skip to Main Content

Vulkan i udbrud og aske i luften

Q: Der er ikke mange ture i luften pt. Hvordan kan det egentlig være at man ikke flyver i 5 km højde nu hvor man ikke kan flyve i 6-10 km?

A: Lidt baggrundsviden inden svaret kommer. En jet turbine er først brændstoføkonomisk i de højere luftlag. Der er to faktorer, der i kombination spiller ind her. Den første faktor er, at turbine jet motoren bliver mere effektiv, jo koldere det er. Den anden er, at en turbine jet motor er mest effektiv, når den bliver opereret med 90-95% af dens thrust, der er til rådighed (her vil jeg ikke komme nærmere ind på, hvorfor det lige sker, jo højere man kommer).

Når disse to faktorer bliver optimeret, kan man operere en turbine jet motor mest effektivt og få så meget distance som muligt ud af den mængde brændstof, der til rådighed.

Med forbehold for hvad de aktuelle omkostninger er for flyselskaberne, er det ikke helt forkert at sige, at brændstof forbruget udgør ca. 25% af et flyselskabs udgifter.

Så svaret til dit spørgsmål vil være: Det vil simpelthen være alt for dyrt at lade flyvemaskinerne flyve i de lave højder, der ikke er betruffet af aske skyen.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 2 Comments
  1. Kære Spørg Piloten
    Jamen er det ikke dyrere for flyselskaberne at skulle betale hotelovernatninger og forplejning til de tusinder der er strandet???

  2. Hvad selskaberne reelt skal kompensere, ved jeg ikke. Jeg tror reglen om force majeure i dette tilfælde træder i kraft.
    En del af svaret, til spørgsmålet om hvorfor man ikke flyver i lavere højde, vil også være, at det ikke er logistisk muligt, at stable flyvemaskinerne i så smalt et bælte det vil give, hvis man i teorien kun kunne flyve op til 5 kilometers højde.
    Men den største grund til, at der ikke bliver fløjet i øjeblikket, tror jeg er, at myndighederne ikke vil tage nogen chancer og derfor spærrer alle luftrum af…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top