skip to Main Content

Vintervejr i lufthavnen

Q: Nu tager jeg til Thailand her om fjorten dage med Star Tour, og skal flyve med Corsair.? Jeg har aldrig nogensinde været bange for at flyve, selvom jeg på min første flyvetur for tretten år siden, måtte nødlande i Tunesien. Tværtimod har jeg fløjet masser af gange siden da, men så op til denne tur, er jeg virkelig blevet angst. Vågner hver nat ved at jeg mit fly ved opstigning pludselig rykker til venstre og ned i jorden. Det er vildt ubehageligt, og nu har jeg kørt mig selv så meget op at jeg har konstant ondt i maven, og driver min kæreste til vanvid. Tror måske bare jeg har behov for lidt beroligende ord,”viden”, om facts, fra en professionel, at jeg intet skal bekymre mig om. Tænker nemlig også i forhold til dette blæse vejr over øresund, og glat landingsbane i Kastrup? Kan i virkelig sagtens styre så tung en ting i sne, blæsevejr, og glat opstart? lander vi i havet?

A: Jeg har desværre ingen psykologiske kompetencer, men vil gerne svare på alle dine spørgsmål, som gør dig usikker på din flyvetur. Du skal virkelig ikke spekulere over vintervejret. Det er noget af det, der medfører flest aflysninger og forsinkelser netop på grund af, at man ikke flyver, hvis det ikke kan lade sig gøre.

I dit nævnte eksempel om vind og glatte landingsbaner, så er der taget højde for dette. Når der ligger sne på landingsbanen, vil man sørge for at få den fjernet igen, da bremseegenskaberne bliver reduceret meget, hvis landingsbanen ikke er ryddet. Derudover bliver friktionen målt med jævne mellemrum og bliver opgivet i en talkode, som man derefter sender til piloterne, så de ved hvordan landingsbanens beskaffenhed er. Hvis der også er en stærk sidevind, har det med sneglatte landingsbaner en større indflydelse på, om man må lande eller ej. Derfor kan jeg berolige dig og fortælle, at der bliver taget højde for det dårlige vintervejr.


Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top