skip to Main Content
Jeg Vil Bare Være Pilot,… Er Der Nogen Ting Jeg Kan Gøre For At Sikre Jeg Bliver Det Allerede Nu?

Jeg vil bare være pilot,… er der nogen ting jeg kan gøre for at sikre jeg bliver det allerede nu?

Q: Jeg vil bare være pilot,… er der nogen ting jeg kan gøre for at sikre jeg bliver det allerede nu?

iStock_000061512098_Double

A: En henvendelse som denne får vi ca. 1 gang om ugen. Det bemærkelsesværdige er, at det ofte er fra pilotaspiranter under 18 år og at alle andre muligheder for karriere syntes at være udelukket.

Er du under 18 år, er det at sørge for at passe din skole til dagligt, nok det allervigtigste du kan gøre lige nu. Svæveflyvning samt at spille flight simulator, kan også være en god måde at forberede dig på. Vi vil med dette indlæg komme med inputs til hvad vi ellers føler er vigtigt.

Reality check

Det er vigtigt for os, at det første skridt hos alle (uanset alder) der overvejer  branchen, involverer et “reality check”. Med det mener vi, at man får afdækket om de forventninger/ drømme, man har til branchen også stemmer overens med virkeligheden.

Tit er der en række forventninger tilknyttet drømmen og bordet fanger for de fleste. Gælden de fleste stifter i forbindelse med at blive pilot, gør det f.eks. svært at vælge en ny branche, såfremt pilotbranchen alligevel ikke var det man ville.

Men hvor søger man information omkring branchen?

Spørg piloten er måske et godt sted at starte, men det kan alligevel hurtigt blive lidt uoverskueligt, da vore svar er meget generelle og naturligvis ikke tilpasset lige netop din situation. Samtidig hører man måske en del historier, hvor man ikke helt kan gennemskue om de stemmer eller ej. Korthuset kan hurtigt vælte, hvis du føler at jo mere du læser, desto flere spørgsmål har du. Der er ingen der har en krystalkugle, men det handler, i vore øjne, om at få overblik. Ens beslutninger kan derefter ske på et informeret grundlag. Beslutningsfasen, bør i vore øjne, være meget grundig og det er vigtigt at du giver dig tid til at overveje dine muligheder og mærke efter.

Reality check – hvordan?

1) Den personlige og grundige

Via vores søster site www.propilots.dk tilbyder vi rådgivning omkring branchen. Du får individuel rådgivning af en erfaren pilot og der aftales en agenda for mødet, så du er sikker på, at du får svar på de områder du ønsker. Vores tilfredshedsgaranti betyder, at du kun betaler såfremt du er tilfreds. Vi tilbyder møder i Aalborg, Aarhus samt København og prisen er 1500 inkl. moms i timen. Et møde, hvor vi når godt rundt om det hele, varer typisk 1,5- 2 timer. For personer under 18 år, er tilstedeværelse eller accept af en værge nødvendigt.

2) Den prisvenlige og generelle

Kompendiet “introduktion til branchen” giver en ærlig introduktion til branchen. En masse af de forkortelser og betegnelser, der bliver brugt i branchen bliver forklaret og du lærer om hvordan branchen er bygget op. Du får indsigt i hvordan en pilots hverdag kan være samt indsigt i et par af de muligheder branchen tilbyder. Til sidst i kompendiet er der samlet en del af de relevante indlæg vi igennem tiden har skrevet. Dette sparer dig for en del tid og giver dig en masse baggrundsviden. Du kan komme igang med det samme her for 179 DKK: https://spoerg-piloten.dk/produkt/before-take-off/

3) Den gratis

Du kender måske en pilot? Eller har ikke noget imod at bruge en del timer foran skærmen på at søge informationer. I arkivet på Spørg Piloten, finder du mange relevante spørgsmål og besvarelser fra andre der har overvejet branchen. Du kan også tilmelde dig et informationsmøde på en flyveskole – vi anbefaler dog at du har i baghovedet at skolen måske forsøger at sælge dig drømmen.

I forhold til hvor mange penge du står overfor at skulle bruge på at blive etableret i branchen, kan det føles som et stort ansvar at stå helt alene med beslutningen. Investeringen i personlig rådgivning, kan derfor være givet godt ud.

Reality check complete, hvad så nu?

Hvis du efter reality checket fortsat ønsker at blive pilot,  så kan du for alvor påbegynde din forberedelse. Går du i folkeskolen, kunne det måske være relevant at vurdere om gymnasiet er det “rigtige for dig”. Dernæst er der karriereplanlægning – hvor i branchen vil du gerne arbejde? En karriereplan kan være et godt grundlag at vælge en flyveskole udfra, dvs. hvilken flyveskole vil stille dig bedst ifht det du ønsker at opnå med din karriere. Er dine karrakterer i den bedre ende af skalaen, kan det være relevant at undersøge dine muligheder for at blive optaget på en af de to statsstøttede skoler i skandinavien; Tromsø og Trafikflyhøjskolen. Det er blot et fåtal der kommer ind og konkurrencen er hård – vi tilbyder rådgivning i hvordan du forbereder dig optimalt. Langt de fleste må selv betale for pilotuddannelsen og oplever at finansiering af uddannelsen er en kæmpe udfordring. Endeligt må man ikke forglemme medical check (class one medical) – opfylder man ikke disse krav kan alt andet være lidt ligegyldigt. Selve class one medical checket koster i Danmark ca. 10.000 DKK. Tager man udenlands kan det måske gøres billigere og det er generelt en fordel at tage checket i det land, hvor man tager pilotuddannelsen. Så selvom medical checket er vigtigt, kan det være værd at få styr på en del af de andre praktiske ting først.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top