skip to Main Content
Ved Motorstop I En Helikopter, Hvad Sker Der Så Med Propellen? Bliver Den Ved Med At Dreje Rundt Og Kan Man Lande Helikopteren Uden At Moteren Kører?

Ved motorstop i en helikopter, hvad sker der så med propellen? Bliver den ved med at dreje rundt og kan man lande helikopteren uden at moteren kører?

Q: Ved motorstop i en helikopter, hvad sker der så med propellen? Bliver den ved med at dreje rundt og kan man lande helikopteren uden at moteren kører?

A: Mange tak for dit spørgsmål. Det er altid en fornøjelse at kunne bridrage lidt med sin viden.

En helikopter er en meget kompleks maskine både rent mekanisk men også aerodynamisk. Det du spørger om kaldes en Autorotation. En helikopter kan fint landes uden motorkraft – det er dog en lidt krævende procedure.

Ved normal flyvning ”suger” helikopterens rotor (propel) luften ned gennem rotordisken. Under en autorotation vil luften blive ”presset” op igennem rotordisken da helikopteren, uden motorkraft, vil falde mod jorden og herved vil der opstå en luftstrøm op i gennem rotordisken.

En helikopter der autoroter vil ca. ”falde” med 2000-3000 fod i minuttet. Omkring 200 fod over jorden/vandet påbegynder man det vi kalde et Flare. Her trækkes helikopterens næse op for at bremse faldet samt farten og ca. 10-20 fod over jorden bruger man resten af kraften i rotordisken på at lande helikopteren relativt blødt.

På internettet kan du søge efter ”Autorotation helicopter” så kan du se videoer af autorotations træning og uddybende tekniske forklaringer.

En Autorotation er en standard, om end kompliceret, nød procedure som piloter træner minimum 1 gang hvert år.

Jeg håber jeg fik besvaret dit spørgsmål og du er altid velkommen med flere spørgsmål.

På vegne af:

www.spoerg-piloten.dk & www.propilots.dk

samt med venlig hilsen

Jesper Schmidt-Hansen

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top