skip to Main Content

ILS anflyvning

Q: Bruger man altid ILS under landing eller lander man for det meste selv? Har hørt at man næsten altid bruger ILS under landingen eller hvad?

A: ILS er et system, man benytter som reference under landingen. ILS betyder så meget som Instrument Landing System. Det er et system der guider en horisontalt og vertikalt og dermed leder en ned til banen. En ILS anflyvningen er en præcisions anflyvning og kan benyttes i situationer med dårlig sigt, hvor man følger anledningen fra systemet. Der findes andre systemer, som ikke er nær så præcise som ILS, og disse kræver bedre sigtbarhed for at kunne benyttes. Derfor er alle store lufthavne udstyret med ILS så piloterne, selv i dårligt vejr med ringe sigt, har en mulighed for at finde ned til landingsbanen. Man kan enten flyve en ILS manuelt eller med autopiloten.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 8 Comments
  1. Hvordan kan det være at man også kan lande med ILS manuelt? Og hvordan hjælper det en kan man se det på en skærm eller hvad?

  2. når du have givet radioen frekvensen for din apprach og du nærmer dig the final apprach med ca 30 graders vinkel, finder du lokalisren manuelt eller lader du autopiloten finde den? ligeledes med med glideslopen, lader du autopiloten finde den eller manuelt? og hvis manuelt bruger du throttle eller trim til at finde den rigtige descent-vinkel, eller måske begge dele?

  3. Det kommer helt an på hvad du vil. Vil du flyve med autopilot eller manuelt? Den ene dag det ene, den anden dag det andet. Flyv et par approaches per uge uden autopilot for at holde dine skills ved lige. Der er ingen regel der siger, at man skal gøre enten det ene eller det andet.
    Næsen styrer hastigheden (på flyvemaskinen selvfølgelig, ikke din næse hehe) – throttles styrer højden. Trimmet er kun der for at gøre det nemmere for dig at flyve. Du må ikke flyve med trimmet. Du sætter din powersetting og din næstestilling og afventer. Flyver du din rigtige hastighed – hvis nej så må næsen ned for mere hastighed eller op for mindre hastighed. Derefter sætter du din power setting så det passer med din descent hastighed. Her er en tommelfinger regel. Din ground speed divideret med 2 ganget med 10 giver dig fod/minut rate of descent. Når alt passer bruger du trimmet til at aflaste dit input på højderoret. Er flyvemaskinen i trim, flyver den stort set af sig selv.

  4. jeg ved godt det afhænger af vægt og vindforhold, men hvor meget er powersettingen når man lander med f.eks. en hastighed på ca. 140 knots? endvidere hvor mange grader skal næsestillingen være under landingen?

    1. Alexander Lucas says:
      June 12, 2010 at 19:04
      jeg ved godt det afhænger af vægt og vindforhold, men hvor meget er powersettingen når man lander med f.eks. en hastighed på ca. 140 knots? endvidere hvor mange grader skal næsestillingen være under landingen?

      Flap 30 og final approach speed flyves med ca. 56% N1 og en pitch up på 2.5 grad. Under selve landingen har du selvfølgelig idle thrust og pitcher en lille smule mere op.

  5. Jens Christian says:
    June 11, 2010 at 15:09
    Bruger man altid ILS også i godt vejr?

    Det kommer an på hvilket udstyr lufthavnen har til rådighed. Hvis der er en ILS vil man benytte den i forhold til f.eks. en NDB anflyvning da den er mere præcis og er simplere at benytte under anflyvningen, da der er guide både horisontalt og vertikalt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top