skip to Main Content
Hvorfor Flyver Man Over Grønland På En Tur Fra København Til New York? Er Det Ikke En Omvej?

Hvorfor flyver man over Grønland på en tur fra København til New York? Er det ikke en omvej?

Q: Jeg undrede mig over, da jeg i sidste måned fløj til New York, at man fra København fløj i en bue, så man ramte spidsen af Grønland og ramte kysten ved St. Johns. På den skærm vi havde i flyet var ruten indtegnet, og der lignede det at man fløj i en bue i stedet for en ret linie over Atlanten. Men er turen over Grønland den korteste, og kortet misvisende, fordi det ikke tager højde for jordens kugleform?

A: Først en introduktion til forskellige kort typer.

Kegle konstruktionen der anvendes primært i flyvning, kaldes for en Lambert projektion.

Den cylindriske kortkonstruktion der anvendes primært i søfart kaldes en Mercator projektion.

Den sidste er til anvendelse i polnære områder og kaldes for en Sterografisk polarprojektion.

Du kan på næsten alle kort finde under spec. og målestok finde hvilken projektion der er anvendt og der er fordele og ulemper. Som du er inde på har kortet du har kigget på “snydt” dig.

Det jeg vil introducere dig for er “Great Circle” (stor cirkel) og “Rhumb lines” (kompas linien) = din rette linie på kortet du har kigget på ombord.

Det jeg gerne vil have du bider mærke i er, at på kortet hvor ruten London – Seattle er indtegnet så ser Great Circle ud til at være en bue. Så på billedet af jorden og inden du måske bliver forvirret, kan jeg godt afsløre at det IKKE er samme rute London – Seattle der er indtegnet igen, men det er underordnet. På billedet af jorden kan du se at at Great Circle distancen er den korteste – dvs. kortet snyder dig visuelt!

Rhumb line (din rette linie) mellem København og New York er faktisk langt fra den korteste distance. Stor cirkel distancen (den korteste) er 5922 km fra København 56N-10E og New York 42N-74W. Rhumb linie distance er 6268 km. Sådan cirka 30 minutter længere flyvetid. Det forklarer hvorfor ruten er som du har set det.

De kurser dit fly har fulgt begynder med en kurs på 292 grader og ender med en slutkurs på 233 grader. Altså den bue du har set på flightdisplay i kabinen. Havde kaptajnen valgt din rette linie, havde en kurs hele vejen til New York været 255 grader. Men det ville som sagt have taget lidt længere tid.

Desuden er trafikken over Atlanten også pålagt specifikke ruter, så med mindre flyet ville have haft en evne til at kunne flyve over de fastlagte ruter, så ville din rette linie i praksis heller ikke have kunnet lade sig gøre.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Svend Lindboel

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top