skip to Main Content
Frygten For At “falde” Gør Mig Nervøs For At Flyve
Frygten for at “falde” gør mig nervøs for at flyve
Om bord på flyvemaskinen, Om vejret og flyvning

Frygten for at “falde” gør mig nervøs for at flyve

Q:  Jeg har aldrig rigtig været så glad for at flyve, for at sige det så er jeg hunderræd. Det er følelsen af at falde som gør mig nervøs. På min seneste flyvetur på vej til Rhodos, skete der dog noget som gjorde hele kabinen nervøse inkl. mig selv som sad med hovedet nede i hænderne. Piloten sagde over radioen, at…

Læs mere
Jetlag, Hvordan Kan Besætningen Forsvarligt Håndtere Krydsning Af Tidszoner Med Kort Stop?
Jetlag, hvordan kan besætningen forsvarligt håndtere krydsning af tidszoner med kort stop?
Om jobbet som pilot

Jetlag, hvordan kan besætningen forsvarligt håndtere krydsning af tidszoner med kort stop?

Q: Efter long haul flyvninger har jeg altid døjet med jet lag, ofte gennem flere døgn, før mit system har tilpasset sig en ny tidszone, også når det en sjælden gang er lykkedes mig at falde i søvn undervejs. Men hvad med piloterne på long haul flyvninger? De kan jo ikke, ligesom passagererne, lægge sig til at sove, og må…

Læs mere
Flyets Motor Kører Op Og Ned I Hastighed – Hvorfor?
Flyets motor kører op og ned i hastighed – hvorfor?
Om vejret og flyvning

Flyets motor kører op og ned i hastighed – hvorfor?

Q: Jeg ser tit starter på YouTube om alm passagerfly som starter, og når det kommer i luften kan man høre at flyets motor kører op og ned i hastighed, prøver at vedhæfte dette link. Hvorfor sker dette? https://www.youtube.com/watch?v=K5uJSrFXagI A: For nu at angribe det lidt fra den anden side. Et moderne passagerfly er konstrueret til at operere mellem 125 knob(230…

Læs mere
Amager Strandpark Og Flystøj.
Amager Strandpark og flystøj.
Operationelt om luftfart og flyvning

Amager Strandpark og flystøj.

Q: Jeg bor på ved Amager Strandpark og vi har den seneste tid erfaret, at der er kommet en del mere støj end før hen. Dette er startet omkring januar/februar. Vi håber selvfølgelig ikke at dette er en ny rute, da det specielt vil skabe store gener om sommeren. A: Jeg har efterhånden nået en alder hvor jeg har lært det meste…

Læs mere
For Dem Der Mener “the Ground Is The Limit”.
For dem der mener “the ground is the limit”.
Om vejret og flyvning

For dem der mener “the ground is the limit”.

Ham her har vist ikke meget tilgode på det flyvemaskinemæssige, jeg ville godt have set det, men ikke deltaget i det. Step turns low altitude, 2 eng out same side, og hans fremragende roll - alt sammen well below safe altitude. Se fra o:45 til slut.   https://www.youtube.com/watch?v=hrziTee4b2c Svend Redaktør på Spørg Piloten

Læs mere
Uhyggelig Oplevelse Ud Af Nairobi
Uhyggelig oplevelse ud af Nairobi
Om vejret og flyvning

Uhyggelig oplevelse ud af Nairobi

Q: I januar 1977 – ja det er længe siden – fløj min søster og jeg med et SAS DC-10 fly til København fra Jomo Kenyatta International Airport, Nairobi. Det må have været sent på aftenen, for det var helt mørkt. Vejret var lunt, og der var næsten vindstille. Efter take-off havde vi en forfærdelig oplevelse. Flyet kunne simpelt hen ikke…

Læs mere
Hop Med På Eventyr Med Danske Piloter Der Flyver På Vanuatu
Hop med på eventyr med danske piloter der flyver på Vanuatu
Aktuelt om Spørg Piloten, Om jobbet som pilot

Hop med på eventyr med danske piloter der flyver på Vanuatu

Solen skinner og det er varmt på for pladsen. Jacob står der i hans pilot uniform med solbriller på – billedet på mange unge menneskers drøm. Han er dog ikke alene om at have fået hans første pilot job på Vanuatu, en øgruppe øst for Australien, som de fleste sikkert aldrig har hørt om før. Det pudsige er, han faktisk har…

Læs mere
Hvad Stiller Mig Så Bedst – Jeg Tænker F.eks. Ifht Valgfag, Hvis Jeg Gerne Vil Være Pilot I Militæret?
Hvad stiller mig så bedst – jeg tænker f.eks. ifht valgfag, hvis jeg gerne vil være pilot i militæret?
Pilot i forsvaret

Hvad stiller mig så bedst – jeg tænker f.eks. ifht valgfag, hvis jeg gerne vil være pilot i militæret?

Q: I forhold til uddannelse hvad stiller mig så bedst – jeg tænker f.eks. på valgfag, hvis jeg gerne vil være pilot i militæret? A: Forsvarets optagelseskrav specificerer ikke hvad du skal have haft, ud over at din uddannelse skal være gymnasial. Jeg ville fokusere min gymnasiale-uddannelse således: Engelsk på mindst B-niveau Matematik på mindst B-niveau (gerne højere hvis det…

Læs mere
Back To Top