skip to Main Content
Lad Os Lege En Tanke Om At Jeg Bygger En Vandflyver Der Ikke Flyver Højere End En “båd”, Skal Jeg Så Have Pilot Certifikat?

Lad os lege en tanke om at jeg bygger en vandflyver der ikke flyver højere end en “båd”, skal jeg så have pilot certifikat?

Q: En tanke jeg har tænkt efter at have set en gammel “flyver” fra Rusland, den havde 8 jet motorer og svævede ca 4-10m over vandet med 3-500km/t. Derfor blev den ikke klassificeret som en flyver, men en båd. Såfremt jeg bygger sådan en “båd” eller en vandflyver og ikke flyver højere end i ground effect, skal jeg så have et certifikat (ja det vil være smart og sikkert at have et) men skal man? Hvis ikke, er der så regler for hvor højt, hurtigt, flytyper mm., man må operere, før man skal have certifikat?

A: Jeg vil først ønske dig held og lykke og forberede dig på, at du kommer til at bruge et enormt forbrug af penge, hvis du har tænkt sig at bygge sådan en flyvebåd. Alene det at skaffe 8 jetmotorer og fodre dem med brændstof kan vel tømme de fleste tegnebøger på et par minutter – men lad os sige økonomien er på plads.

Flyvning i ground effect er ”opfundet ”af Alexander Lippich https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Lippisch, en tysk ingeniør, der i flyvningens barndom forskede i udnyttelse af ground effect. Så sent som i 1963 var han involveret i et projekt (Collins X-112) med flyvning i ground effect. Sygdom medførte dog at Lippich måtte trække sig fra efterfølgende projekter.

Collins X-112

Din idé er derfor ikke helt ny og det er heller ikke kun Lippich som har været involveret i projekter. Dornier konstruerede en flyvebåd i 1929, der hed Dornier DO X, med 12 motorer i push pull konfiguration. Herunder ses flyet i New York.


Motorrummet, hvor “flight engineer” kontrollerede de 12 motorer.

Den kunne dårligt flyve i andet end ground effect. Under prøveflyvningen var det nødvendigt at bede de ombordværende passagerer skifte side når flyet skulle dreje. Men det fløj da fra Friedrichshafen ved Bodensøen til New York. Flyet havde en fuldvægt på 56 tons.

Senere forsøgte såvel Italien som Rusland sig med lignende eksempler på flyvende mærkværdigheder.

Det du har set er nok et Ekranoplan som det russiske militær så/ser nogle muligheder i for at transportere tropper og militært udstyr meget hurtigt mellem de kendte steder A og B.

https://www.youtube.com/watch?v=Wy0UNvL37vo

https://www.youtube.com/watch?v=w1cmJmGQPNA

Ekranoplan

Mig bekendt lykkedes det aldrig at bygge mere end prototyper og det var økonomiske udfordringer som bragte en stopper for yderligere udvikling. Jeg vil tro, at der stadig eksperimenteres med ideen, både som fjernstyrede modeller og som større og mindre konstruktioner – men det holdes nok gemt fra den almindelige borger som hemmeligt klassificerede militære projekter.

Så hvis vi skal lege med tanken, så er der virkelig noget at gå i gang med. Du skal nok først gå i gang med en ingeniør uddannelse. Hvis du så senere vil flyvesejle med det du får designet stort såvel som småt, så kan du være helt sikkert på at alt hvad du “sidder i”, kræver en form for certifikat. Hvis du ikke selv skal være ombord på flyet og ønsker du “bare” at flyvesejle med din opfindelse, så vil jeg tro, at du som minimum skal have et dronecertifikat til det, såfremt den vejer mindre end 25 kilo.

Blot for ikke at skuffe dig, da SAS sejlede med Hovercraft mellem Malmø og Kastrup skulle besætningen have skibsfører papirer for at sejle/svæve den og det tager i dag omkring 4 års sejltid (udover de 3 år den teoretiske del tager på en navigations-skole) at skaffe sig de papirer.

SAS AP1-88 Hovercraft

Jeg håber, at du kan bruge de oplysninger jeg har givet dig her og såfremt du kaster dig ud i et projekt, vil jeg være meget interesseret i at følge det.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Svend Lindboel

Redaktør

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top