skip to Main Content

Som pilot, kan man så købe sit eget fly og flyve som man har lyst?

Q: Hej jeg har en drøm om at blive pilot. Når man er pilot kan man så købe sit eget fly, og flyve hvor som helst bare man har fået tilladelse? Fx Jylland eller udlandet

A: Der findes forskellige niveauer af pilot certifikater – og uden at gøre det alt for teknisk, så kan man overordnet inddele dem i ”Privat certifikater” og ”Kommercielle certifikater”. Et privat pilot certifikat (PPL) kan typisk erhverves for under 100.000 DKK og klares på et par måneder. Et kommercielt certifikat svinger ret meget i pris alt efter hvilken skole man vælger, typisk ligger prisen mellem 450.000- 850.000 DKK og tager det ca 24 md’er at gennemføre den integrerede ATPL (A) uddannelse, som er den ”pakke” at mange nyuddannede står med. Skal man efterfølgende ud og erhverve sig en typerating tager det ca. 2 md’er yderligere og prisen er, alt efter type, typisk omkring 200.000 DKK for en af de mere gengse jets såsom B737 og A319 og måske 50.000 lavere såfremt man vælger en turboprop som f.eks. ATR. Det er lidt en jungle at finde ud af 1) dels om man skal vælge at blive pilot 2) og dernæst, hvilken skole man skal vælge 3) samt ikke at forglemme karriereplanlægning … det er derfor vi tilbyder at rådgive på området via www.propilots.dk.

Et kommercielt certifikat skal fornys hvert år, mens et PPL skal fornys hvert andet år, for begge typer af certifikater gælder det dog at for at være gyldigt skal man have en ”medical” (helbredscertifikat). Helbredskravene for et kommercielt certifikat er højere end for et PPL, men jeg vil undlade at komme ind på detaljerne i dette indlæg.

Uden at have en række tillægscertifikater til dit PPL vil du være begrænset til at måtte flyve i ”enmotoret fly, i godt vejr (visuel flight rules – VFR ) i dagtimerne”. Skal du udenlands skal du have et internationalt radiocertifikat – men der er ikke umiddelbart nogen begrænsninger – udover selvfølgelig hvad flyet er i stand til – men man bør nok gøre sig nogle generelle tanker om hvad der er ”sikkert”. Det er måske foreksempel knap så smart at ligge ude over vand (uden glidehøjde) eller at krydse alperne i en enmotoret flyver. Skal du til at flyve om natten og/ eller i dårligt vejr (IFR) – så kræver det lidt mere tid og penge før disse rettigheder kommer på dit certifikat. Endeligt – såfremt du skal op og flyve et større fly (multi crew (MCC) og flere motorer (ME)), så er der yderligere krav du skal opfylde og udgiften for dit certifikat og fly stiger markant.

Det lyder måske fantastisk at have sit eget fly og friheden til at flyve rundt– men man skal nok lige tænke sig grundigt om, før man kaster sig ud i et sådant projekt. Udover at købe selve flyet, så er der en række løbende udgifter til f.eks. hangarleje, vedligeholdelse samt forsikring og det løber meget hurtigt op i ret store beløb bare at have flyveren stående på jorden. Derfor er metoden med at man har en andel i en flyver ret populær – på den måde deles man om udgifterne med f.eks. 6 andre personer… det er dog klart at det samtidigt begrænser dine muligheder for råderet over flyet.

Der findes en række muligheder for at leje et mindre fly (som pilot) på timebasis – enten ved at melde sig ind i en flyveklub eller ved at benytte et selskab der udlejer fly- og dette er nok den foretrukne løsning hvis formålet er at få lidt luft under vingerne i ny og næ uden at man har det store rejsebehov. Et 4 personers fly kan typisk lejes for et sted mellem 1500- 2000 DKK i timen du er i luften (inkl. brændstof). Hertil kommer evt. start og landingsafgifter – men så længe du holder dig væk fra de større lufthavne (som f.eks. Kastrup), så er dette ofte rimelige udgifter (i Danmark) (78 DKK for en start af et luftfartøj på under 2000 KG i Roskilde f.eks.) Jeg vedligeholder stadig mine rettigheder til at flyve de små fly og har et par gange fløjet fra Roskilde til Anholt, overnattet en enkelt aften og så fløjet retur til Roskilde igen dagen efter. Det kan ske at firmaet du lejer flyet af, vil stille et minimumsforbrug per dag – f.eks. 3 timer per døgn (for at du har råderet over flyet)… dermed kommer en tur til Anholt fra Roskilde (som normalt, inkl. ”hygge drej her og der” tager 2 timer t/r) måske til at koste dig 6x 2000 DKK – hvilket nok lige får de fleste til at tænke sig om en ekstra gang.

Det er de færreste som har en idé om hvad en flyver koster og det vil måske overraske mange at et fly der er mere end 30 år gammelt, stadig kan have mange gode timer i sig såfremt det har været vedligeholdt. Prisen vil i stor udstrækning afhænge af hvor mange timer der er tilbage før ting som propel og motor skal udskiftes samt i hvilken grad flyet er certificeret (VFR eller IFR). Prisen for et velholdt fly (enmotoret propel, f.eks. Cessna 172 – der har 4 sæder) fra 70’erne vil nok koste omkring 3- 400.000 DKK. Der findes en del nye smarte fly, som har en vældig god brændstof økonomi (diesel/ JetA1), og alt efter fly producent, komfort pakke og udstyr kan en ny 4 personers flyver blive din for ca 2 millioner danske kroner.

C172

Cessna 172 – et klassisk fly “skole fly” – liste pris 0,19 mil USD

Cirrus SR20

Cirrus SR20, en af mange nyere skole fly – liste pris 0,28 mil USD

Det er naturligvis meget vanskeligt at give ca. priser for der er mange variabler, men skal man op i en ”rigtig” (ny) rejseflyver med trykkabine og turbine motor, så er der ofte tale om en udskrivning på ca. 15- 20 millioner danske kroner.

PC12

Pilatus PC12 – liste pris 3,30 mil USD

Er man oppe i det prisleje kunne man måske overveje VLJ (very light jet) typerne – som f.eks. Eclipse 500 – der dog tilbyder lidt mindre kabine plads.

E500

Eclipse 500 – liste pris 2,15 mil USD

Fly i denne kategori (PC12 og E500), vil normalt være begrænset til stræk som København- Madrid i et go.

Skal man have et fly, gulfstream f.eks., der kan flyve over atlanten er man oppe i en seriøs udskrivning (+200 Millioner DKK) og ejerne der har råd til den slags fly, bruger ofte millioner på indretningen af kabinen alene…

G5

Gulfstream G5 – liste pris 43 mil USD

Når det kommer til den praktiske anvendelse af flyet (uanset budget), gælder det om at man inden købet har gjort en grundig research i forhold til ens behov. Er man bare ude efter lidt ”sjov” flyvning – kan man overveje et ”one-seater” fly – måske en eksperimental type eller selvbyg for dem der har mod på det – her kan man måske få bygget et fly for et par hundrede tusinde DKK.

Er man en travl forretningsperson eller et firma der har ambitioner om at flyve rundt til møder rundt om i Europa – skal man nok lige overveje om det er (økonomisk) forsvarligt. Jeg har tidligere været involveret i et par projekter mht. privat fly. Blandt andet arbejdede jeg for et par år siden med et par golfspillere der havde kvalificeret sig til challenge touren. Deres plan var at gå sammen om at dele udgifterne til et twin turboprop privatfly med trykkabine. Der var masser af fordele, golfudstyret var med garanti altid med, de kunne stort set flyve når de havde lyst, ofte kunne vi flyve til en mindre lufthavn i forhold til golfbanen de skulle spille på og dermed spare tid. Turneringerne lå rimelig fast – så flyet kunne udlejes til anden aktivitet, når de ikke selv skulle bruge det…Desværre blev det aldrig en realitet, da deres rejseaktiviteter ikke var nok til at setup’et ville blive rentablet og dernæst var deres indtægts grundlag præget af for store udsving og usikkerhed til at de turde påtage sig udgiften.

Vi rådgiver normalt pilot aspiranter og nyuddannede piloter – men det er klart at skulle der være nogen som ønsker at anskaffe sig et privat fly (enten firma eller privat person) er det måske ikke en dårlig idé at booke et møde med os, så vi kan supplere projektet med vores erfaring som piloter.

Der er en række ting man allerede kan starte på at øve/ gøre – selvom der er 2- 3 år til at man reelt kan starte på pilot uddannelsen. Så har du en pilot maven og går du i gymansiet eller lignende er det absolut ikke for tidligt at tage kontakt til os og for mange kan det måske være meget rart at få styr på om det skal forblive en drøm eller ej.

Kig som sagt evt. forbi www.propilots.dk – det er her i gennem at vi yder den profesionelle rådgivning og coaching.

På vegne af:

www.spoerg-piloten.dk & www.propilots.dk

samt med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top