skip to Main Content
En Nyuddannet Pilots Beretning – “Palle Alene I Verden”.

En nyuddannet pilots beretning – “Palle alene i Verden”.

Jeg håber at I har glædet Jer til del 2 af 5 af Jacob’s fortælling. For lige at tage en recap. Jacob Lykke Barnewitz har opdelt sin personlige rejse fra pilotaspirant til pilot på B737 i 5 dele. Vi har valgt at udgive hans historie over 5 fredage, hermed følger del 2. 

af Jacob Lykke Barnewitz

Skærmbillede 2016-06-24 kl. 10.38.03

Palle alene i Verden – livet efter pilotuddannelsen

Vi kender alle sammen historien om Palle (hvis ikke, så se lige at få den læst). Palle vågner op en morgen, og er helt alene i verden. Palles største ønske var gået i opfyldelse, og hele verden lå nu hvor hans fødder. Palle elskede det, altså i starten… Det er den samme fornemmelse man står med, når man er færdiguddannet pilot.

Under hele min uddannelsen, havde jeg kunnet spørge mine instruktører til råds, og der blev med rund hånd delt guldkorn ud. Vi studerende blev behandlet med stor respekt, og skolen udviste 100% engagement i vores uddannelse. Men, samarbejdet mellem elev og skole stopper, når man afslutter sin uddannelse og stopper med at være kunde. Så kommer der en ny kunde (studerende), som skolen bruger tid på at engagere sig i.

Ikke lang tid efter at jeg blev færdig, blev jeg ramt af den altoverskyggende virkelighed, som jeg hverken havde ønsket mig eller håbet på.

Den 5 marts 2015, stod jeg som færdiguddannet pilot. Drømmen var gået i opfyldelse, nu var jeg blevet pilot – eller var jeg egentlig det? Jeg stiller spørgsmålet, fordi jeg mener, at det er vigtigt, at man som læser forstår, at rejsen ikke er færdig, bare fordi transportstyrelsen udsteder dit FCL (pilot-licens).
Det rigtig hårde arbejde begyndte først i det sekund, jeg fandt vej til de forskellige hjemmesider, der publicerer pilotjobs. Jeg var egentlig realistisk nok, og regnede bestemt ikke med at få job dagen efter jeg fik certifikatet stukket i hånden.

Jeg havde en kontakt til en svensk Multi Crew Course (MCC)-instruktør hos Air Baltic i Riga. Her fik jeg en miniaturesmagsprøve på pilotlivet. Fint hotel, taxi hver morgen, pænt tøj, 4 timer i en Boeing 737 Classic hver dag, samt resterende vågne timer i en ”paper-tiger”. Det er en papir- udgave af cockpittet af en B737 som bruges til at træne procedure. Yderst effektivt!

Før MCC-kurset havde jeg ingen flypræferencer – men jeg forelskede mig fuldstædigt i en B737. MCC handler om kommunikation og samarbejde i et cockpit.
Jeg bestod kurset, og var nu klar til at søge jobs, og jeg mener præcist, hvad jeg skriver: Jeg var klar til at søge, men jeg var bestemt ikke klar til en jobsamtale! På dette tidspunkt havde jeg øvet mig meget i at skrive ansøgninger, jeg havde lavet en hjemmeside for at promovere mig selv, og mit CV skinnede af professionalisme. Kort efter at jeg havde sendt en ansøgning afsted til Ryanair, blev jeg inviteret til jobsamtale i Dublin. Jeg var fokuseret, og brugte 25 timer i døgnet på at gøre mig kampklar. Problemet var, at jeg ikke anede hvad jeg forberedte mig på. Min teoretiske viden blev genopfrisket og var knivskarp, og jeg kunne flyve en perfekt NDB approach ned til minima i

Ryanairs simulator. Det var slet ikke det, de kiggede efter!
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke fik jobbet. At have brugt godt 400.000 dkk på min uddannelse, men ikke en øre på at lære at gå til jobsamtale. Det holder ikke helt, vel? Skuffelsen oversteg mine vildeste forventninger, og jeg måtte til lægen for ikke at blive overrumplet

Når jeg referer til min hotline, er det ikke længere Spørg-Piloten. Søsterselskabet ProPilots Consulting var imellemtiden blevet stiftet, og der fandtes ikke et spørgsmål, som jeg ikke havde spurgt om pr. email. Og med hjælp fra ProPilots blev min interviewtræning sat i gang.

At sammenligne en børnebogsfigurs ”åbenbaring”, hvor det går op for ham, at det egentlig ikke er særlig fedt at være alene, med en nyuddannet pilot, er selvfølgelig ret barskt, men ikke desto mindre ret tæt på virkeligheden. Livet som nyuddannet pilot er hårdt. For mig er det hårdeste uvisheden, skarpt efterfulgt af evnen til at opretholde motivationen til at holde mig i form til en jobsamtale. Jeg accepterer ikke en situation, hvor jeg ikke er 100%, når jeg næste gang bliver indbudt til jobsamtale. Kigger jeg tilbage på tiden imellem marts og december, har jeg haft forskellige personlige udfordringer, hvor førstepladsen klart er indtaget af min utålmodighed. Hvordan utålmodigheden fik frarøvet mig et par jobmuligheder, vil jeg beskrive nærmere i min artikel ”Selvfinancieret type- rating til 150.000 kr – Er du rigtig klog??”

Jeg håber du vil læse med næste fredag

Venligst

Jacob

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top