skip to Main Content

Slats, slots og flaps? Hvordan bruges de?

Q: Jeg har et par spørgsmål omkring vingen, jeg har egentlig selv læst omkring det, skal bare have bekræftet om jeg har forstået det rigtig.

“Slats” er det rigtigt det er dem man kører ud på den forreste del af vingen, inden take-off for at skabe mere “lift”, da der så vil løbe mere luft hen over den øverste del af vingen og give mere opdrift?

Men samtidig undrer det mig om flaps både kan give mere opdrift men også samtidig bremse flyet i descent/finalen, eller er flapsene til for at flyet kan holde sig svævende ved lavere hastighed, og derved ikke har en bremsende funktion?

A: Slats er dem man kører ud forrest på vingen, både før take-off og landing. hvor flaps er dem som køres ud bagerst på vingen ligeledes før take-off og landing. Disse to gå inder under kategorien ”High Lift Devices”.

SlatsReelt set kunne man godt bygge en vinge som havde de samme egenskaber som slats og flaps giver, men dette ville gøre den utrolig uøkonomisk i cruise segmentet, da den ville yde meget luftmodstand, også kaldet drag. Herunder er en graf der viser fordelen ved at have High Lift Devices… jeg vil undlade at gå i detaljer med CL og AoA, men jeg har blot taget grafen med for at vise forskellen der er i forhold til en “ren” vinge (airfoil).

slats 2

For at modvirke drag, bruger man thrust fra motorerne. Så hvis du flyver med en uøkonomisk vinge, vil du derfor skulle ”give den mere gas”=bruge flere penge på brændstof. Derfor bygger man vingen mere strømlignet, og tilføjer High Lift Devices i form af bla. slats og flaps, til brug ved start/landing. Dette gør, som du selv helt korrekt er inde på, flyet i stand til at flyve ved lavere hastighed, men de har også en bremsende funktion, da de skaber mere luftmodstand/drag. For at kompensere for dette giver man den altså bare lidt mere thrust/gas.  På grund af dette behøver flyet blandt andet, en kortere bane til start/landing, da det jo lander/letter fra en lavere hastighed.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren Saysette-Rasmussen

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top