skip to Main Content
Hvor Realistisk Er “Flight” Med Denzel Washington? Jeg Har To Spørgsmål Ifht Min Flyskræk.

Hvor realistisk er “Flight” med Denzel Washington? Jeg har to spørgsmål ifht min flyskræk.

Q: Jeg har to spørgsmål som jeg håber I vil svare på, da jeg tror det kan hjælpe mig i forhold til min flyskræk.

  1. Ud over at I regelmæssigt træner i simulator og vel også får evalueret jeres skills i simulator, er der så også en regelmæssig evaluering af den mentale og fysiske tilstand ift det ansvar I sidder med? Man kan jo uden at vide det have både fysiske og psykiske “skavanker”, som kan påvirke ens færdigheder
  2. Uanset om chefen egentlig har ret i en en beslutning eller ej så er det jo ham der bestemmer. Af loyalitet eller andre grunde så kan man forestille sig at dem under ham er nødt til at anerkende hans beslutning – uagtet at de kunne være uenige ift måske etik eller procedurer.
    Kan man forestille sig at en kaptajnen som er den øverste myndighed på flyet ville tilsidesætte punkter på en checkliste eller underkende en kollegas beslutning ifølge procedurer? Og ville kollegaen trodse kaptajnen? Jeg har nemlig også set Flight med Denzel Washington.😉

A: Jeg håber at mine svar på dine spørgsmål kan hjælpe.

1. Du har helt ret i, piloter gennemgår en ret stor mængde træning – også efter endt uddannelse. De fleste piloter trænes og checkes en gang hver 6. måned. Dette foregår for det meste i simulatoren, hvori man bliver udsat for diverse scenarier, som man skal kunne løse sikkert og tilfredstillende. 
Angående mulige fysiske og psykiske skavanker er der, som du også skriver, en lang række hensyn at tage. Som pilot skal man eksempelvis – alt efter ens alder – til en grundig lægeundersøgelse hvert 6. eller 12. måned, hvori der gennemgåes alt fra en persons syn samt hørelse til diverse tal fra blodprøver, lever-tal, kolesterol etc. Er nogle af værdierne uden for fastsatte begrænsninger inddrages lægeerklæringen, og piloten får ikke lov at flyve, før disse er bragt i orden. Desuden skal alle piloter løbende til en endnu grundigere undersøgelse, hvor tit denne grundigere undersøgelse finder sted afhænger af pilotens alder og læge historisk i øvrigt.
Piloters psykologiske og mentale tilstand er der i særdeleshed, efter den tragiske Germanwings-ulykke i Alperne, sat endnu større fokus på end før. I Danmark er det således, at en pilots læge har pligt til at rapportere i det tilfælde han vurderer, en person psykisk ikke er i stand til at føre en flyvemaskine – på trods af lægens tavshedspligt. Dette er en vurdering som lægen tager under undersøgelsen og gennem samtaler med piloten.
 
2. Først og fremmest er “Flight” filmen glimrende underholdning, men heldigvis uden så meget hold i virkeligheden 😉
I et moderne cockpit er “gradienten” mellem kaptajnen og styrmanden langt mere “flad” end i gamle dage. Som du hentyder til, er det vigtigt at have en autoritet ombord, som er i stand til at tage den endelige beslutning, hvilket er en af mange årsager til kaptajns-rollen.
Dog skal det siges, at en kaptajn og en styrmand i dag stort set altid besidder den akkurat samme grunduddannelse. En kaptajn har dog et langt større erfaringsgrundlag, ligesom han er blevet vurderet samt har modtaget meget grundig træning i diverse situationer, som kan opstå.
At en kaptajn bevidst vil tilsidesætte punkter på en checkliste er meget usandsynligt. Luftfart er bygget op om procedurer og checklister, og et af de kriterier en kaptajns-kandidat udvælges på er, hvorvidt hans “airmanship” er til UG. Dette begreb betegner en lang række holdninger, som en pilot bør besidde, og at følge forudbestemte procedurer er bestemt en af de vigtigste.
At en kaptajn vil underkende en styrmands beslutning kan ske i det tilfælde, kaptajnen simpelthen “ved bedre”. Vanligvis diskuteres fremgangsmåder og løsninger, men i det tilfælde, hvor en af piloterne træffer eller foreslår en eksempelvis hasarderet beslutning, findes der altid muligheden for at den anden kan kalde et “veto” og dermed underkende beslutningen. Dette sker heldigvis ikke ret tit, men er altså en mulighed – uanset om man er kaptajn eller styrmand!
 
Jeg håber ovenstående ikke blev for omfattende svar, og at du kunne bruge dem konstruktivt. F
 
Jeg ønsker desuden at påpege, hvis du ønsker yderligere hjælp med din flyskræk, at vi akkurat nu har tilbud på Freddy Gleisners pakke Fra Fly-angst til Fly-glæde”, som består af en række lydfiler, som er udviklet sammen med piloter. Freddy Gleisner har i 30 år arbejdet som mentaltræner hos Team Danmark og er en stor kapacitet hos os. Link: https://spoerg-piloten.dk/produkt/fra-flyangst-til-flyglaede-pakke/
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren Jakobsen

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top