skip to Main Content

Er det en god idé at have en anden uddannelse før man bliver pilot

At have en anden uddannelse inden man bliver pilot er bestemt ikke en dårlig ide. Det skal selvfølgelig opvejes imod, at man derved kommer i gang lidt senere med pilotdrømmen end man ellers ville have (hvis man var startet direkte). Det kan være svært at forudse, hvordan markedet for nyuddannede piloter ser ud, når man 18- 24 måneder efter man påbegyndte uddannelsen til pilot står og skal søge arbejde.

At have noget at falde tilbage på

Når vi nævner, at det kan være en god idé at have noget at falde tilbage på, så hænger det primært sådan sammen, at det handler om sikkerhed. En sikkerhed for at man har mulighed for at “lave et eller andet” indtil man kommer i job som pilot. Muligheden for at lave noget andet, kan man selvfølgelig have uanset uddannesle eller ej for det kan måske blot være et spørgsmål om man søger faglært eller ufaglærte stillinger. Men hvad nu hvis det tager lidt længere tid end blot en sommer eller to, at komme i job som pilot. Hva’ så? Her kan en anden uddannelse måske bane vejen for en anden karriere. Ja, og så ved vi godt, at det ikke lige var derfor man tog pilotuddannelse. Det er vi med på. Men forskellen ved at tage en uddannelse INDEN man bliver pilot er nok, at man ikke har et stort lån hængende over hovedet (pilotlånet der skal afdrages). For de fleste vil det nemlig nok ikke være realistisk med et pilotlån og så omstille sig til at skulle være studerende. Det afhænger dog naturligvis af ens privatøkonomi, men for hovedparten vil det at gå igennem en anden uddannelse efter endt uddannelse til pilot være vanskeligt.

Regn på hvad det koster dig at blive pilot

Det er faktisk ikke helt så let. Grunduddannelsen til pilot kan måske være nem nok at sætte en nogenlunde pris på. Husk dog på at uddannelsen somregel opgives udfra forbrug af minimum antal timer. Måske lidt som prisen på et kørekort. Der er selvfølgelig situationer, hvor der kan komme ekstra timer på. Det behøver ikke at være selvforskyldt, altså manglende ansvar for egen udvikling. Det kan være, at man bliver udsat for dårlig vejr (hvor man ikke kan flyve), eller teknik på flyene (som så må stå på jorden). Her skal man måske flyve ekstra ture fordi man ikke har haft kontinuitet i træningen. Det er ikke unormalt, at der kan løbe ekstra timer på ifht uddannelsen, og alt efter hvor langt man er i forløbet, så koster det en eller anden timepris. Det kan godt være oppe i et par tusinede kroner per time.

Forløbet EFTER grunduddannelsen

Det er svært, at sige hvor hurtigt muligheden for at komme i job byder sig. Har der været en pause mellem du blev færdig, og til du skal bevise, hvad du kan i en simulator – så vil de fleste nok gå ud og købe en simulator tur for egen lomme. Dernæst skal du måske afsted til interview i Amsterdam (ifht et job), og den invitation kommer måske med 1- 2 ugers varsel. Det kan så være, at du skal ud og købe flybillet, hotel overnatning mm med kort varsel. Dernæst er der spørgsmålet om du “tør” låse dig selv i et ansættelseforhold, som giver smør på brødet, men omvent måske ikke den store frihed til med kort varsel takke ja til et inverview og mulighed for at komme i job som pilot.

Udgifter der kan være svære at forudse

Ud over at der nok vil opstå udgifter til at gå til job samtaler rundt omkring, så vil en pilot allerede et år efter endt uddannelse møde en større udgift. Nemlig fornyelse af certifikat (årligt). Har man job som pilot er udgangspunktet, at arbejdsgiveren betaler for fornyelser mm. Men har man ikke job som pilot, så skal piloten selv ud og betale for certifikat fornyelsen. Det kan hurtigt blive 15.000- 20.000 kr, alt efter om man er i stand til at gå direkte til “checket” eller man lige skal have en øve tur eller to, før man tager fornyelsesprøven. Og selvfølgelig afhænger udgiften også af flytype.

I forhold til udgiften til en typerating, så må alle andre udgifter anses for at være peanuts. Udgiften til typerating afhænger af flytypen og tildels af, hvor uddannelsens gennemføres. Det svinger også meget om hvilke vilkår, der tilbydes i forbindelse med typeratingen gennemføres. Det kan være alt fra en bonding aftale til et kalkuleret sats. Altså sats i forhold til, at man ønsker at fremtræde mere attraktiv overfor en arbejdsgiver ved at investere i en typerating. Din typerating kan komme op på ca 30-35 tusind euro, hvis den ikke bliver betalt af din arbejdsgiver. Vi vil anbefale, at du regner den form for udgift, hvis den skulle blive aktuel.

Værktøj til at regne på udgifterne

Vi er rigtig glade for, at kunne tilbyde et gratis værktøj til dig der ønsker at regne på projekt pilot. Vores pilotloan calculator kan downloades her. Den giver mulighed for at opstille en række forskellige muligheder, og kan således være et kærkomment værktøj til at illustrere, hvordan din økonomi kan se ud alt efter “hvad der nu sker”, eller hvilke udgifter og indtægter du har.

Planlægning af din karriere som pilot

Som det måske fremstår tydeligt i dette indlæg, så er der rigtig meget, der kan være svært at forudse ifht din rejse på vejen til job som pilot. At have noget at falde tilbage på, som pilot kan komme en rigtig godt til gode en dag. Ifht. din plan skal du huske, at der også er nogle faktorer som f.eks. leveomkostninger, begrænset indtjenings muligheder i løbet af uddannelsen (med mindre den tages modulart), samt hele tomrummet efter endt pilot uddannelse.

Når det altsammen er sagt, så er der lige nu cadetprogrammer ved f.eks. British Airways og Aer Lingus, hvor træningsomkostningerne faktisk bliver dækket samtidigt med, at du har et job efterfølgende.

Det kan være vanskeligt, at nå hele vejen rundt, men vi håber du har fundet indlægget indspirerende.

Vi hjælper gerne med forberedelsen til “projekt pilot”, og vi tilbyder gerne individuel rådgivning. Du kan også finde os på youtube, på kanalen “askapilot” eller vores booklet “How do I become a pilot”, som du kan downloade her.

Happy landings

Spørg Piloten

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top