skip to Main Content
Vil Gymnasiet Være En Idé Og Hvilke Kompetencer Vil Være Gode At Have I Forhold Til Mine Pilotdrømme?

Vil gymnasiet være en idé og hvilke kompetencer vil være gode at have i forhold til mine pilotdrømme?

Q: Vil gymnasiet være en idé og hvilke kompetencer vil være gode at have i forhold til mine pilotdrømme?

A: I forhold dit spørgsmål om gymnasiet, så kan du finde en række tidligere indlæg, der svarer på dette – brug blot søge funktionen på vores hjemmeside 😉

I forhold til hvilke kompetencer der vil være gode og have:

En solid forståelse for matematik og fysik er altid et godt fundament, men man behøver ikke være en klon af Niels Bohr. Gode engelskkundskaber er vigtige at have, da meget af læsestoffet vil være på engelsk. Det er naturligvis vigtigt at have fagligheden i orden, men en god pilot besidder mange andre færdigheder. Jeg nævner i tilfældig rækkefølge:

▪  God kommunikator

▪  Leder

▪  Ansvarsbevidst

▪  ”Go’ kollega”

▪  Kommerciel bevidst

▪  Service minded

▪  Åben og imødekommende

▪  Modtagelig overfor kritik/ Søger feedback

▪  Villig til at forbedre egne evner

▪  Analytisk og metodisk

▪  Selvkritisk og ealistisk

▪  Deler tanker og udtrykker om nødvendigt usikkerhed

▪  Godt håndelag (dvs god til at flyve)

▪  Afbalanceret personlighed

▪  Forstår at opdage, analysere og håndtere fejl

▪  Målrettet og i stand til at tage beslutninger

▪  Ærlig

▪  Loyal

▪  En gentleman/ eller hvad man nu kalder det kvindelige modstykke

▪  Præsentabel

▪  Faglig stolt

▪  Sætter sikkerhed først

▪  Praktisk

▪  Teknisk indsigt

▪  Selvsikker men samtidig ydmyg overfor faget
Det er en ordentlig mundfuld jeg får remset op her, men jeg mener, det illustrerer, at en god pilot er meget andet, end en der er rigtig stærk teoretisk. I denne branche møder man mange forskellige personligheder, og nok en af de vigtigste egenskaber, uanset om man er kaptajn eller styrmand, er, at man ”på dagen” er i stand til at samarbejde og få det maksimale ud af de ressourcer, der er tilrådelige. Ingen af os bliver nogensinde perfekte, og hvis man en dag skulle tro det, så er man for alvor en trussel mod den ellers høje flyvesikkerhed, der findes i dag.
Fortvivl ikke, hvis ikke du kan genkende mange af tingene på listen i dig selv. Det tager tid at udvikle alle disse ting, og som sagt er ingen af os perfekte.


Plakaten (billedet) som er vedhæftet dette svar, hænger på Boeings museum ”History of Flight” i Seattle i World War One afdelingen. Titlen er ”Earning Wings”, og her beskrives, hvad der ledes efter for de kommende militære piloter. Det pudsige er, at mange af de ting, der nævnes, stadig er centralt i, hvad man forbinder med en god (civil såvel som militær) pilot. Selvfølgelig skal vi se bort fra kommentaren om “men” i første linie. Der er stadig et overtal af mænd i branchen, specielt når det kommer til jagerpiloter , men der er ikke noget, der hindrer kvinder fra at forfølge drømmen.

Jeg håber dette svarede på dit spørgsmål, du skal være velkommen til at skrive igen!

Såfremt du har en generel interesse i flyvning, kan jeg anbefale vores nye kompendium “introduktion til luftfartsbranchen”, det kan købes og downloades på vores hjemmeside www.spoerg-piloten.dk. Det er skrevet til pilot-aspiranter og mange elsker det faktum, at vi stiller døren ind til flight deck lidt på klem og fortæller åbent omkring branchen og vort job som piloter- så der skulle være et par timers go’ luftfarts læsning her 😉 Er du seriøs vil jeg også anbefale www.propilots.dk

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top