skip to Main Content

Flapsetting under anflyvning

Q: jeg flyver 737 på fsx og jeg har vanskeligheder ved at sætte flaps ved landing. forstået på den måde, hvornår man sætter de forskellige flaps. jeg ved at det er hastighedsafhængig, vil det sige at man sætter throttle på idle og lige så snart hastigheden er for en bestemt slags flapsetting, så sætter man flapsene eller er det omvendt , hvor flapsene nedsætter farten? endvidere vil jeg gerne vide om de sættes i final approach eller noget af det sættes i base line? vil være taknemmelig hvis du kunne hjælpe mig med det.

A: Når du begynder din anflyvning og kommer under FL100 reducerer du til 250 kts. Din glide slope på ILS’en skal du fange “nedefra” dvs normalt flyver du level i 3000 fod ca 10 NM før glideslope capture (GC) og du vil se markeringen for glideslopen bevæge sig oppe fra og ned på dit PFD.

Ca 7-8 NM før GC reducerer du til 210 kts – dette er din minimum clean speed. 3 NM før GC og du flyver med 210 kts sætter du flaps 1 og reducerer til 190 kts. Når du flyver 190 kts sætter du flaps 5 og 170 kts. Altimens din glideslope bevæger sig ned og du fanger den. Når du fanger den sætter du din missed approach altitude i dit MCP.

2000 fod AGL sætter du gear down, flaps 15 og 150 kts. Ca i 1500 fod AGL sætter du flap 25 og din final speed som er vægt afhængig (lad os sige i dit tilfæde da det er en simulator – 130 kts.) Når du flyver din final speed sætter du flaps 30, gør din landing checklist færdig, inden du passerer 1000 fod AGL, og afventer landings klarering fra tårnet.

Husk at når du flyver, så er det næsestillingen der bestemmer hastigheden og dine thrust leveres, der bestemmer højden – pitch and power. God fornøjelse.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 6 Comments

  1. tak for dit hurtige svar. hvor kan jeg se at jeg befinder mig f.eks 3 NM før GC?
    på forhånd tak

    1. Det kan du se på dit PFD når du har tunet ILS’en. Så kan du se din DME afstand. Når du f.eks. flyver level i 3000 fod vil du fange glideslopen i en afstand af 10 NM. Dertil kan du så lægge de forskellige afstande som f.eks. 3 NM før GC vil så være 13 NM fra pladsen.

  2. kan man fortsat regne med DME-afstanden , selv om anflyvningen er parallel med landingsbanen , hvor man så skal dreje mod baseline og så final approach? jeg har det indtryk at DME- afstanden stiger, når man flyver parallel med landingsbanen. Hvordan ved man så hvornår man skal sætte flapsene, når man skal lave short approach? jeg beklager de mange spørgsmål, men flvning er min passion 🙂

  3. Normalt følger man en arrival route, og bliver dermed guidet af et gps track eller andre navigations midler. Det kan også være, at du får radar vectors af approach sectoren. Du kan selv holde øje med din position på dit ND (navigation display). Hvis du laver en short approach, skal du stadig konfigurere i de givne afstande og højder. Du skal være stabiliseret i din approach senest i 1000 fods højde (kan afvige fra firma til firma), dvs landings konfiguration og final checklist complete samt hastighed max +10 kts og etableret på din anflyvnings profil – hvis ikke må du lave en go around og forsøge igen.

  4. Du skrev at når man flyver i level-flight på 3000 fod møder man GS-alive ca. 10 NM fra landingsbanen. jeg ved ikke meget om apprachene i den virkelige verden medn i fsx, får ATC en ned på en flight-level på 2500 eller højere end 3000 nogle gange. Findes der en tommelfingerregel om hvornår man vil møde GS-alive i de forskellige flight-levels? er det de nogle gange kalder localiser flight-level? tak

  5. Der er en tommelfinger regel, der siger, at måden hvorpå du kan regne ud i hvilken afstand du møder din glide slope, er at dividere højden med 300. Dvs flyver du level i 3000 fod vil det være ca. 10 NM. I 4000 fod ca. 12 NM osv. Den tommelfinger regel kan du også bruge til at regne dit top of descent ud. Flyver du i f.eks. FL300 (30000 fod) skal du starte dit descent ca. 100 NM fra pladsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top