skip to Main Content

Støj i forhold til en 737

Q: En 737 der flyver i ca 225 meters højde, hvor meget støjer den i db og er der rystelser i omgivelserne, når den lægger an til landing med landingshjul nede eller på vej ned?

Skærmbillede 2016-04-05 kl. 21.53.21

A:  Da der er rigtig mange ting der påvirker hvor meget et givet fly støjer, vil jeg forsøge at svare mere generelt på dit spørgsmål. Jeg håber det vil give dig et fornuftigt billede af det. Aktuel vægt og konfiguration, motor type, type af anflyvning, pilot teknik, vind og vejr og meget mere er afgørende for hvor meget støj der bliver genereret.

Det korte svar på dit første spørgsmål er op til 96.6 Db. Det er det højeste certificeret støjniveau for en Boeing 737-800 serie ”X” med en motor af typen CFM56, målt 2km fra starten af landings banen under indflyvning.

Det andet spørgsmål: Om det ryster i omgivelserne når hjulene kommer ned, eller er nede, er det korte svar ja. For det støjer mere at flyve med hjul ude, de giver en masse modstand, og du vil kun kunne måle det i form at et højere støj niveau. Vi skal helt naturligt have mere kraft på vores motorer med hjul ude og da ”rystelser” er en funktion af støj, som i basis er lydbølger, og lydbølger er energi. Jeg har vedhæftet et link med en god video omkring lydbølger fra militær fly. Den er på engelsk men er rigtig fin.

http://www.infoetell.com/supersonic-flight-and-sonic-booms-planes-breaking-the-sound-barrier-2/

Der er naturligvis en international standard for hvor meget støj en given type må afgive, og her deles måling op i 3 faser, de er: ”fly-over”, ”Sideline” og ”approach”. Definitionen som vi har rørt lidt ved er: Fly-over (over flyvning) – 6,5km fra vi begynder vores start, målt under flyet. Sideline (Side linje) – Den højeste måling 450 meter fra midten af start banen under start. Approach (anflyvning) – 2km inden begyndelsen af landings banen, mens vi ligger an til landing. De maksimale målinger er afhængig af type, og størrelse.

Disse 3 målinger ligger til grund for en given flyvers støj certificering, og lægges sammen for så at give et tal i Db. De skal naturligvis individuelt være under en bestemt grænse. Jeg har vedhæftet et link der fortæller lidt mere om hvordan historien bag støj fra fly har og vil udvikle sig, og hvad man i fremtiden sigter efter at opnå for at reducere denne.

http://www.icao.int/SAM/Documents/2014-ENV/3.2.Noise%20TechnologyV3_notes.pdf

Til sidst vil jeg nævne at vi faktisk bruger rigtig mange ressourcer i vores hverdag som piloter, på at reducere støj. Det kommer sig af 2 gode grunde.

Den første er at jo mere vi støjer, jo mere brændstof bruger vi. Et lidt sjovt udtryk der kan bruges her er ”fuel to noise conversion” eller ”brændstof til støj konvertering” Det ikke bare brændstof det koster, det er også motor slid, så vi har et rigtigt godt incitament for at gøre vores bedste og reducere støj. På rigtig mange lufthavne står der støjmålere rundt omkring, og vi er underlagt strenge krav mens vi bevæger os rundt, både på jorden og i luften. I mange tilfælde får et selskab faktisk en stor bøde hvis vi overskrider eller undlader at følge de anvisninger der er forskrevet.

Den anden grund er naturligvis støjen i sig selv, da mange lufthavne  ligger i by områder, og jeg er sikker på langt de fleste beboere, selskaber, lufthavne, og personale der arbejder med luftfart kun kan se fornuft i at støj holdes på et minimum.

Med venlig hilsen
og på vegne af Spørg-piloten.
Jens Martin Christensen

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top