skip to Main Content

Hvor meget kan et fly selv uden piloternes hjælp?

Q: Hvor meget kan et fly selv uden piloternes hjælp?

A: Et fly kan som udgangspunkt ikke noget som helst af sig selv, men det kan programmeres af enten piloten eller andet teknisk personale, f.eks. en mekaniker. Når piloten f.eks. har programmeret flyet til at holde en højde eller hastighed, er der systemer ombord der med stor præcision kan sørge for at disse holdes. Piloterne er tit begrænset at de instrukser som trafikledelsen giver, dog vil det altid være kaptajnen der i sidste instans har ansvaret for en sikker operation. På større kommercielle fly anvender piloterne autopiloten langt det meste af tiden og således består opgaven for piloten i højere grad at programmere og monitorere flyets systemer end at levere manuelle inputs.

De første forsøg med autopilot blev foretaget i 1912. I 1914 afholdt man en konference i Paris hvor en autopilot blev demonstreret. I 1930 arbejdede man i England med en pneumatisk ”Pilot Assister”. Den første autopilot til skibe kom først engang i midten af 1920 efter opfindelsen af gyroen.

I 1947 eksperimenterede man med en C-54 (Militær udgave af DC-4) i at flyve med fuld automatpilot fra USA til Europa, der var dog en pilot til at overvåge eksperimentet.

 

 

Civile fly kan udmærket programmeres til at lande selv (autoland), men flyet kan ikke programmere sig selv. En autoland forudsætter tillige at piloten til sidst træder på bremserne og taxier flyet til gaten. Der ud over skal både fly og piloter være certificeret til at kunne foretage en autoland og lufthavnen skal ligeledes opfylde en række krav, så det er ikke noget man bare lige gør.

En manøvre dine civile piloter dog altid vil udføre er starten, hertil er der alligevel for mange parametre til at man anvender autopiloten. Hvornår autopiloten kobles ind kan variere, men det vil ikke være unormalt såfremt autopiloten kobles ind indenfor få minutter af starten og at det først er kort før landing (1- 2 minutter) at piloterne kobler autopiloten ud (såfremt der ikke foretages en autoland).

Som du ved kan man fjernstyre droner, starte og lande droner samt udføre militære opgaver fra en kontrolcentral et eller andet sted på jorden og der spekuleres og forskes selvfølgelig meget i lignende setup for civile fly.

Da elevatoren kom var der mange der mente, at det med at køre i en elevator uden en operatør ville være utænkeligt. Nu er det dog temmelig kompliceret med civile fly og jeg tror nu alligevel at langt de fleste finder det meget betryggende, at der trods alt sidder piloter ude foran… og mon ikke det vil være således de næste mange mange år.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Svend Lindbøl

 

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top