skip to Main Content

Skal jeg blive pilot eller starte mit eget firma?

Q: Jeg har et spørgsmål til dig. Jeg er i gang med en forretning og der er potentielle i den forretning til at tjene penge. Men jeg har også en drøm, nemlig at blive pilot. Og her fornylig har jeg mulighed for at skrabe penge nok til uddannelsen i Floria, USA.

Så nu kommer spørgsmålet, er det pengene værd og kan jeg overhovedet få et job efter endt uddannelse i USA på verdens plan? Eller er job mulighederne så ringe at det i praksis er spildt at penge?

Hvis jeg tager uddannelsen, bliver min potentiel forretning skrottet. Hvad skal jeg gøre? Hvad vil du anbefale som pilot med erfaring og indsigt i denne verden?`

A: Tak for din mail og dit spørgsmål.

“Happy are those who dream dreams and are willing to pay the price to see them come true.”

Lad os lige lade den “opening statement” stå for sig selv et lille stykke tid…

Såfremt du går ind til en karriere som pilot er det meget vigtigt at dine forventninger til branchen er realistiske og det er drøn svært faktisk. Branchen ændrer sig løbende og da uddannelsen tager omkring 2 år, kan der nemt være sket ændringer fra du tager beslutningen til at du står og skal søge job. Så det er nærmest umuligt at træffe et informeret valg. Mærk efter hvor stor trangen er til at skulle arbejde som pilot. Skriv ned på et stykke papir hvad du forventer af jobbet og prøv at finde ind til hvad der er “kernen” i din drøm. Start derefter med at lave research omkring branchen – her kunne det måske være en idé at læse nogle af de indlæg vi har lagt op på siden vedr. jobbet som pilot. Du kan også tage til et info møde på en flyveskole – blot du husker på at flyveskolerne har en økonomisk interesse i at du starter på uddannelsen. Du vil sikkert høre om “store pensions årgange”, “kommende mangel på piloter” – faktum er at tingene sker så hurtigt i denne branche at ingen vil kunne give dig nogen løfter.

Jeg vil ikke kategorisk afvise at du skal forfølge drømmen – men jeg må indrømme at jeg personligt har rigtig svært ved at anbefale nogen at starte i denne branche. Det hænger mest sammen med det (efter min mening) kæmpe sats man løber ved at investere op mod 1 million kroner (inkl. typerating) uden at have nogen job garanti.

Investeringen hænger mange steder heller ikke sammen med den løn der tilbydes – USA er kendt for at tilbyde meget lave lønninger til piloter generelt.

En anden ting som kan være svært at tage stilling til er hvordan dit job kommer til at påvirke dit liv. Som du er inde på selv, så er det utrolig svært at skifte “spor” efter at man har investeret så mange penge. Som ung pilot kan det være fedt at komme rundt og se verden og opleve en masse, men som man blive ældre (måske får man børn) kan det blive en større og større udfordring at skulle leve med at være væk så meget. Udfordringen kan også bestå i at få foden indenfor i et selskab hvor du kan være en hel karriere. Mister man jobbet i denne branche skal man være forberedt på skulle rejse derhen hvor jobbet er, hvilket kan være på den anden side af kloden i forhold til hvor man befinder sig og ofte må man starte forfra på lønskalaen og dermed ofte acceptere en anseelig lønnedgang.

Der findes selvfølgelig mange muligheder i branchen og der findes ikke noget som et “standard pilot job”. Løn, arbejdstider, arbejdsmønster etc. varierer meget fra selskab til selskab. Det store spørgsmål er om du er en af de få der er så kanon heldig (og godt forberedt) at være på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt – så du kan score et af de meget få gode jobs der er tilbage i branchen. Er du det – så vil du sikkert mene at du gjorde det rigtige og være helt enig i min “opening statement” – omvendt kan dit valg føre til en kæmpe uoverskuelig gæld og en bristet drøm.

Netop fordi det er så drøn svært at danne sig et overblik omkring branchen overvejer vi at tilbyde karriere rådgivning og afholde informations møder omkring branchen. Vi er ikke klar endnu med en endelig produkt beskrivelse og vi har ej heller fastsat priser – men såfremt du er interesseret, så kan jeg skrive dig på en liste og kontakte dig, når vi har noget konkret.

Mange hilsner og på vegne af spørg piloten,

Søren

 

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top