skip to Main Content

Er det ikke lidt af et sats at blive pilot? Hvor mange klarer den?

Q: Jeg overvejer at blive pilot, men er det ikke lidt af et sats? Jeg vil gerne spørge om hvor mange der egentlig når ind på en pilot uddannelse, og hvor mange der gennemfører den – og hvordan med job bagefter?

Hilsen Kasper

A: Hej Kasper,

Jeg håber du har haft en god jul og en god start på det nye år. Tak fordi du har skrevet til os!

Først besvarelse af dit spørgsmål:

Lidt koldt og kynisk kan man måske sige at mht. gennemførelsen af uddannelsen til civil pilot, så handler det i mange tilfælde om at bestå medical kravene og dernæst have finansieringen på plads. Dette måske fordi flyveskolerne ofte er private virksomheder … Optagelses prøven de fleste steder er i mine øjne ikke indikator om hvorledes du står på den anden side af uddannelsen (altså i forhold til at kunne bestå fly selskabernes prøver for at komme i job). Beståelses procenten er mange uddannelses steder tæt på 100%.

Den faktiske arbejdsløshed blandt nyuddannede piloter tror jeg ikke du vil kunne finde noget sted. Der findes eksempler på nyuddannede der kaster sig ud i at betale for en typerating f.eks. B737 eller Airbus 319. Af propelfly er en af det mest populære ratings ATR 42/ 72. Et bud som må stå for egen regning og som er grebet lidt ud af den fri luft og kun baseret på fornemmelse (så har jeg vidst fraskrevet mig enhver form for ansvar) – er at ud af et hold på 10 elever der bliver uddannet i 2015:

Det første job* – hvornår?

  • 3 ud af 10 i løbet af de første 12 måneder
  • 5 ud af 10 i job efter 24 måneder
  • 7 ud af 10 i job efter 36 måneder
  • 9 ud af 10 vil være i job efter 48 måneder
  • 1 ud af 10 vil opgive drømmen
  • *sommerkontrakter mm er talt med som ”job”

Hvor vil de være i arbejde efter 5 år

  • 1 legacy selskab
  • 1 flyve business jet
  • 2 charter selskab
  • 5 low cost selskab

Typeratings:

8 ud af 10 vil ende med at finansiere en typerating, de fleste uden nogen efterfølgende jobgaranti.

Jeg er ikke klar over om du følger os på facebook (hvis ikke så søg blot på ”spørg piloten” og giv os evt. like) – men kort før det nye år, skrev jeg en update hvor jeg blandt andet kunne nævne at vi med succes har fået en nyuddannet pilot i job – og det er netop den slags afgørende coaching/ rådgivning vi gerne vil levere mere af i fremtiden.

Jeg vil meget gerne hjælpe dig og give dig den detaljerede information du skal bruge for at finde ud af hvad der er det ”rigtige” for dig. Måden jeg foreslår dette gøres på er, via professionel og individuel rådgivning, hvilket du kan læse mere om her www.propilots.dk – for god ordens skyld vil jeg nævne at dette er mod betaling. Det er meget vigtigt for mig (os) at vi ikke hjælper nogen med at komme ind i en branche hvor deres forventninger ikke stemmer overens med branchens vilkår. Derfor vil du opleve at vi i første omgang vil koncentrere os om at forstå hvad der ligger til grund for din motivation og om du har planer/ ønsker i forhold til din karriere i branchen. Dernæst (såfremt du stadig har et ønske om at blive pilot) vil vi sammen udarbejde en karriereplan og ud fra denne udvælge et par skoler vi føler passer godt til dine planer – her vil vi også kigge på om det i dit tilfælde vil kunne svare sig at overveje at tage uddannelsen i udlandet eller i Danmark, integreret eller modulart. Når skolen er valgt kan vi også begynde at sætte konkrete ”tal” på i forhold til det materiale vi vil udarbejde til brug for at sikre finansieringen. Ligesom Medical er Finansiering en stopper for mange. Med vores rådgivning, vil jeg dog helt sikkert mene at dine chancer (og måske tilmed vilkår for finansieringen) vil forbedres væsentligt.

”Vi” er i dag 16 etablerede piloter, der alle er på Pro Pilots teamet fordi vi brænder for at hjælpe pilot aspiranter såvel som nyuddannede piloter med uvildig, objektiv og kompetent rådgivning. Det næste skridt vil være at jeg sender dig en række udvalgte spørgsmål – der er ikke tale om en test, men vi vil bruge dine svar til at vurdere (internt) hvem af os der er i den bedste position til at rådgive/ coache dig. Dernæst kan vi trække i arbejdstøjet og mødes når det passer dig.

Vores rådgivning forgår normalt face to face i København, på enten Nimb ved Tivoli eller Hilton CPH lufthavn – men vi har også konsulenter i Jylland og i enkelte tilfælde (hvis tiden er knap eller distancen imellem os stor) benytter vi skype/ email/ telefon.

Vort mål er ikke at overtale dig til at blive pilot og ej heller det modsatte – vi ønsker at give dig al den information, rådgivning og coaching du har brug for til at DU kan foretage et ”informeret valg” OG træffe de for dig rigtige valg, uden at du begår  potentielt dyre fejl. Vi tilbyder desuden tilfredshedsgaranti, hvilket i praksis betyder at skulle du efter mødet ikke føle at du har modtaget fuld valuta for pengene (og kan du argumentere herfor) så forventer vi ingen betaling.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

 

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top