skip to Main Content

Flyangst – bange for turbulens og åbent hav

Q: Hej!
Jeg har et ambivalent forhold til flyvning; jeg har i perioder været megabange for at flyve, og andre perioder ikke så bange, men nu er jeg blevet nervøs/bange igen, da der forude i sommeren 2015 venter en ferie i USA. Vi skal mellemlande i Frankfurt og derefter direkte til Los Angeles, og mit spørgsmål går på flyruten. Er det ud over Atlanten, eller er det op over Grønland? Første gang jeg tog den tur var det en direkte rute CPH-LAX over Sydgrønland.
Jeg er enormt bange for turbulens. Vi havde en rigtig dårlig oplevelse på en flyvning fra Isla de Margarita til Amsterdam over Atlanten for en del år siden, som sidder i mig endnu. Der var kraftig turbulens på det meste af flyvningen, hvor folk sad og kastede op, og mange græd, og jeg var SÅ bange og troede, vi alle skulle dø. Jeg har vitterlig aldrig oplevet noget lignende. Noget af tiden var min dengang 10-årige datter fanget på toilettet, og jeg måtte ikke komme ud til hende, og hun fik besked på at blive, hvor hun var, indtil der kom en lille pause i turbulensen. Jeg tror hun sad der i omkring 20 min. Bagefter fortsatte det. Efter den oplevelse har jeg undgået ture over vand og kun været i Europa, men nu overvejer vi så turen til USA. Op min frygt går selvfølgelig på, om vi skal ud over vandet, da det forekommer mig at være mest risikofyldt.
I øvrigt tak for en superinteressant hjemmeside, som jeg faldt over rent tilfældigt.
 A: Hej.
Rigtig mange oplever den samme slags frygt, som du beskriver. Og det er netop frygten for det uventede og pludselige, der jo kan forekomme på flyvninger – og jo længere flyvninger, desto større risiko for, at dette forekommer.
Som jeg skrev, er der rigtig mange henvendelser vedrørende netop flyskræk. Vi forsøger derfor at samle disse henvendelser og tilbyde kurser – enten individuelt eller med flere i samme situation – for at belyse denne angst og komme af med den. For hvem vil ikke gerne kunne nyde en flyvetur og slappe af, i stedet for at være bange og nervøs?! Verden ligger jo i dag meget mere åben end nogensinde før og hvem kunne ikke tænke sig at udnytte denne mulighed og komme ud at se og opleve verden?! Nu skriver du selv, at i overvejer en tur til USA – det ville jo være rigtig trist, hvis denne tur ikke kunne blive til noget, grundet din angst for at flyve, eller at du ikke ville kunne glæde dig til turen, da din angst for flyveturen ville overskygge det. Tag et kig på vores hjemmeside www.propilots.dk, hvor du kan finde en kontaktformular vedrørende flyangst og hvad vi i den sammenhæng kan tilbyde. Det er den vej, at vi samler alle henvendelser vedrørende flyangst og derfor kan sammenstrikke kurser/foredrag efter behov.
Meteorologerne er de seneste år blevet meget bedre til at forudsige, hvor der kan forekomme turbulens og derved kan piloterne undervejs informere om dette. Vi har i cockpittet faktisk egentlige “kort” over, hvor der er risiko for turbulens. Hermed sagt kan det modsatte også ske; nemlig at turbulens pludseligt sker uden varsel. Lad mig dog her slå fast, at fly nu til dags er så solidt konstrueret, at turbulens ikke yder nogen fare for selve flyet. Det kan derimod være meget skadeligt for passagererne, hvis de ikke har spændt sikkerhedsbæltet. Det varierer meget, hvor turbulensen forekommer, hvor kraftig den er osv, så det kan svinge utrolig meget fra flyvetur til flyvetur, hvor slemt det er. Ruten, som du cirka kommer til at flyve fra Frankfurt til Los Angeles ligger som set på kortet og i kommer derved over det sydlige Grønland, men også ud over havet.
map
Med venlig hilsen,
Simon A. Schmidt

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 2 Comments

  1. Er bosat på Bornholm og følger mange fly på flightradar når jeg ser nogle fly komme over Bornholm. Kan ikke forstå at et fly fra Istanbul flyver over Bornholm og videre op over Grønland, for at komme til Los Angelse. Hvorfor ikke en mere direkte rute?

  2. Hej Ejvind,
    Prøv at find en globus og træk et stykke sy-tråd mellem Istanbul og Los Angeles. Dermed vil du nok opleve at ruten slet ikke er så tosset endda. Det handler om “great circle distance”. Den anden forklaring er at flyvning over Atlanten sker via såkaldt NAT tracks (North Atlantic Tracks) – som er en slags “motorveje” i lufthavet. Grundet dårlig radar dækning over Atlanten følger fly ofte disse motorveje – også dem fra Istanbul.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top