men ellers ville min anbefaling til dig være at afsætte god tid til at bearbejde din frygt for at flyve. Jeg tror at du ville kunne have stor glæde ved at lære lidt mere omkring flyvning og jeg vil gerne tilbyde at hjælpe dig når du kommer hjem fra ferie.

Lige nu tror jeg at vi i stedet skal fokusere på hvordan du kan få nogle teknikker til at kontrollere din angst.

Det lyder som om at det for alvor starter når du kommer ind i kabinen og at du får en masse negative tanker. Der er en kvinde ved navn ”Anne” som har skrevet meget åbent omkring angst og hun nævner et par teknikker om hvad hun gør for at kontrollere situationen.  Nu er der mange former og niveauer for angst – men måske du alligevel kan bruge noget af det hun skriver http://www.annes-angstside.dk/Kristiannielsensgoderaad.htm  Jeg vil også anbefale at du kigger forbi denne side: http://www.netpsykolog.dk/angst.htm

Prøv at udvælge  2- 3 af de teknikker du tror virker bedst på dig og så afprøv dem hvis du får brug for det under flyvningen.

Vedr. din bekymring om flyet og lydene ombord

Inden afgang bliver flyet checket af jord personalet og en af piloterne eller en mekaniker laver en ”walk around” hvor de nøje inspicerer flyveren.  Jeg tror at det i dit tilfælde vil være en rigtig god hvis du så snart du går ombord kontakter kabinepersonalet og at du fortæller om hvordan du har det. Når du har gjort det er jeg sikker på at de holder ekstra godt øje med dig… ofte kan et beroligende blik og lidt ekstra omsorg fra kabinepersonalet gøre en forskel – du har i hvert fald ikke noget at miste, og du må ikke føle at det er pinligt. Jo mere åben du kan være, også overfor dem du skal rejse med, desto bedre.

Jeg kan kun beskrive hvordan jeg selv udfører mit job, men såfremt jeg hører fra kabinepersonalet at vi har en passager ombord der er bange for at flyve – så er det det ikke unormalt at jeg i samråd med min pilot kollega prøver at arrangere at passageren (før vi starter motorerne) får mulighed for at komme ud og hilse på os. Min overbevisning er at det har gjort en forskel de gange vi har gjort det.

Det er lidt atypisk at du efter ca. 45 min pludselig bliver nervøs. De fleste er nervøse enten hele tiden, eller under start og landing. Det lyder igen som om du har nogle tanker der pludselig løber lidt løbsk. Hvis du tidligere har haft en god kontakt til kabinepersonalet kan du måske hurtigt prøve at få øjenkontakt med dem og beskriv evt hvad det var for en lyd du hørte – måske de kan give en forklaring. Ellers så prøv at kig rundt omkring dig – hvordan reagerer dine med passagerer? Det skulle være mærkeligt, hvis kun du havde hørt lyden, så hvis folk omkring dig og måske inklusive kabinepersonalet fortsætter som intet var sket – så kan du måske genskabe roen i stedet for at være nervøs og urolig i længere tid. Hvis du mener kabinepersonalet opfører sig mærkeligt – så spørg om alt er ok – det er vigtigt at du ikke sidder længe med dine urolige tanker, men at du får stoppet dem i stedet.

Jeg synes du er heldig at du skal af sted med Norwegian. De har nogle af de nyeste fly i branchen og måske er du heldig at komme med et af dem der har WIFI ombord. Norwegian har en flåde bestående af 62 fly pt 48 stk B737-800 og 14 B737-300 og jeg kan ikke genkende det du har læst på nettet om at de skulle sjuske med sikkerheden etc.  Jeg har selv rejst en del med Norwegian og nu skal det ikke udvikle sig til ren reklame for selskabet – men jeg har altid været meget tilfreds med oplevelsen. Jeg har optil flere gode venner der flyver for selskabet og jeg har selv for kort tid siden booket en billet til min hustru og min lille søn (3 md’er er han nu) med Norwegian …  så det er den bedste måde jeg kan beskrive min tillid til selskabet på.

 Jeg flyver selv både B737-300 og B737-800 og jeg kender flyene særdeles godt. Jeg har ikke opfattelsen af at der skulle være forskel på sikkerheden efter hvor man sikker i flyveren. Logisk set kunne man måske hævde at sidde ved en nødudgang var det mest sikre. I dit tilfælde vil jeg dog ikke nødvendigvis anbefale det. Dels er det måske ikke hensigtsmæssigt at netop du havde ansvaret for at skulle åbne en sådan i tilfælde af en nødsituation og dels så tror jeg personligt at du ville have mere gavn af at have en plads lidt længere fremme i kabinen. Ved at være lidt længere fremme – måske en af de første par rækker, så har du nemmere ved at få kontakt med kabinepersonalet i løbet af flyvningen og du kan nemmere observere dem under start og landing. Der ud over vil det måske hjælpe at du ikke skal gå så langt ned i flyveren, når du skal ombord og så kan det psykologisk måske gøre en forskel at du sidder tæt ved den dør du lige gik ind af. En plads med ekstra benplads kan måske også være en hjælp – du skal dog være opmærksom på at det koster ekstra.

Det med at komme fuldstændig udhvilet til gaten – er det muligt? Du skriver at du ikke får sovet ordentligt i dagene optil, så jeg forstår ikke helt hvordan det er en mulighed for dig. Der er mange måder at få afløb på, men det handler alfa og omega om hvad du føler beroliger dig. Hvis det er at løbe en tur om morgenen, så syntes jeg at du skal gøre det. Og såfremt det er dig muligt at få sovet og spist godt, så er det så absolut også at foretrække. Der findes selvfølgelig også lidt mere drastiske metoder, såsom at tage en form for medicin – men jeg vil aldrig anbefale at gøre den slags uden at have opsøgt en læge først.

Jo mere hyggeligt du kan gøre det for dig selv, desto bedre. En pose af dit ynglings slik og en udgave af dit favorit blad vil jeg mene var en rigtig god idé at tage med ombord.

Jeg vil tænke på dig når du skal af sted og jeg håber du vil give os en up date på hvordan din tur gik.

Med venlig hilsen, og på vegne af spørg piloten,

Søren,

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 4 Comments
  1. Jeg har lige læst spørgsmål og svaret fuldstændigt igennem og har til mig selv via. svaret fundet en masse ‘beroligelse’. Selvom jeg ikke er ejer af spørgsmålet vil jeg sige 1000 tak til dig Søren for den beskrivelse.
    Jeg skal flyve til Mallorca om 11 dage, og jeg tror ikke der findes nogen, som er mere bange for at flyve end jeg – men det med at lige snakke med personalet om ens ‘angst’ så de kan holde øje med en og sende beroligende blikke vil jeg uden tvivl tage til mig. Det vil svare til at piloten ikke talte over højtalerne så man ikke ved om alt er ok – men personalet kan gøre dette op.

    Mange gange tak.

  2. Hej Søren!
    Meget beroligende for os der har flyveskræk, men der må da være
    en eller anden statistik man har efter så og så mange flystyrt.
    Der bliver jo efterforsket ved et hvert flystyrt, og man er blevet dygtigere, så det forstår jeg ikke?

    Venlig hilsen
    Susanne

  3. Hej igen Søren
    Glemte i min iver, at fortælle at jeg mener hvilke pladser/stole der er sikrest.
    Venlig hilsen

    Susanne

    1. Der er ingen klar trend, der viser, hvad der er det mest sikre sæde… Tidligere har man ment at det var bagerst i flyvemaskinen, men det er der ikke nogen statistik der kan bekræfte.
      Hvis du flyver business class eller first har du mere plads omkring dig og kan bedre komme i “brace position”. Jeg er f.eks. for lang til at kunne dukke mig helt og få mit hoved ned mellem benene.
      Mvh Anders

Skriv et svar til Susanne Peter Cancel comment reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top