Hvad er et Pilot Cadet Scheme? Det er faktisk et godt spørgsmål, for Pilot Cadet…
Drøm om at få et privat flycertifikat og flyve jorden rundt
Q: Jeg har en drøm om at få et privat flycertifikat, så jeg en dag kan flyve jorden rundt, eventuelt i min egen lille Cessna. Så jeg vil gerne høre, hvad der skal til for at få min drøm til en realitet. Det er bare fordi hver gang jeg tænker på hvad mine drømme er, så inkluderer det altid mig oppe i luften, hvor jeg er i kontrol.
A: For at realisere din drøm om et privat flyver certifikat skal du opfylde helbredskravene hertil. Det er nok den største stopper. Dernæst er der økonomi og tid.
Skal det gå stærkt, er der feks skoler i USA hvor du på ca 1 måned kan opnå et privatflyvercertifikat (Private Pilot License PPL) og stå med Europæiske rettigheder. Udgifterne inkl rejse til USA fra Danmark tur/ retur og kost+logi vil jeg tro løber op i ca 100.000 DKK, men det afhænger selvfølgelig af en række faktorer, feks hvor fint du vil bo, valg af lokal transport, i hvor god tid du booker flybilletter, din evne til holde udgiften til kost og fornøjelser nede, om du består alle prøver første gang, om du kan holde dig til minimums antallet af flyvetimer og om du føler du har brug for lidt instruktion/ introduktion til flyvning i Europæisk luftrum/ vejr når du kommer retur.
Vælger du at tage et PPL i Danmark, vil vejret sikkert være en stor faktor for hvor hurtigt du kan blive færdig. Dernæst afhænger hvor hurtigt du kan blive færdig af din egen fleksibilitet og tilrådighed af fly og instruktør. Et forsigtigt bud, hvor der er lagt lidt buffer ind til ekstra lektioner, er ca 150.000 DKK for at tage et PPL inkl international radiobevis. Såfremt du er heldig med vejret over sommeren og du har held med at finde fly og instruktører vil 3-4 måneder nok være et fornuftigt bud på hvor hurtigt du kan få et PPL i Danmark.
Du skal være opmærksom på at den pris mange skoler opgiver, er en minimums pris. Det vil sige prisen såfremt du gennemfører med minimum antal timer, hvilket du ikke bør tage for givet.
Du vil sikkert opleve at prisen selv hvis du går udfra forbrug af samme antal flyvetimer, varierer fra skole til skole selv indenfor samme land. Det kan der være mange gode grunde til. Det kan f.eks. være på grund af lokale afgifter for brug af lufthavnen, flytype, instruktør baggrund etc.
Jeg vil anbefale dig, at du giver dig god tid til at finde ud af hvilken skole du føler er den rigtige for dig og at du i processen med at vælge en skole ikke stirrer dig blind på at finde den skole hvor du kan få dit PPL billigst. I mine øjne handler det nemlig om at du skal lære et håndværk og opbygge færdigheder, således at du ikke er til fare for dig selv og for dine kollegaer i lufthavet. Det er min erfaring, at man lærer bedst når man er i et miljø hvor man føler sig tryg og hvor indlæringen er tilpasset til den måde hvorpå du lærer bedst.
Risk when you go for the cheapest option
Når først dit PPL er i hus er der løbende udgifter til at holde dit helbredscertifikat (Medical) og PPL vedlige. Hvis du ikke flyver det store, så regn med at du hvert andet år skal betale en instruktør for et fornyelsescheck. Et typisk fornyelsescheck vil jeg skyde på løber op i ca 3-5000 DKK, med variation alt efter timepris for instruktør og fly, lokale afgifter samt tidsforbrug på dagen.
Uden gyldig Medical er dit PPL ikke gyldigt. Udgiften og hyppigheden for dit Medical check varierer alt efter din alder. Der er lidt forskel fra land til land hvad et Medical check koster. Deler du udgiften op per måned, vil jeg mene at et par hundrede DKK vil give dig en fin pulje, nærmest uanset hvilket land du går til check i (ikke indregnet evt transport).
I forhold til til din drøm om at flyve verden rundt i en mindre flyver som feks en Cessna, så er der, i mine øjne, store risici forbundet med at kaste sig ud i den slags. Skal du kloden rundt vil der være strækninger over vand, hvor du vil være tvunget til at have ekstra brændstof tanke med og du vil befinde dig mange timers flyvning fra land. Dernæst er der mange steder i verden både terræn og vejrudfordringer, hvor jeg tænker du udsætter dig for risici i en lille Cessna eller lignende, men her links til piloter der har fløjet verden rundt i et mindre fly og deres erfaringer.
https://worldflyingadventure.com/#intro
Du kan evt vælge at skrue en tand ned for ambitionerne og istedet rejse til forskellige dele af verden med kommercielle fly der er bygget til de lange distancer og så lokalt leje en flyver, hvis du ellers har rettighederne i orden til dette.
Har du ellers overvejet at blive svæveflyver pilot? Uddannelsen (S-certifikat) vil typisk være omkring 20.000 DKK og dine løbende udgifter til at flyve svævefly vil være meget lavere end flyvning i f.eks en c-172. Der er, mig bekendt, også tit et stærkt fællesskab og hyggeligt miljø i svæveflyver klubberne rundt omkring. Som medlem i en svæveflyver klub vil du kunne dele din glæde ved at flyve med andre og ikke mindst få opbygget et netværk der kan vise sig at være meget værd. Ønsker du senere at tage springet og blive motorflyver eller måske sågar kommerciel pilot er det, i mine øjne, bestemt anvendeligt at have fløjet svævefly.
Se mere her: https://dsvu.dk/hvad-koster-det2
Jeg håber du kunne bruge mit svar til at komme lidt videre.
Ha’ en dejlig dag og happy landings!
Mvh
Søren
Hej!
Jeg følger med i en stewardesses arbejdsliv på de sociale medier og har bidt mærke i hvor mange “tom-flyvninger” hun er en del af. (Altså flyvninger hvor der ikke er nogle passagerer).
Er dette et normalt fænomen i jeres branche? Måske ligefrem 50/50?
V. H. Henriette