skip to Main Content

Roller om bord på flyet

Q: Hej Spørg-piloten
Jeg sad forleden og nørdede lidt fly video på youtube. Det var med en 747, der var en Kaptajn, first-officer , og så var der også en second-officer med i flight deck… Hvornår har man en second-officer med og har dette noget med flystørrelsen at gøre? 
Kan du ydermere fortælle lidt om hvad en Kaptajn kan/må iforhold til first-officeren. 
VH. Matias

A: Hej Matias
Hvilke arbejdsroller som en second-officer varetager er lidt forskelligt fra firma til firma, men helt generelt vil second-officeren være den nyeste i firmaet. Derefter avancerer man til First-Officer(styrmand på dansk) og til sidst til Kaptajn. Derfor er det oftest også second-officeren som har mindst erfaring, og mindst ansvar, men han vil stadig være den 3. i kommandorækkefølgen. Almindeligvis er det sådan, at på større fly, som har længere rækkevidde og derved flyver flere timer ad gangen, har brug for mere end to piloter for at overholde flyve/hviletidsbestemmelserne. Det er værd at bemærke, at det ikke nødvendigvis behøver være en besætning bestående af en kaptajn, first-officer samt second-officer. Det kunne lige så godt være tre kaptajner som besætningen bestod af, men da kaptajnslønningerne selvfølgelig er højere end både first-officerens samt second-officerens, er det mere økonomisk at flyve med en besætning som i første eksempel.
Så det er helt korrekt, at generelt set, vil second-officeren være at finde på større flytyper. Igen vil hans arbejdsrolle være forskellig fra firma til firma, men mange steder bruges han som en ”cruise relief pilot” altså en pilot som kun sidder ved kontrollerne i cruisesegmentet, og derved ikke lander eller letter flyet. Når han så har opbygget nok erfaring fra dette, vil han avancere til first-officer.

Der er dog også selskaber som opererer med termen second-officer, hvor den bruges til at beskrive erfaringsniveauet på pågældende, og derved har second-officeren den samme rolle, under en flyvning, som en first-officer. I samme tilfælde kunne second-officer stillingsbetegnelsen også beskrive en first-officer som stadig var under træning.

Kaptajnens rolle er at være ”Pilot-in-command” og derved have det ultimative ansvar for flyvningens sikkerhed og operation. Den letteste måde at forstå kaptajnens rolle er at se ham som en manager, der skal sørge for at have det store overblik.

I selve flyvedelen er hans rolle lig med first-officerens. Oftest vil det være sådan, at de bytter roller, på hver flyvning. Den ene flyver derved på vejen ud, og den anden flyver så på vejen hjem.
Det skal til slut nævnes, at det er kaptajnen der rent juridisk står med det endelige ansvar, hvis der skulle ske noget på en flyvning. Derved er det også et enormt ansvar der hviler på hans/hendes skuldre.

Med venlig hilsen,
Søren Saysette-Rasmussen



Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top