skip to Main Content
Hvorfor Får Man Ikke Piloterne At Se, Når Man Går Ombord? Det Vel Meget Rart At Få Sat Ansigt På?

Hvorfor får man ikke piloterne at se, når man går ombord? Det vel meget rart at få sat ansigt på?

Q: Jeg undrer mig over hvordan det kan være, at vi som passagerer ikke får piloterne der skal flyve flyveren at se, når man er gået ombord? Jeg er klar over at I ofte siger velkommen over højtaleren, men det er vel meget rart at få sat ansigt på de mennesker, hvis liv man lægger i deres hænder.

A: Jeg undrer mig lidt over dit spørgsmål. Forventer du også at DSB/ARRIVA lokofører siger goddag og farvel ved stationerne eller at en skibskaptajn kommer ned fra broen og står klar, når skibet er i havn? Sikkert ikke, men dem betror du jo også med dit liv?  Hvorfor placerer du piloterne i en anden bås?

Jeg fornemmer, at du forventer, at det at du ser piloten, vil medføre at du vil slappe mere af, fordi flyvning måske ikke lige er din kop te. Det er vel egentlig et fair behov, men hvis du nu har det således kan du jo spørge kabinepersonalet pænt om du må møde piloterne. Det kan tit lade sig gøre. Ofte kan man ellers, helt uden skulle spørge om lov, se piloterne fra gaten af eller når man boarder, hvis man forstår at kigge de ”rigtige steder”. Så måske kan du få opfyldt dit ønske på den måde.

Men hvad nu hvis du ikke brød dig om det du så? Hvad hvis piloten ikke levede op til din forventning af en pilot? Det kunne f.eks. være at den kombinerede alder for kaptajn og styrmand var under 50? Ville det da gøre dig nervøs hvis kaptajnen både var og så ud som at være i midten af tyverne og styrmanden kun lige 20? Det burde selvfølgelig ikke gøre nogen forskel, om hvor gammel din pilot er, for han/ hun er valgt til rollen og må løbende demonstrere kompetencen til at være pilot i f.eks. simulator. Min pointe er bare, at det at du ser piloterne giver måske ikke den reaktion/ beroligelse som jeg fornemmer du higer efter. Personligt vil jeg da hellere have de passer deres job (at gøre flyveren klar), end at stå i vejen når passagererne der skal ombord. Der er trængsel nok, når folk kommer slæbende med alverdens håndbagage som de egentlig burde have afleveret til befordring i lastrum og ikke i hattehylden.

Men lad mig prøve at give dig en forklaring på hvorfor du sjældent ser piloterne, når du boarder. Der er, i mine øjne, flere gode grund, men I store træk er de fordelt i tre kategorier. Praktisk, tid og sikkerhed.

Praktisk

Der er på de lidt større fly ofte flere indgange, kabine-inddelinger osv. Så på mange typer vil det slet ikke kunne lade sig gøre. Selv på de mindre fly benyttes både indgangen foran og bagi ofte for at gøre ”turn around” (tiden på jorden) så kort som muligt. Således vil det, i dette eksempel, kun være halvdelen af passagerene som man vil kunne tilfredsstille. 

Tid

Sædvanligvis vil dine piloter møde ind 1 time før dagens første afgang. Mødestedet er for mange piloter ”crewroom”, her møder man sine kollegaer og briefer dagens flyvning(er). Piloterne vil ofte sammen checke vind og vejr, oplysninger om rute og lufthavne, foretage ruteændringer pga. forsinkelser osv. Måske skal der tages stilling til spørgsmål til notater i flyets techlog. Foretage udregninger af brændstof, og bestille samme. Der varierer fra lufthavn til lufthavn, men det tager typisk også lidt tid for piloter og kabinebesætning at komme igennem sikkerhedskontrollen (om end de går gennem ”staff security”) og dernæst ud til gaten. Typisk ankommer dine piloter til flyet 30- 40 minutter før afgang. Når piloterne ankommer til flyet skal der kommunikeres med tankningspersonale. Der skal foretages visuel inspektion af flyet udvendigt, og igen måske tales med en tekniker. Desuden skal flyets computer programmeres og flyet gøres klar. Når de første forberedelser er gjort, starter boardingproceduren som hurtigt kan tage 15- 20 minutter. Piloterne vil under boarding proceduren, sørge for at checke de seneste vejr oplysninger og briefe udflyvningen mm. En af de sidste ting piloterne modtager er loadsheet, som giver detaljer om hvordan flyet er blevet lastet, hvor mange passagerer der er ombord etc. Pudsigt nok sker det ofte at passagerer der ellers er checket ind ikke møde op –måske har de set piloten? Det er relativt nemt såfremt en passager ikke dukker op og han/ hun ikke har bagage indchecket, men er det ikke tilfældet, så skal lastepersonalet i gang med at finde passagerens bagage, hvilket kan tage lang tid. Mærkværdigvis er alle interesseret i at komme afsted til tiden og passagerne hurtige til at brokke sig hvis det ikke lykkedes. Der skal ikke gå meget galt, før at man ender med en forsinkelse og det kan måske medføre at flyet mister sin ”plads i køen”, hvilket kan medføre lange forsinkelser.  Er forsinkelsen særlig grov, er passagerne måske berettiget til kompensation, hvilket kan beløbe sig til mange penge. Mangler en af piloterne (fordi han/ hun skal være synlig for passagerne), så er der flere procedurer som ikke kan gennemføres og når først alle passager er ombord, vil alle sjovt nok også gerne afsted og så duer det jo ikke at dine piloter først der går i gang med deres setup af flyet.

Hertil kommer sikkert, at du ikke er passager på dagens eneste flyvning, eller første flyvning. Måske er flyet kommet sent ind fra forrige sektor og dermed forsøger piloterne og besætningen i øvrigt at hente tabt tid.

Sikkerhed

For at fastholde en høj flyvesikkerhed vil piloterne hele tiden checke hinanden og sammen gå igennem checklister. Der er derfor behov for begge piloter ude foran.

Det kan også være at piloterne ender op med at have en lille pause og da der ikke er frokoststue til flybesætningen, bruger de måske flight deck (under turn around) til lige at sørge for at f.eks. spise en sandwich eller få lidt væske indenbords eller måske lige samle tankerne lidt uden at skulle være ”på”– har de ikke tid til det, vil man nok kunne argumentere for at det går ud over flyvesikkerheden.

Du må nok leve med, at der ikke er tid til personlig velkomst af piloterne, men kabinebesætningen gør alt hvad de kan for at du skal føle dig velkommen. Det kunne selvfølgelig overvejes at sætte billeder op af piloterne ved indgangen til flyet, så havde passagererne mulighed for at fortryde, hvis billedet ikke faldt i smag.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Svend Lindboel

Redaktør

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 2 Comments
  1. Jeg synes Svend giver et forkert billede af spørg piloten og piloten med de der nedtalende svar. Det er ikke første gang, og jeg synes ikke det er tid værd, at støtte spørg piloten med den tone.

    1. Mange tak for din feedback.

      Det er på ingen måde vores hensigt med en nedladende tone og vi er da kede af, hvis du vælger ikke at støtte os. Er der mon noget vi kan gøre for at få dig ombord igen? En undskyldning (fra os til dig) og en forklarring er måske et godt sted at starte?

      Før vi uploader spørgsmål og svar på hjemmesiden, forsøger vi at rette evt personlige referencer, således at man som spørger ikke kan identificeres. Tonen er ofte også meget personlig, og det finder vi faktisk utrolig vigtigt, således at man kan føle at der faktisk er “en i den anden ende”. Det kan ofte være lidt befriende med lidt humor, sarkasme og kant – men samtidig er det også lidt farligt såfremt det ikke falder i god jord eller misforstås som der tydeligvis er tale om her. Det beklager vi!

      Vi ønsker dig en rigtig dejlig dag og såfremt du har ferie, så en rigtig god efterårsferie! Tak for at du skrev til os!

      Mvh
      Spørg piloten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top